Ogier trivs i ”Mercan”, Opel toppar, RS-finalen i Arlöv ställs in, notkontroll i Kullings och tuff dansk backtävling (?)..

Medan Audi valde att ge sin gästförar-stol till Mattias Ekström för en massiv DTM-hyllning i premiären på Hockenheim väntar Mercedes till septembers race i Österrike. Som jag berättade igår blev det Sebastien Ogier som på Red Bull Ring blev den lycklige att få prova en C63-DTM. BMW däremot väntar inte så länge utan redan om två veckor kastar bayrarna in f.d Fi-åkaren Alex Zanardi, 52 år när man kör på hans hemmaplan i  Misano. Blev lite problem för Mercedes då reglerna säger att gästförare inte får användas i seriens tre sista deltävlingar. När då besöket i Spielberg är näst sist fick det begäras dispens plus att både Audi och BMW skulle godkänna starten vilket dom så klart sportsliga som dom är, gjorde.  

Igår och idag har Ford-åkaren testat på italienska Autodroma di Vallelunga och uppges trivas perfekt i sin nya miljö…

*

I dag toppar Tom Kristensson och”Martins Sesks ”ERC-News” där det berättas hur Opel Motorsports bägge förare förbereder sig inför Barum Czeck Rally Zlin genom att köra WRC ADAC Rallye Deutschland. Opel Adam-åkarnas start i Tyskland beskrivs som ”ideal preparation for the next ERC Junior U27 round in Czech Republic the following week (24-26 August)”.

Hade möjligheten att att köra Rallye Deutschland under mina två år i ADAC Opel Rallye Cup, berättar Tom för ERC-news.

En otrolig upplevelse och jag kan knappt vänta till att återigen sätta mig i min R2-Opel. Helt klart är det svårt att hitta en bättre förberedelse för Tjeckien som körs helgen efter!

Även om inte Opel Motorsport har mer än äran att köra för på hemmaplan är där ändå hårt tryck på Kristensson och Sesks. De senaste fyra åren har nämligen R2-klassen vunnits av förare i Opel Adam R2.

*

I ERC däremot har Opel betydligt mer att köra om. Av de 27 team som tagit poäng i teammästerskapet är det ADAC Opel Rallye Junior Team som leder på 101 poäng före franska Saintéloc Junior Team på 92 poäng. Trea är Russian Performance Motorosport, sex poäng bak fransmännen. 

För att understryka hur väl Tom och Martins hävdar sig i tuff europeisk konkurrens, så har dom endast kört tre deltävlingar. Däremot har den franska tvåan ner till sjätte placerade ACCR Czech Team alla plockat poäng i fyra tävlingar. Vad säger man mer än att ”Opel regerar”!

*

Det testas intensivt inför det tyska WRC-bidraget med start den 14 augusti men en som avbrutit just detta är Hyundais Dani Sordo. Han har istället satt sig i den i20-R5 som han för första gång ska tävla med i ERC och Barum Czech Zlin Rallye. Vill nog till lite tuff test om han ska kunna spräcka de totala Skoda-dominansen som råder i hemlandet.

*

Länge var det ovisst om det skulle bli en sjunde och avslutande tävling i Södra RS-DM den 9 september då Arlövs MC hade svårt att få i hop det hela. Men för en vecka kom där så ut en efterlängtad  inbjudan till ”AMC-Rajset” där det bjöds på en komprimerad tävling med två ”sträckor” som skulle köras fyra respektive tre gånger. 

Glädjen var stor i RS-leden då det faktiskt är helt öppet i guldstriden i alla klasser utom i Standard B, här var det däremot helt stängt. Med sex raka segrar har idag Hässleholms Peter Vestlund/Magnus Larsson nästan dubbelt så många poäng som tvåan från Lund, Marcus Ekdahl. I mina ögon svårt att hitta en mer värdig vinnare än BMW-duon.

I går en styv vecka efter att inbjudan publicerades, grumlades dock lyckan då Arlövs MC plötsligt meddelade att man ställer in RS-finalen. Jag kan tänka mig reaktionerna hos nuvarande ”tvåorna” som därmed inte skulle få någon chans att köra om klassguld. Orsaken till kovändningen ska enligt uppgift vara, att ett tillstånd dragits tillbaka därför att en drivmedelstank stod alltför dumt placerad på ett av proven. 

Nu kommer jag att ställa frågan till Svedala MK om dom är villiga att överta ”finalen” med Fönstersprinten sista helgen i september, förklarar Södras Rally-SGA Patrik Persson.

Nog ingen vild gissning att det hålls ett antal skånska RS-tummar för att ”Svedalaiterna” övertar DM-statusen…

*

När Kullings MS nu informerar om kontrollen av roadbook/noter som gjordes efter lördagens Kullingstrofén blir det lite ”case closed”. Anledningen till kontrollen var de befarade rekningarna före tävling och efter kontroll skriver KMS, ” I samband med  Kullingstrofén  4/8 2018, gjordes kontroll av roadbok/noter. 13 deltagare kollades i en tävlingsklass. Några tveksamheter i noterna upptäcktes, varav 2 st renderade varning. Nu är det så att regelverket gällande noter är lite väl ”luddigt”. Därför delades det endast ut  muntliga varningar.”.

*

Torkan ställer som bekant till det för rallyåkarna och nu har VOC Mekonomen Rally beslutat att flyttade Rally Killingen 29/9 stryks ur SverigeSerien. Med deltävling helgen före, Rally Edane och även efter den tänkta i Kil, skulle Rikspokalen i Örebro bli tredje tävlingen på lika ånga veckor. Ett alltför tajtt schema för VOC-åkarna och ny tävling utses inom kort meddelar man.

*

På söndag är det tid för  ”Danmarks smukkeste motorløb”, Munkebjerg Hillclimb vid Vejle Fjord. Backtävlingen är för historiska bilar och körs på Danmarks enda riktiga ”bjergvej”. 100 bilar kommer till start i den här den 20:e upplagan. Förare från hela Danmark kommer till start och tävlingens äldsta bil är en Lea Francis Hyper S från 1929 och som körs av Aalborg-föraren Terkel Lund Ovesen.

Sverigebekante Per G. Hansen från Ringsted har aldrig vunnit i backen men gör ett nytt försök och plockar fram sin Porsche 911 3,0 RSR och räknas bland favoriterna. En mix av kul och även nämligen ovanliga  bilar ska ta sig an den 1,6 kilometer långa ”bakken” som MGB GT, Fiat 600, Fiat X1/9 Dallara, Austin Helaey och ej at förglömma Volvo 242 Turbo. 

Träning på lördagen under tiden 10-16 och så på söndagen är det race från klockan 09.00 till cirka 17.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *