Ogier slapp ”billigt” undan, Kopecky utmanar Tidemand, Göinge-Eric leder dansk ”Rookie-klass”, Linus L. tog fjärde F3-segern och inga resultat i Øresund Rally!

Den stora snackisen efter Rally Italia Sardegna vid sidan av den dramatiska ”tiondelsfajten” mellan slutsegraren Thierry Neuville och Sebastien Ogier var så klart Julien Ingrassias misstag med tidkortet. Egentligen otroligt att en av världens absolut bästa co-drivers kan göra ett så banalt misstag som att glömma tidkortet. Banalt men samtidigt rätt skönt att även den bäste kan göra misstag (ett bevis på detta fick jag själv i går när jag av misstag raderade ett minneskort innan jag gjort bilderna…).

När Ingrassia upptäckte tabben var det för sent att vända om och när så Ott Tänak överlämnade det vid starten för sista sträckan trodde man nog att allt var frid och fröjd. Men ”the stewards” hade upptäckt det hela och i första läget skulle Ogier fråntas sina 22 poäng och M-Sport/Ford de 18 som Ogier bidrog med till Märkes-VM. Det man stödde sig på var regeln att man inte får ta hjälp av tredje part mellan sträckorna och det menade man att Ogier gjort när Tänak kom med tidkortet. Tuffa pix kan jag tycka och så gjorde även ”dom som bestämmer” som beslöt att låta straffet stanna vid 10 000 euro i böter. Men skulle Ingrassia göra om samma misstag ytterligare en gång under säsongen rycker poängen. Nu tror jag att den chansen är minimal, i fortsättningen lär Ingrassia hålla reda på papperna.

*

Precis som som jag trodde bekräftar idag Skoda Motorsport att Jan Kopecky får samma förutsättningar som Pontus Tidemand att köra om guldet i WRC2. Pontus har bara tre tävlingar kvar att köra och 18 poäng mer än tjecken som dock har en tävling mindre. Nu är det ”må bäste Skodaförare vinna” som gäller och när de två framöver kommer att köra samma tävling blir det hyperintressant. Är helt säker på att Skoda-folket ger exakt samma förutsättningar vad gäller bil och däck och allt ska avgörs av Pontus och Jan själv. Med andra ord precis som det ska vara… 

*

Glimminges i särklass bästa Citroën-förare Eric Nilsson går från klarhet till klarhet i danska DS3 Cup och i helgens tävling på Ring Djursland slutade Eric fyra. I tabellen håller han sjätte platsen men vad som gläder mer, han leder ”Rookie-klassen” före Knut Erik Knudsen.

Totalt är det Jonas Lynge som leder med tre segrar av fyra möjliga vilket gett 95 poäng. Tvåan Kristian M. Saethere, Norge har fått ihop 59 medan svensken Erik Bertilsson som vann sista heatet i helgen ligger trea med 56 poäng. Göinge-son Nilsson har fått ihop 40 poäng efter fyra race.

*

Att ha full koll på alla svenskar i olika internationella serier kräver någon med helt annan inblick än vad jag kan prestera. Summerar helgen i korthet och börjar med Felix Rosenquist som körde första loppet i Zurich på 64 år. Men det blev ingen lyckad racingdebut på schweizisk mark för Felix efter 17 varv blev han påkörd och hamnade i muren med förstörd Mahindra-bil. Kom dock i mål som 15.e man och rasade till femte plats i tabellen.

*

Bättre gick det för Linus Lundqvist efter seger på Silverstone i brittiska Formel 3-mästerskapet. F3-debutanten leder mästerskapet när hälften av de 24 racen är körda. Tvåa är dansken Nicolai Kjaergaard dock över 50 poäng efter svensken.

*

Henric Skoog körde hem värdefulla poäng i Porsche Carrera Cup Deutschland med två åttonde placeringar i säsongens andra deltävling på österrikiska Red Bull Ring. I tabellen ligger Torshälla-föraren femma inför nästa race som inte är förrän i början av augusti på Nürburgring.
*

I samma race körde även Gustaf Malja men nådde inte riktigt lika högt som Skoog, 24:a i första och 12:a i andra. En anledning till det klena resultatet var att Malja diskades i ett av kvalen och fick starta långt bak. 

*

På samma bana körde Jimmy Eriksson, Tomelilla säsongens tredje ADAC GT Masters-deltävling. Succé var inget som nämndes i Lamborghini-teamet där Jimmy delade bil med Judek och paret lyckades inte bli bättre än 26:e respektive 31:a i de bägge en-timmes-racen. Nästa chans blir även här på Nürburgring i augusti.

*

Lördagens Øresund Rally blev lyckat vad gäller själva tävlingen men dessvärre var inte tidtagningsystemet av samma kaliber. När de 40 deltagarna kom i mål kunde man helt enkelt inte presentera något resultat. Tekniken fungerade inte och nu ska ”Kompetente beregnere vil nu ud fra indkomne data beregne resultatet, og så sender vi det ud til deltagerne. Når alle så har godkendt deres eget resultat, sendes den endelige resultatliste ud,”. Alltså, det är papper, penna och miniräknare som ska fastställa resultatlistan. Som det kan bli med alla moderniteter…

*

Mer Danmark, efter helgens DM4 ”Djurs Rally” rasar nu debatten delvis ganska hätskt och det är så klart detta med hastighetsöverträdelser på transportsträckorna det finns olika åsikter om. Nu tänker jag inte kasta mig in detta utan konstaterar bara, självklart måste man följa gällande hastighetsgränser. Om vi inte själva ser till att detta görs så finns där andra som gärna står till tjänst och då blir det garanterat dyrare än sekunder hit eller dit…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *