Ogier tjänar mest i WRC-gänget, hårdhänta tester inför ERC på Kanarieöarna, Toms tur nu, kris för Anderstorp och Opel-värme…

En finsk rallyjournalist har undersökt hur mycket pengar som förarna i WRC tjänar på sitt yrke. Självklart toppar Sebastien Ogier med en lön på runt 8-9 miljoner euro/år. Näst bäst betalt har Jari-Matti Latvala men ändå bara hälften av vad världsmästaren får ihop. Sedan följer Thierry Neuville med knappt tre miljoner euro för att sladda runt med sin Hyundai. Detta medan Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Dani Sordo, Kris Meeke och Argentinavinnaren Ott Tänak tjänar alla runt 10-12 miljoner svenska kronor.

Påläggskalven hos Toyota Esapekka Lappi får ihop knappt ”tio mille” medan Kalle Rovanperä och Elfyn Evans måste nöja sig med miljonen jämnt. Ändå rätt hyggligt betalt kan jag tycka, dessutom får dom ju fri mat i teamens servicetält…

*

Känns som att testerna inför kommande ERC Rally Islas Canarias ”går lita på skruer” som vi säger härnere i södern. Hårdsatsande före detta Opel-åkande britten Chris Ingram nu i R5 Skoda, gjorde vad han själv kallade ett ”skolpojks misstag”. Bromsade för hårt och gick med låsta hjul rätt i ett vägräcke med ”major damage” som följd. Dock verkar det som bilen redan är fixad tack vare duktiga mekaniker i teamet ”Toksport Wrt”.

Ännu sämre gick det för spanjoren Ivan Arés, tidigare ”Gallisk Mästare” i Porsche 997 GT3 men nu med en ny R5 Hyundai i20. Även han testade gränserna och vet nu exakt var dom går. Frågan är enligt folk på plats dock om han får möjlighet att utveckla detta i tävlingen då bilen var svårt skadad.

Inte ens ERC-ledaren Alexey ”The Russian Rocket” Lukyanuk klarade sig oskadd från testpasset. Högerbak på hans R5-Fiesta bar tydliga spår efter allt för hård kontakt med den kanariska naturen.

*

Kollar lite i ”Entry list” och ser till exempel att Hyundai Motor Espana verka var mer på hugget när det kommer till rally än Hyundai Sverige. Spanjorerna har anmält tre Hyundai i20 R5 och då en av dessa för olyckspåsen Arés, tänk om vi här hemma ens haft en enda R5 i20 i Rally-SM

*

I avsaknad av i ERC femte placerade Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg som körde på Azorerna men hoppar helgens äventyr är det Tom Kristensson/Henrik Appelskog och Eyvind Brynildsen extremt flitige nya co-drivern Torstein Eriksen som vi nordbor får ställa vårt hopp. För Torstein som fyllde år i söndags är det ett evig flängande, senast nu från Argentina där han och Mads Østberg genomförde reccen för kommande ändamål.

Rally Islas Canarias som startar från Las Palmas körs med 14 asfaltsträckor och man inleder på torsdag med ”Q-stage” där man sedan får välja startposition efter tiderna på sträckan. Därför har det ingen betydelse att Tom och Henrik i anmälningslistan står som tredje från slutet i klassen FIA ERC Junior u.27. På Azorerna var det grus och nu blir det en erfarenhet med asfalt som dessutom är lite speciell berättar Tom.

Den är uppblandad med vulkanisk lava vilket gör att greppet är bra, både i torrt och vått underlag, men samtidigt sliter det hårt på däcken.

I måndags testade Tom den efter kraschen reparerade R2 Opel Adam och detta utföll till belåtenhet.. 

-Testen gick väldigt bra och vi fick till bra inställningar på bilen, som vi kommer att använda under tävlingen, berättar Tom via telefon i en paus i rekognoseringen av sträckorna.

Helt underbart att var en del i ett så professionellt team med otroligt duktiga tekniker, som kan få till inställningarna som jag vill ha dem. 

Efter den trista premiären är det nu fullt fokus på att få till ett bra resultat och taktiken enligt tom blir att köra fort men ändå säkert samt det livsviktiga.

Spara på däcken men samtidigt vill vi känna lite på konkurenterna, menar den nyblivne 27-åringen och lägger till.

Jätteviktigt att få till ett bra resultat men känner att det är min tur nu!

*

Hässleholms-familjen Rune och Andreas Nilsson fortsätter att skörda framgångar inom den nordiska bilorienteringen. För några veckor sedan blev far och son Nilsson förste svensk att vinna en dansk mästerskapstävling. I helgen var det dags igen och den här gången var det två deltävlingar i Nordiska Mästerskapet som kördes på Jylland utanför Aarhus. Hässleholmarna körde i ”Utlandsklassen” som normalt domineras av finländare.

Det blev seger för oss på fredagskvällens tävling och sedan på lördagen blev vi tvåa efter det svenska/nordiska mästarparet Björn Henriksson/Ulf Andersson, berättar en glad Rune.

*

Mycket jag inte förstår och en sådan grej är varför det är så dåligt intresse för supertrevliga RS-tävlingen Tingsryd Rallysprint. I morgon stänger anmälan och nu futtiga 44 anmälda vilket är ganska exakt en tredjedel av det startfält som CG Wilke kunde släppa ut på Hässleholms GP (113 startade i söndags). Låt vara att hässleholmarna med skicklig marknadsföring fått till ”Nordens största asfalttävling” men så stor skillnad på intresse borde det ändå inte vara. Förstår ingenting…

*

Nu är man på och tafsar på Anderstorp Raceway igen och en nitisk tjänsteman verkar ha för avsikt att mer eller mindre stänga ner den klassiska banan på torvmossen. Stefan Bernström som är organisatör för svenska endurance cupen i roadracing skriver följande på Facebook:

Nu får det väl ändå vara nog?!! För några dagar sedan fick jag ett tråkigt samtal från ARC, angående premiären för Svenska Endurance Cupen, som skulle körts på Scandinavian Raceway den 10 maj. Det finns en stor risk för att tävlingen måste ställas in på grund av att en tjänsteman på Länsstyrelsen i Jönköping har lagt sig i Gislaveds Kommuns hantering av miljötillståndet för Scandinavian Raceway.

Historien bakom detta är lång och tråkig, som många av er vet har jag arbetat i 5 år med miljöfrågan på banan och anser att jag är ganska påläst på alla turer kring ärendet. Det som nu sker är inget annat än en stor skandal, och ett påhopp på hela motorsport-Sverige!

Korta versionen: Kommunen håller på att behandla en c-anmälan från Gisletorp Fastigheter, ett kommunalt bolag som äger marken där banan ligger. Detta är en process som inte är enkel att göra klart, det är många steg som måste gås igenom. Bygg och Miljönämnden har ett planerat möte där denna fråga är på dagordningen omkring den 21 maj.

Länsstyrelsen i Jönköping, via Ben Heimdal, anser att denna process går för sakta, och påstod i telefonsamtal med mig den 26 april att verksamheten under 2017 på banan varit helt oreglerad. Alla som under 2017 varit på banan vet att så inte är fallet. Under 2017 kördes det på c-anmälan till Bygg och Miljnämnden i Gislaved Kommun, något som är helt i sin ordning eftersom verksamheten är anmälningspliktig, inte tillståndspliktig. Klubben har under 2017 jobbat hårt med ljudfrågan, dels genom investeringar i mätutrustning, utrustning som via transponder gör det möjligt att identifiera vem som bullrar, etc, dels genom att faktiskt plocka folk av banan både under race och träning.

Länsstyrelsen har därför beslutat att man bara tillåter klubben att ha verksamhet under 2 dagar och en kväll per kalendermånad. Man behöver inte ha universitetsstudier i matematik för att inse att denna mängd är långt ifrån tillräckligt för att driva en anläggning av Anderstorps dignitet.

Detta kan få till följd att premiären på SEC 2018 blir flyttad/inställd. 

Ärendet är överklagat till Mark och Miljödomstolen, och inhibition av beslutet är begärd. Frågan ska avgöras under veckan, och vårt hopp står till att Mark och Miljödomstolen består av vettiga människor som inser det onödiga och orimliga i att Länsstyrelsen lägger sig i kommunens pågående ärende. 

Jag vill uppmana alla att skicka era synpunkter på detta korkade beslut till följande mailadress:

jonkoping@lansstyrelsen.se

Låt inte Länsstyrelsen stänga landets finaste motorbana!

Med andra ord finns det starka kulturklenoder som kämpar för nedläggning av en av Sveriges stora kulturklenoder inom motorsport. SM- helgen i roadracing nu i maj är också i fara då fredagsträningen riskerar att utebli.

Linus Olsson 

Lagledare i C4-Racings endurance team. ”

*

Avslutar den här kalla och regniga 1 maj med lite värme och detta genom Gustav Johanssons ”Opel-Spotting” med en tyskreggad helt rostfri Opel Kadett Coupé som han hittade på vägen mellan Ryd och Lönsboda. Känner ni hur det plötsligt blev lite varmare….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *