Ogier toppar WRC Rally Mexico, Atko fick starta om ”datorn”, Lima ställde in och när Nalle körde Ascona 400 på rinken!
Det är bara att konstatera att man inte är riktigt i fas med WRC Rally Mexico, inget konstigt med det när första sträckan kördes mitt i natten svensk tid. Snabbast på sträckan som kantades av tiotusentals snudd på överentusiastiska rallyfans var helt väntat Sebastien Ogier med Polon. Då var det mer oväntat att ”nyladdade” Ott Tänak skulle köra in som tvåa med den nya R5-Fiestan, bara tre tiondelar bak Ogier. En tiondel efter kom så Andreas Mikkelsen medan Kris Meeke med Citroén DS3:an hade 0,6 fram till ledande Ogier. Två tiondelar mer behövde Jari-Matti Latvala för att ta sig runt den dryga kilometern långa ”Monster-sträckan”. En sträcka som Mads Östberg gillade, mest för det fanatiska publiktrycket.
– Utan tvekan årets häftigaste sträcka, kommenterade Mads från sjunde platsen, en dryg sekund efter världsmästaren.
Sebastien Ogier höll med Mads.
– Det var en fantastisk känsla att köra med så mycket publik. Dock var det väldigt halt så du måste vara försiktig, inga chanser alls i kväll!
’
Premiären för Chris Atkinson i WRC-Hyundaien blev inte lyckad, redan efter sextio meter fick han stanna bilen. Startade om ”datorerna” och tappade över tjugo sekunder.
*
När detta skrivs är man i full gång med andrasträckan och det råder ingen tvekan om att den som ligger först i spåret har problem med rullgruset. Latvala är den som har ”förmånen” att spåra och tappade direkt 3,5 sekunder till Ogier som är snabbast. Näst snabbast körde trots grusovana med Cittran, Mads Östberg och trea kom Andreas Mikkelsen.
Efter två sträckor ligger Latvala fyra, Östberg trea, Mikkelsen som tvåa och i topp Ogier. Håller detta hela vägen…
*
Vid 20-tiden i onsdagskväll plingade det i mejlkorgen, pressmeddelande från Lima MS om den 39:e LBC-Ruschen. Ett meddelande som började med, ”Dags för 39:e LBC-Ruschen i Lima!
Då var det äntligen dags för årets Rallytävling i Lima. LBC-Ruschen arrangeras för 39 gången på OTROLIGT fina vintervägar med mycket is och snö.”. Lägg märke till ”OTROLIGT fina vintervägar med mycket is och snö” så det var inte konstigt att jag vägrade tro på ende skåningen i Sverige-Serien, Tom Kristensson när han igår kväll deppade ihop på klubbens ”Föraremöte”.
– Lima är inställd, f-n också bilen är lastad och allt är klart, suckade Tom.
Först trodde jag inte på honom men efter en stund hade Tom överbevisat mig. Förväntat mildväder i helgen satte än en gång stopp för Volvo-gänget denna vinter. Ingen tvekan utan att arrangörerna tagit rätt beslut, trots allt de som sitter inne med bäst info om vägläget. Men kan ändå inte utan att förundras över att gå från ”OTROLIGT fina vintervägar med mycket is och snö” till ”inställt” på ett enda dygn…
*
Igår kom där lite information om Midnattssolsrallyt som drar igång den 9 juli med besiktning. Årets upplaga är lite kortare än tidigare år, totalt 100 mil varav 15 mil är specialsträcka och vad jag kan förstå har man även maximerat antalet startande till 120 ekipage, då både Regularity och ”fortåkare”. Den stora nyheten är att man inte tillåter noter i årets upplaga vilket man hoppas ska locka fler utlänningar.
*
Samma beslut har man även tagit i TINTER Classic Rally Cup som i år firar 15-års jubileum. Deltagarna här fick i höstas svara ja eller nej på frågan om noter och en stor majoritet valde ”onotat”. Därför kommer samtliga åtta deltävlingar i årets upplaga köras helt utan noter. Cupen drar igång med Simrishamnsmixen den 5 april.
*
Bilden du ser här är unik, vill nästan hävda ”världsunik”. Den visar garanterat enda gången i historien som en Opel Ascona 400 framförts med full attack på en ishockeyrink…
Platsen är Hörby, året är lite osäkert men satsar på 1982 och det pågår ”Hörby-Mässan” en utställning med allt från bilar, traktorer till hantverks prylar. I samband med mässan ordande SMK Hörby ”tävling” mitt i mässområdet och scen för detta var Hörby SK:s hemmarink. Hur vi lyckades få Björn ”Nalle” Johansson att åka ända till Hörby med sin Ascona 400 har jag glömt, men bevisligen lyckades vi. Massor av folk hängde längs sargen när ”Rüsselsheimaren” vrålade runt och ingen tvekan utan att Nalle satte bästa tid på den mer än lovligt knixiga sträckan. Minns även att Tom Kristenssons pappa Krister ”KK” Kristensson lyckades lägga sin Volvo 142:a på taket inför den jublande publiken. Se, det var tider det…