Ogier skriver sitt sista kontrakt, Tom körde defensivt på ”Q-stage”, Sindre F. tvåa, Barth lotsar Emil i J-WRC-finalen, Mattias E. till DTM och SM-ledare byter bil inför ESR.

Närmar sig sagan om Sebastien Ogier sig sitt slut? Mycket tyder på detta efter att Autsoport gjort en intervju med femfaldige världsmästaren. Där avslöjar han att nästa kontrakt han skriver också blir hans sista i WRC.   I artikel förklarar han att det inte längre handlar om pengar för hans del utan enbart utmaningen att kunna vinna. Precis som jag redan berättat finns tre vägar för Seb enligt Autosport, stanna hos M-Sport Ford (troligt om han lyckas knyta ihop säcken och ta ett sjätte guld) eller byte till Citroën. Då krävs att ”väg ett” stängs och inte ens då är det säkert att han går till Pierre Budars gäng. Själv tror jag mer på att det blir ”au revoir WRC” om guldet missas. Både Hyundai och Toyota är om inte helt klara så klara med att man vill behålla dagens line upp även 2019. Enda kruxet är Dani Sordo och Hayden Paddon hos Hyundai, tror varken dom eller teamchef Michelle Nandan önskar samma upplägg som i år där dom delat bil.

*

Då har det körts både shake down och ”Q-stage” till Barum Czech Rally Zlin, fjärde deltävlingen för Juniorerna i ERC. För Tom Kristensson och Henrik Appelskog blev det lite defensiv körning berättar Opel-föraren från Hörby (bild från Per-Erik Svensson).

Shakedown avklarad och det kändes bra, men vi tog det lite lugnt bara för att får tillbaka känslan efter avåkningen förra helgen.

Lugnt i sammanhanget innebär att Tom satte åttonde tid i kvalet där österrikarren Simon Wagner var snabbast.

2.4 sekunder efter Wagner, så nog är det tight, konstaterar Tom.

Före sig hade man bland annat teamkompisen klassledande Martins Sesks som dock bara var femte snabbast, en dryg sekund före Tom. Trots allt menar Tom att bra komma  till start i Tjeckien efter Tysklands-kraschen är en seger i sig.

 – Jag är så himla glad att vi har möjlighet att genomföra det, och jag såg fram emot att få sätta mig i bilen igen. Vi vet att vi kan och är starka så vi kommer fortsätta kämpa!

Kämpa lär man få göra på de smala men ändå snabba vägar kring staden Zlin.

 Kvalitén på underlaget är dock inte det bästa, ganska spårigt och mycket lagningar, samt många småhopp, så kallade ”sprätt” där det kan vara svårt att bedöma hur fort man kan köra, summerar Tom efter reken.

Vi får känna oss för på första loopen och hitta ett bra flyt med bra tempo men där finns bra känsla och vi kommer att ge allt vi kan!

*

Näst snabbast på Q-stage var Sindre Furuseth och Jim Hjerpe som var så nära succéstart senast i Rom men där motorn i deras Opel Adam gav upp. Att man vill vara med i toppstriden även i helgen är uppenbart när man satte näst bästa tid i på sträckan som avgjorde startordningen i morgon. Bara Wagners Peugeot var snabbare och dessutom led norrmannen med styrningsproblem.

Gick mycket bra, bara tiondelar från bästa tid, menade ändå Jim vid notblocket.

*

Allra mest bråttom hade samma kille som även var snabb i Askersund fram tills att han fick punktering, Nikolay Gryazin. Med R5-Skodan var ryssen, 0,047 sekunder snbbare än storfavoriten och nationalidolen Jan Kopecky. Ytterligare tiondelen långsamma var Fabian Kreim vilket ger tre Skoda överst. Som fyra och bästa Ford rullade ERC-ledaren Alexey Lukyanuk in och detta före ERC-åkande Dani Sordo. Någon Eyvind Brynildsen/Torstein Eriksen fanns inte med under dagen trots att man var anmäld. Orsaken till detta är för mig okänt. En som inte heller syntes till under dags var brittiskan Catie Munnings som inte mår bra och stannade kvar i servicebussen. Därför hade Emma Falcon inga större problem att vara snabbast tjej på Q-stage.

*

Snabbe danske Suzuki-åkaren Kenneth Madsen kör även han med #82 på den ettriga Swift Maxi 2000 och vid sin sida har han Mette Fetlhaus. Danskarna kör dock i den nationella delen. Jonas Berg tog bilden i servicetältet.

*

Rallyt rullar igång med en nio kilometer lång sträcka innan det är full dag både lördag och söndag med målgång på söndag eftermiddag. En extra krydda på tillställningen blir att det väntas regn mer eller mindre under hela helgen i tävlingsområdet. Precis som att sträckorna i torrt väglag inte skulle var utmanande nog…

*

Sista deltävlingen i Junior-WRC är Rally Turkey i mitten av september och där det kommer att avgöras om det blir nu ledande Emil Bergkvist eller Dennis Råsdtröm som har en WRC2-säsong framför sig 2019. I Emils Fiesta hoppar nu co-driver nummer tre in, först var det Ola Floene som skötte notblocket innan Joakim Sjöberg hoppade in i Finland. När det är dags för Turkiet blir det Patrik Barth som kommer att sköta kontoret hos Emil.

Nu tar JC Racetekniks stjärna 20-åriga  Sondre Evjen steget från Supercar Lites till Euros RX och kör Supercar. Debut blir det i finalen för EM-serien i Riga och kommer då att utmana sina teamkompisar Thomas Bryntesson och Ola Frøsahaug.

Bilen Sondre ska köra helgen 15-16 september blir en Supercar Volkswagen Polo.

– Att få köra en EM-deltävling i Supercar känns helt fantastiskt. Motorsport är inte bara en hobby för mig utan går all in på rallycrossen och vill hela tiden utvecklas som förare, menar Sondre.

Målet är att framöver kunna köra World RX.

*

Är EKS saga i World RX färdig när man avslutar 2018 års VM-serie i Sydafrika? Ska man tro Peo Kjellström och Teknikens Värld (varför skulle man inte tro?) så lämnar Audi rallycrossen och Mattias Ekström går tillbaka till DTM men inte som förare utan teamchef. Mercedes har aviserat att man lämnar DTM och därmed är bara BMW och Audi kvar vilket är lite futtigt. För att det ska bli något överhuvudtaget krävs då att de två kvarvarande måste starta ytterligare team. Minst 16 bilar måste stå på startlinjen är åsikten från de som bestämmer. Det är där Mattias kommer in i bilden som chef för ett nytt Audi-team. 

*

Från detta är det inte långt till DTM som i helgen körs i mörker på italienska Misano. Här kommer då även Joel Eriksson att köra sin BMW.

Misano blir ännu en ny bana för mig precis som Brands Hatch senast och jag har aldrig tävlat på natten förut, säger Joel.

Jag har hört mycket gott om banan – (storebror) Jimmy tävlade där i GT-racing förra året – och jag är säker på att det blir häftigt att köra en DTM-bil där. Det blir intressant att se hur man påverkas av att köra på natten, men jag vet att Misano har ett bra belysningssystem och jag förväntar mig inte några större problem med just det.

Racen drar igång 22.30 både lördag och söndag och sänds live på Eurosport 1.

*

I EC Snapphanerallyt kom Tobias Johansson/Miriam Walfridsson bara några hundra meter på Garnisonen innan Mitsubishin tog ”time out”. Nu går den trilskande SM-ledande bilen vidare till ny ägare och då är frågan vad ”Lill-Eken” kommer med till East Sweden Rally. För inte tror jag att han kommer att skänka bort ett SM-guld genom att stanna hemma i Ludvika

*

Får ofta frågan när mitt rallyintresse väcktes och precis som så mycket annat är det svårt att säga exakt när sådant här sker i skallen. Men så mycket vet jag att det var ”människans kamp mot naturen” alltså en rallybil mot specialsträckan som startade rallyelden i bröstet på mig i mitten av 60-talet. Detta kom över mig nä jag fick se Michael Lindbergs underbara bild (förlåt att jag lånade Michael) på Facebook från RAC-rallyt 1974 där fotografen skriver ”Här under RAC 1974 har ”Mäster” varit lite vårdslös, tror jag! Stig o Hans Sylvan kom ändå på en andraplats ca. 1,1/2 minut bakom Timo Mäkinens Ford men dryga 7 minuter före trean Sandro Munaris snabba Lancia Stratos.”

Ska jag vara helt ärlig så är det precis den här typen av bilder som gör att jag älskar rally, en tilltufsad Saab, service under bar himmel och en sammanbiten ”Mäster”. Då är rally som bäst, långtifrån ”hospitality”, bussar, kevlarskit och annat som dominerar en serviceplats i dag. Visst var det bättre förr?

*

Då stannade det på 145 anmälda (en förare avanmälde sig i torsdags) till TV-Svängen näst sista deltävlingen i Sydsvenska rallycupen och Rally-DM för Södra och Smålands BF. Lär återkomma mer till tävlingen i veckan som kommer men i dag har återigen jag och grannen Bengt varit på ”min sträcka” och jobbat. Jobb som i dag bestod av att täcka rishögar som framöver ska flisas från att fyllas av sten och grussprut. Kan bara konstaterar att även dagens jobb gick bra.

Trevlig helg.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *