Ogier spårar i Estland, Kalle R. ”flat out”, Kalle ”Anka” kör WRC3, Lönnström har höga J-WRC mål, tufft i SM för Otrimmat 2WD oc htälignsyledare beklagar att det är publikfritt.

Sebastien Ogier önskar regn inför och gärna även lite grann första dagen för att göra sträckorna i Rally Estonia mindre ”rulliga” eftersom han går ut som första bil. Direkt efter kommer så Toyotas Elfyn Evans med Thierry Neuville och som bil fyra, Kalle Rovanperä. Storfavoriten Ott Tänak har inte bara fördel av att vara uppfödd på den här typen av väg utan har även lyckan att få optimal startposition som femte bil.

Totalt 13 WRC-bilar går ut före ledaren i WRC2, Mads Østberg som därför får jaga gröngölingen i det här sammanhanget med bara sex tidigare rallystarter, Kimmo Kurkela. Starter som dessutom är utspridda sedan debuten i Arctic Lappland Rally 2008 och än mer förvånande i detta inhopp, är att alla tidigare rally utom ett, har varit samma som i debuten. Nu kör Kurkela med JanPro Racings WRC-Fiesta och det finns nog en viss risk att Østberg kan komma ikapp, eller…

*

Igår avslutades de flesta testerna inför Rally Estonia och därefter väntar shake down på fredag med start klockan 08.00 svensk tid.

Foto: privat

Tester som för de flesta gått riktigt bra men för M-Sport Ford anmälda WRC2-föraren Adrien Forurmaux slutade det med ”taklägg” för R5-Fiestan. Nu blev skadorna mer mentala för Adrien än materialet, så några problem att få bilen ”race ready” till fredag lär det inte vara.

*

Sämsta tänkbara uppladdning inför omstarten fick som bekant Elfyn Evans/Scott Martin med den våldsamma kraschen i genrepet för någon vecka sedan. Nu är Toyota-föraren dock på banan igen och är helt fokuserad på att inte göra om samma misstag. De snabba vägarna blir något alldeles extra, i synnerhet som det är över ett halvt år sedan hans senaste WRC-start.

Vägarna har visserligen mindre hopp än i Finland men är i gengäld faktiskt ännu snabbare på vissa partier, förklarar Evans som är fylld av självförtroende.

– Efter våra tester känns vår Yaris ”very strong” på de här högfartssträckorna och vi hoppas definitivt att vårt paket är bra och att vi kan göra det bästa av det!

Foto:Toyota Gazoo Racing WRT

Även om Ott Tänak är skyhög favorit så är där nog ingen som helt vågar räkna bort Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen i Yaris WRC #69. Tricket för att komma på pallen enligt Kalle är enkelt.

Du måste köra ”flat out” mest hela tiden men samtidigt finns det även tekniska partier där man måste vara exakt på vägen, förklarar Kalle.

Lite orolig är han över den långa pausen och tror att det tar ett tag innan han byggt upp ”speed” igen, även om testerna varit lyckade. Han vill även spela ner de höga förväntningar som finns på honom.

Jag har fortfarande bara kört tre tävlingar med WRC-bil och måste fortsätta att lära mig för resten av säsongen. Men här känns det som ett bra rally för oss och då förhoppningsvis även med bra resultat! 

*

Det är lite märkligt att vissa namn fastnar i skallen trots att de kanske inte tillhör de allra hetast i rallycirkusen. Ett sådant namn är 27-årige estländaren Karl ”Kalle” Kruuda som har en helt annat än spikrak karriär bakom sig och där han ifjol inte körde en enda tävling. Fotot: Tommy Svensson

Första gången vi träffades var 2014 då han med Tänaks nuvarande kartläsare Martin Järveoja sprutade ner mig totalt med snö och lera på Rally Sweden. Trots detta har jag alltid gillat Kalle. 2018 var han en del i Kina och körde deras mästerskap men nu är det start i WRC3 med den synnerligen spektakulärt målade R5-Polon som gäller. Kruuda är med och stöttar ett välgörenhetsevent i Kadriuo Park ,”Pardiralli” där en massa gummiankor ska sättas ut i floden. Ankor som personer köper och där behållningen går till välgörenhet vilket då passar ganska bra, tänker som så att Kalle har ”Anka” på bilen…

Precis som för övriga innebär Rally Estonia även omstart för Junior-WRC där Tom Kristensson/Joakim Sjöberg är i ledning efter Rally Sweden. 12 juniorer kör i helgen och efter detta är det enbart Sardinien i oktober som är klar som deltävling i serien. Maciej Woda, FIA Junior WRC Team Director är glad att det äntligen är rallydags igen. Däremot är han inte sugen på att peka ut någon favorit bland de tolv utan nöjer sig med att de skandinaviska och baltiska förarna har lite fördel i helgen. 

Foto: Junior-WRC

Det är allt jag vågar säga eftersom en del är mer ”rusty behind the wheel” än andra. Men efter att första ”loopen” är körd på lördag är säkert alla tillbaka i både rytm och ”pace”!

*

En av de som Woda då syftar på som har lite fördel är ena halvan av det blågula laget i helgen, Noras Pontus Lönnström/Stefan Gustafsson. Premiären i Värmland blev inte hellyckad och efter en tidig punktering blev det en åttonde plats. På slutet blev det även någon sträckseger och sedan följdes detta upp med seger i ”Otrimmat” i EC Snapphanerally, något som man nu tar med sig till Tartu.

Foto: Junior-WRC

Det ska bli väldigt skönt att det äntligen drar igång igen, konstaterar Pontus som ser framemot helgen.

Jag är glad över att det blev just Estland och tävlingen verkar frän med sina snabba vägar, som jag tror passar oss bra. 

I Hässleholm körde han för första gången den nya Rally4-Fiestan som nu alla får tillgång till. 

Det var lite svårt att komma in i nya bilen från start men mot slutet fick vi till körningen riktigt bra och det gick över förväntan, berättar Pontus blygsamt.

Jag tänker på att han och Stefan var dryga minuten före tvåan från SMK Hörby, Victor Hansen. Men kanske ännu mer på att det även blev en åttonde plats totalt  för Nora-duon med en bil i”Otrimmat”och i en tävling där SM-eliten deltog. Nu är detta historia och helgen väntar J-WRC där paret analyserat mycket efter Rally Sweden. 

Vi har hittat många saker som kan bli bättre, men tar också med oss det som var bra. Som avslutningen med två sträcksegrar, det blir viktigt att få en bra start på rallyt denna gången, säger Pontus som har höga målsättningar:

Målet är högt, vi vill vara med och slåss om segern men det blir inte lätt, avslutar Pontus.

*

Passar bra att då kika lite närmare på den klasss som Lönnström dominerade i Hässleholm, Otrimmat 2WD inför lördagens East Sweden Rally. Med honom på annat uppdrag i östled är det nu två andra tuffa utmanare som dagens SM-tvåa Victor Hansen har att möta. Tänker på Albin Nordh och Adam Westlund som tävlade på annat håll när det var SM i Hässleholm. Westlund ligger elva i tabellen medan Nordh är femma dock är båda kvar guldstriden om resultat i helgen går deras väg.

Foto: Henrik Åkeson

Fast bäst läge har ändå Lönnström trots att han inte kör i Linköping med sina två raka fullpoängare. Blir det en ny sådan i finalen så hamnar guldet i Nora.  Fast ”The 2 Victors”, Hansen och kartläsare Johansson tänker sälja sig dyrt men är även medvetna om att det ska mycket till för att vinna i helgen.

Det blir tufft, förklarade, Victor i vänsterstolen för mig i förra veckan.

Vi ska göra vad vi kan och sen får vi se hur långt det räcker!

I fjol räckte det till ett slutgiltigt SM-brons i Junior-klassen där segern i South Swedish Rally toppade året. Allt som är bättre än detta ser Victor som är ny i ambitiösa Team Nybe som en stor framgång. I jakten på medalj har Peugeot-åkaren dock ett litet handikapp då han är ensam i SM-toppen att redan ha utnyttjat sin ”joker”. Närmast efter honom, tio poäng skiljer ligger Kullings Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar och är minst lika medaljsugna. Han tänker spela ut sin ”joker” i Linköping som ger 1,5 gånger inkörda poäng.

Foto: Rally On-line.se

 Vi passar på att chansa med jokern när Pontus Lönnström är borta. Han och Albin Nordh kör väldigt bra just nu och är snäppet snabbare än oss. Så vi får passa på, förklarar Isac sitt jokerdrag.

– Fast egentligen gillar jag nog inte Linköping så mycket trots att det brukar gå ganska bra här så kanske gillar jag den egentligen…

Otrimmat 2WD är näst största klassen i ESR med 19 bilar anmälda.

*

Att lördagens tävling i Linköping körs utan publik vet alla vid det här laget, vilket också ställer helt nya och större krav på arrangören, Östgötaklubbarna. Även om inte arrangören på något vis kan lastas för att det blir utan publik, beklagar ändå tävlingsledare Stefan Thaleman detta.

Tyvärr kunde vi inte göra på något annat sätt än att köra publikfritt, detta för att undvika att riskera hälsan hos publiken, berättar han och lägger till samma vädjan som senast i Hässleholm.

Vi hoppas att ni alla tar vår uppmaning på fullaste allvar och stannar hemma och njuter av tävlingen via Rallyradion.

Att han dessutom tvingas konstatera att detta blir sista året som det körs SM-rally i Linköping gör inte saken lättare, något som annars gjorts tio år i rad. 

Det finns ett oerhört intresse för rally Östergötland och det kommer bli saknat nästa år, då vi inte arrangerar ESR som en SM-deltävling. 

Att även nuvarande SM-promotorn MAS där Thaleman varit en av de tongivande, även detta  sjunger på sista versen tycker han också är beklagligt. 

Nästa år kommer vi, MAS, inte längre driva SM, vilket vi tycker är oerhört synd då det känns som om vi fått en positiv trend! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.s

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *