Ogier rusar mot tredje WRC-titeln, Hansen vann i Hell, Magda till semifinal, Lundahl snabbast i Kristianstad slog trehjulige Opel-Mats!
Nyduschad, färdig med text och bilder till måndagens Kristianstadsbladet från dagens höjdpunkt C4-Specialen är det dags att börja med Motorbloggen. Måste erkänna att det är näst intill omöjligt att samla ihop en sådan här helg så här ut på söndagskvällen med WRC i Tyskland, Rally-SM i Askersund och så klart Rallycross VM/EM i norska Hell. Därför blir det bara att skumma lite på ytan, hoppas ni har förståelse (sambo och rallylabradoren Colin tycker jag kunde skippa även skummet…).
*
Trippel Volkswagen på hemmaplan var väl ingen direkt överraskning även om det varit tungt tidigare år. Ogier vann, Latvala tvåa och så Andreas Mikkelsen på sista pallplatsen. Om Capito var glad över sin ”Polo-boys” tror jag att Michele Nandan också var nöjd, Hyundai både som fyra och femma med Dani Sordo och Thierry Neuville vid ratten. Elfyn Evans sexa och bästa M-Sport Fiesta. Mads Östberg hoppades att bli femma-sexa, blev nu sjua så det var väl ändå lite vad han tänkt sig.
*
I WRC2 tog Skodas Jan Kopecky hand om segern (tippad även jag före rallyt) och detta före Ford-åkaren Eric Camilli och som trea slutar Quentin Giordano. Nasser Al-Attiyah slutar fyra i Skoda debuten.
*
Tysk seger i Drive DMACK Fiesta Trophy genom Ghislain de Mevius och holländaren Mats van den Brand som tvåa. Max Vatanen trea dock fyra minuter bakom vinnaren. Norrmannen och cupledaren Marius Aasen körde in på femte plats och räddade viktiga poäng efter fredagens avåkning.
Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg körde in på 32:a plats totalt med Opel Adam R2.
*
I ADAC Opel Rallye Cup blev det en strålande fjärde plats för Pontus Åhman och Patrik Barth som verkligen utvecklas i rätt riktning.
*
Att summera Rally-SM i Askersund känns både omöjligt och faktiskt lite avlägset. Måste ändå redogöra lite för Jerker Axelssons oturliga lördag där han för första gången på länge tappade SM-ledningen efter sin avåkning. Efter fyra sträckor ledde också Trollhätteföraren före Patrik Åkerman och med Mats Jonsson som trea. Med fyra sträckor kvar att köra så var planen att fortsätta i samma tempo. Men på sträcka fem var det slutkört när det gick alldeles för fort in i en högersväng och bilen hamnade på taket långt ute i skogen på Jens Karlssons bild studerar en besviken chaufför resultatet.
– Jag måste ha missat att svängen nöp till. Vi hade alldeles för hög hastighet in i den, jag borde ha växlat ner till fyran men jag har sett på den onboard-film vi har att jag lägger i sexan istället, berättar Jerker.
– Det fanns inget att göra utan vi rullade rätt ut i skogen, som tur var det mycket sly som bromsade men vi flög nog ca 30 meter från vägen. Det är riktigt surt men så är denna sporten, ibland händer sådana saker och nu är det bara att slita närmaste 10 dagarna i garaget …
En snäv tidsmarginal till East Sweden Rally och därför förspills det inte heller någon tid i ralllyverkstan hos Jerker meddelar han.
– Nu har vi ca 280 timmar på oss, sedan SKA den vara klar, kunde varit mycket sämre!
Allting är relativt säger jag…
Nu leder Mats Jonsson på 47 poäng, Jerker är tvåa på 41 medan Thomas Thunström som fick bryta tidigt med växellådskrångel på Cittran är trea.
*
Rally Askersund ingick även i RM och här hade SMK Hörbys Thobias Svensson tänkt sig att rycka i tabellen för Grupp E-åkare. Även detta gick åt h-e om än inte så dramatiskt som för Jerker. Thobias berättar, att det började lovande för honom och co-driver Stefan Petersson med ledning efter två körda specialsträckor. Men på tävlingens längsta sträcka SS3 blev det punka höger fram redan efter fyra av den 20 kilometer långa sträckan. var tvungen att byta inne på sträckan och därmed försvann alla chanser på en framskjuten placering.
– Det betyder att förhoppningen att leda inför sista tävlingen i Sigtuna inte riktigt gick i lås, berättar Thobias.
– Istället för att leda inför sista ligger vi nu trea men vi har fortfarande chans på RM-guldet men då krävs att jag måste vinna sista tävlingen samt att dagens vinnare, Skutskärs Martin Eliasson, slår sig in mellan mig och ledaren Niklas Ledin.
En lätt besviken Thobias avslutar.
– Allt kommer alltså avgöras på sista sträckan i Rally Sigtuna den 19/9!
Inte heller för det halvskånska Grupp F-ekipaget med Robert Bertilson, Vetlanda och Palle Palmberg Kristianstad blev det en lyckad dag. Tur det finns traktorer till hjälp när dikena blir för djupa…
*
I Hell blev det en triumfens dag för Timmy Hansen som vann före teamkompisen Davy Jeanney. Privatåkande Robin Larsson gjorde en stark insats och slutade trea. För mig imponerande att racingspecialisten Alx Danielsson lyckas knipa en fjärde plats i det här heta sällskapet. Femma i A-finalen blev PG Andersson med Timur Timerzyanov som sist i finalen.
Anmärkningsvärt var att inte Petter Solberg på hemmajord lyckades ta sig till final…
*
Samma öde rönte SMK Hörbys rallycrossare Magda Andersson som i år kan visa upp 2 pallplatser, tre finaler, fyra semifinaler och elva heatsegrar. Inte illa av en tjej från Löberöd.
Idag ville det sig dock inte i Hell och efter en strulig start i semifinalen lyckades hon inte sig hela vägen fram.
– Jag är ändå lycklig över vad jag gjort den här säsongen, förklarade Magda efteråt.
Klart hon ska vara lycklig över detta, själv skulle jag varit super överlycklig om jag ens varit i närheten när det kommer till RS-tävlande…
*
Därmed över till dagens C4-Specialen i Kristianstad. En tävling där mycket kom till att handla om fajten Mats Andersson vs. Mars Lundahl och Rolf Grybb. Redan under lördagen började strulet för Eslövs-Mats när motorn i Protonen tog time out. I all hast fixades pappa Östens gamla men snabba GSi Kadett till inför varvloppet ute på gamla militäranläggningen A3 i Åsum.
– Bilen är snabb, men väghållningen är lite si så där, förklarade Mats före start.
Han fick rätt och var runt fyra sekunder bak Grybbs orange Ascona, Lundahls illgröna BMW och Peter Nilsson, Olofströms också lika gröna (vad är det för fel på folk?) Mitsubishi.
Inför andra heatet skruvades lite på fjädringen på Kadetten men till ingen större nytta. Mitt i heatet blev Mats Kadett trehjulig, drivaxeln gick tvärt av och skickade iväg hela hjulpaketet i en riktning medan Mats och dotter Frida tog en annan. När röken lagt sig svor Mats (förståeligt kan jag tycka).
– Det är ju själva f-n, precis som att allting ska dj-las för att jag vill ha mitt tionde DM-guld. Detta har varit en riktig rövhelg, förklarade Mats.
Med honom ur spel blev det seger för Lundahl med en halv sekund sedan Grybb tappat tid i allra sista körningen, oljespill på sträckan gjorde att Asconan sladdade ut lite väl mycket vilket räckte för andra platsen.
Lundahl var nöjd efter andra raka segern och i hop med kartläsare Magnus Eriksson de hälsade till Mats inför resterande tre deltävlingar .
– Du ska inte få det lätt att ta ditt tionde guld!
I ”huvudklassen” A-förare R1b eller VOC visade det sig att jag kunde lita på Sunnerbos Leif Axelsson när Tyko Nilsson vek ner sig (fyra i kalssen). I klartext, Roland Brorsson blev ”bara” tvåa så än får tuppkammen plats under hjälmen som växt efter segern förra helgen. Ny vinst i idag så vet jag inte om Roland fått köpa större eller åtminstone högre hjälm? Än en gång gick det på gränsen och än en gång var det den som numera kallas ”Rolands sten” som höll på att ställa till det. Nu klarade han sig med en stukad fälg medan Axelsson provade hur pass hårda cementrören var med 940-bakskärmen. Själv kan jag bara meddela att det gick riktigt bra, körde inte på något fast föremål, hindrade ingen medtävlare och tyckte nog att jag var allmänt trevlig mot funktionärerna. Så helt klart en lyckad helg. Placeringen undrar ni? Varför måsta alla jaga så förtvivlat, förklara detta i stället…
Måste ändå nämna Robin Svensson med sambon Sandra Wybrands till höger, ny VOC-seger i B och snabbaste VOC:are. AsfaltCup segern måste nästan redan vara säkrad…
’
En jättefajt blev det i C-grupp E mellan farbror Clas-Håkan Larsson, 62 och så ”lill-pågen” Hampus Larsson 19. Att gammal fortfarande är äldst gällde även ute i Åsum. O,5 sekunder skilde till Clas-Håkans fördel. Nämnas måste också att storebrorsan Jesper i B-Grupp E var snabbare än sina släktingar.
– Så där ett halvår ungefär, log Jesper lugnt medan Clas-Håkan och Hampus gnabbades.
’
Vill även på mina egna och på alla vi andra som körde idag tacka Kristianstad MK för en mycket rolig tävling som i år var ett hopkok av de två tidigare årens banor. Frågade segrare Lundahl vad han tyckte om nya sträckningen.
– Ungefär 200 procent bättre, var hans betyg.
En bra pekpinne inför 2016 tävlingsledare Björn Larsson!