Ogier vill se Solberg i Yaris Rally1, bröderna Rosell placeras i Lancia Rally2, två svenska Volvo till mandomsprov i Wales och Nässjö vill sätta stopp för ”Rallysabotörer”!

Känns nästan som att Sebastien Ogier ber Oliver Solberg om ursäkt för att han gick från en ”chill säsong” till full jakt på en nionde VM-titel. Detta var enligt Jari-Matti Latvala också skäl till att Solberg får avsluta 2025 i WRC2 istället för nychans med Rally1 Yaris. 

Ursäkten kommer hos DirtFish där Ogier är noga med att, beslut om Olivers framtid inte är hans men säger ändå att han verkligen gjort sig förtjänt av Kalle Rovanperäs lediga ratt. Tidigare förklarade Solberg för DirtFish att han med automatik inte kan räkna med att det blir så.

Det öppnar dörren, men mitt mål och min dröm har varit densamma hela året. Mitt mål var att vinna igen och bevisa mig själv och vad jag kan göra. Jag tror att allt arbete i år  är ännu en anledning att komma tillbaka till WRC och förhoppningsvis få en plats där på heltid och det är målet för 2026 till 100 procent!

*

Mycket kretsar kring Lancia och det klassiska rallymärkets comeback i till en början åtminstone, WRC2. Med nya Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale blir det debut i WRC-öppningen ”Rallye Monte Carlo”. Nu går italienska källor ut med att de som ska sitta bakom rattarna blir dagens Citroën-bröder Yohan och Leo Rossel och som tredje alternativ, 26-årige Andrea Mabellini med flera år i ERC i sin italienska rygg.

Foto: Stellantis Group

*

Midnattssolsrallyt lyfts ofta fram som ett riktigt mandomsprov (vet inte vad motsvarigheten heter för tjejer)  med till nästa år 14 mil specialsträcka fördelat på 13 olika. I jämförelse med ”Roger Albert Clark Rally” känns MSR mer som ”sprint” och i Wales bjuds det på 36 sträckor. Total utgör dessa 53 mil och med betydligt tuffare förutsättningar, Sverige i sommar går inte att samma dag jämföra med ofta regntungt Wales i november.

Sträckorna är också många gånger kända från ”RAC-Rally” som ”Myherin”, ”Sweet Lamb” och ”Dyfnant”. Avslutningen måndagen den 24 november är också magnifik med 65 kilometer långa ”SS36 The Bigger One”.

Nästan 200 anmälda  och bland dessa två svenska Volvo-åkare, från Värmland kommer Arne Rådström/Kent-Ola Björklund med Volvo 262. Småland kontrar med Martin Lindén/Rickard Forsell som kör med Volvo 244. Vid deras två tidigare starter har man kört Volvo PV 544 vilket båda gånger gett klasseger.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Rallyt körs den 20-24 november.

Har genom åren fått mycket skit för att jag som ansvarig för tävlingsprogrammet till TV-Svängen, envist vägrat släppa detta och karta allt för tidigt. För inte allt för många år sedan började inte försäljningen förrän sent på fredagseftermiddag men numera efter påtryckningar, börjar vi sälja redan på förmiddagen. De som vill se tidig programförsäljning anger ofta som argument, att det är en väg till att öka publiken i skogen. Till detta har jag varit lika skeptisk som jag är idag, där nu även digitala program/karta ofta är tillgängliga flera dagar före rallystart.  Ingen som sysslar med rally torde vara omedveten om att det ofta förekommer ”tjuvträning” i skydd av mörker, vilket absolut inte uppskattas av boende längs sträckorna. Att hålla på kartan är då ett lite försök att stävja ofoget, även om de mest kreativa väljer att via Länsstyrelsen plocka ut vilka vägar som är tänkta för rally. Önskvärt vore att detta inte skulle vara möjligt, men så länge det inte är olagligt lär int heller Länsstyrelsen sätta stopp.

Foto: Henrik Åkeson

Detta problem med okynneskörning/tjuvträning/notskrivande belyser tävlingsledaren i Nässjö MK Jan Andersson inför ”Novemberskölden” den 1 november. På Facebook skrivar Jan en tänkvärd uppmaning.    

HJÄLP OSS ATT STOPPA RALLYSABOTÖRENA.

DET ÄR ETT ANTAL PERSONER SOM LISTAT UT VAR TÄVLINGSTRÄCKORNA I ÅRETS NOVEMBERSKÖLD GÅR. DESSA PERSONER FAR FRAM PÅ DESSA VÄGAR OCH SKAPAR ETT STORT OBEHAG FÖR BOENDE UTMED DESSA VÄGAR. 

VI SOM GILLAR VÅR SPORT VILL ATT DET GÅR EN TÄVLING NÄSTA ÅR OCKSÅ. MEN DESSA PERSONER GÖR ALLT VAD DE KAN OCH FÖRMÅR FÖR ATT FÖRHINDRA ATT DET BLIR NÅGRA FLER TÄVLINGAR.

DÄRFÖR BER JAG ATT NI SOM GILLAR SPORTEN FÖRSÖKER FÖRKLARA FÖR DESSA PERSONER SÅ ATT DE FÖRSTÅR VILKEN SKADA DE GÖR EMOT OSS SOM GILLAR VÅR SPORT.

HOPPAS VERKLIGEN PÅ ER HJÄLP.

DEN ÄR MYCKET VIKTIG FÖR SPORTENS ÖVERLEVNAD OCH JAG TYCKER ATT ETT RALLY SOM GICK FÖRSTA GÅNGEN 1951 OCKSÅ SKALL GÅ 2026.

TACK FÖR ER HJÄLP SÅ SES VI OCKSÅ 2026”.

*

Kanske inte helt rättvist men ändå nära sanningen att GK Doors ”Sprint/Back-specialist” Johan Eriksson, Ludvika tillhörde ”de sista entusiasterna” genom att envist hålla kvar vid Saab som tävlingsbil. Men nu har Johan ”kommit ut” och från och med på lördag räknas han in i den ”lyckliga Opel-familjen”.

Bilen är en Opel Corsa Grupp Hb som tidigare körts av Markus Persson, Trollhättan och Mattias Nyström, Ludvika.  Debuten sker hos Ljusdal MS och ”Kåtmyraslaget” som en del av ”Hälsingeserien” där Johan är en av sex i klassen.

Totalt 40 anmälda i lördagens seriefinal varav fem kör i klassen för rallycross-bilar.

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *