Tom K. testade Hyundai, Ogier och Loeb toppade shake down inför Monte-starten, WRC-tipset, nummer krångel, njut medan ni kan, åta FIA Rally Star till Tyskland och åter lite klasstänk inför Hälsingerallyt
BREAKING NEWS. Idag har Tom Kristensson och Andreas Johansson varit i Polen och kikat på ett nytt team (Kowax) inför 2022 och testat deras Hyundai i20 Rally2.
– Det blev ett kort men lyckat besök där syftet var att få en känsla för team och bil. Vi jobbar fortsatt på mot säsongen 2022, hälsar Tom.
*
När Rallye Monte Carlo inleddes klockan 09:31 med 2,29 kilometer långa shake down ”Sainte-Agnés-Peille” var det inte alls överraskande giganterna Sebastien Ogier och Sebastien Loeb som satte bäst tider. 0,5 sekunder på en körtid på mindre än två minuter skilde mellan de båda och då i regerande världsmästaren Ogiers favör. Tiderna sattes i tredje rundan där de båda i runda tal förbättrade med fyra sekunder från första omgången.
Tredje tid för Elfyn Evans och fjärde till Thierry Neuville medan femman Adrien Fourmaux ”tvålade till” Gus Greensmith med en hel tiondel sekund. Lite anmärkningsvärt att Craig Breen fick till det minst bra av Puma-gänget, sjunde tid 0,4 efter Forumaux. Än mer uppseendeväckande var att Ott Tänak slutade som tia med bästa tid i andra omgången och 0,2 sekunder bättre än Oliver Solberg.
Oliver fick ”sämsta”tid av de elva men ingen katastrof då Ogier bara var 4,1 sekunder snabbare.
–Vi bättrade oss hela tiden men känslan i bilen är inte hundra procentig, men ny bil och första gången för mig i en WRC-bil i Monte, så jag har mycket att lära, konstaterade Oliver innan han och Elliot Edmondson rullade tillbaka till service.
Annars präglades shake down av något som jag misstänker kommer att prägla helgen, nämligen tekniska problem. Greensmith fick problem med servostyrningen, Takatmoto Katsuta och Ott Tänak något mer hemlighetsfullt tekniskt strul medan Kalle Rovanperä (bilden) hade ”transmission failure”.
Något som gjorde att han bara genomförde två rundor och fick till samma tid som Tänak. Uppvärmingen gällde enbart RC1-klassen övriga får vänta till klockan 20.18 då 15,2 kilometer långa SS1 Lucéram-Lantosque startar.
*
Tid för årets första tips.
WRC
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Sebastian Ogier Toyota
3. Ott Tänak Hyundai
4. Craig Breen Ford
5. Sebastian Loeb Ford
Med helt nya bilar tror jag inte att det är ”snabbaste förare” som vinner debuten, utan min teori är att det gör istället den som klarar sig utan tekniska problem men så klart hoppas jag min vinnare Thierry Neuville ska klara sig.
Mycket strul redan före start på shake down vilket inte bådar gott för fortsättningen. Känslan är lite som att dra bingonummer ur en tunna , slumpen kan avgöra hela tillställningen. Nu tippar jag efter hjärnan (vet att den är liten) och som synes finns inte Oliver Solberg med på topp-fem. Detta betyder inte utan att han mycket väl kan slå sig in där och har hans ingenjörer skruvat ihop #2 på ett perfekt sätt så kan även pallen bli slutdestination.
WRC2 (Open-Junior-Masters).
1. Andreas Mikkelsen Skoda
2. Eric Camilli Citroén
3. Stephane Lefebvre Citroén
4. Nikolay Gryazin Skoda
5. Yohann Rossel Citroén Foto: Toksport WRT
I fjol blev det norsk seger och jag tror att detta upprepas i helgen. De franska asfaltspecialisterna vill säkerligen annorlunda men det krävs mer än så för att rå på ” to helt tänd gutter”. Med 28 Rally2/R5-bilar i klassen är det väldigt svårt att tippa och hade hjärtat fått bestämma så borde även Freddy Loix, Sean Johnston, Chris Ingram och kanske allra mest Marco Bulacia Wilkinson varit med på topp-fem, men den här gången vann hjärnan…
WRC3
1. Jan Cerny Fiesta
2. Enrico Brazzoli Fiesta
3. Sami Pajari Fiesta
4. Zoltan Laszlo Fiesta
Bara fyra anmälda och inte förrän Rally Sweden när Junior-WRC gör entré i klassen, blir den intressant.
*
En sak som diskuterats mycket nere i Monaco är placeringen av tävlingsnumret på bakre sidorutan. Förr var detta placerat på samma dekal som angav vilket rally som kördes och minns inte riktigt när denna perfekta placering ändrades till den mer knasiga på rutan. När dessutom rutan är så liten som den är på Yaris hamnar halva siffran på taket och blir därmed svårläst.
På Puman är det enklare då rutan är större och där är det då inte riktigt samma problem. Trots allt var det ändå bättre med numret på dörren, men det är väl sådant som kallas utveckling…
*
Göran Björklund välkänd mediaprofil inom motorsport har funderat lite och skriver: Ikväll smäller det i kiosken, för att citeras SVT:s motorexpert Jonas Kruse. Säg att det blir rally för hela TV-skatten i helgen när WRC startar upp i Monte Carlo med bl a Oliver Solberg på startlinjen i en full-fabriksbil. Den svenska nationalsporten vädrar morgonluft!
Klockan 15.00 öppnar SVT Sport sin WRC-chat: https://www.svt.se/sport/rally/folj-rally-vm-monte-carlo Värm upp där med att fråga Jonas om senaste nytt inför kvällens sändning på SVT24.
Vad få känner till är att SVT:s WRC-sändningar är bland de populäraste sportsändningarna. Dessutom är rally-sprinten en av de allra mest sedda inslagen under de återkommande SM-veckorna. Nu har SVT året ut på sig att visa WRC innan det försvinner till andra TV-bolag. För mig personligen är det med visst vemod eftersom jag genom åren varit engagerad, som först yrkesmässigt och senare mest som rallyskadad, i att WRC ska kunna visas brett i public service och inte bakom betalvägg. Allt började 2002 med en diskussion med TV-sportchefen Remy Nilson om rättigheterna till att visa MotoGP i SVT, som slutade med – efter några svordomar från Johan Ejeborg – med att vi bärgade hem Rally Sweden och hela WRC 2003, som sedan fick en fortsättning, dock med några små inbrytningar fram tills årets slut. Som vän av siffror och mätbarhet kan jag berätta att så här sågs Rally Monza i SVT:
Fredag: 177 000
Lördag 07:30: 50 000
Lördag 17:00: 230 000
Söndag: 377 000
Men på SVT-Play hade WRC-finalen bäst tittning av alla sportsändningar under helgen. 48 000 starter på power stage! Passa på att njut, så länge det går!”.
*
Redan i söndagens Motorbloggen kunde jag berätta lite om FIA Rally Star och där jag av förklarliga skäl hade Eslövs Simon Andersson i fokus. I går vaknade även SBF och la på hemsidan ut information om helgens ”träning” för de åtta uttagna på isen utanför Arvika med en Crosskart Xtreme.
– Förarna kommer från lite olika bilsportgrenar, men det var riktigt kul att se hur snabba de var och hur de verkligen nyttjade dagen till att lära sig så mycket som möjligt och även delade erfarenheter med varandra, säger Lars Jonsson, Svensk Bilsports projektledare för Fia Rally Star.
De åtta förarna som kvalat sig vidare från Sverige är; Erik Sjöström, Hampus Karlsson, Wilmer Jonsson, Patrik Hallberg, Simon Andersson, Maja Hallén Fellenius, Isak Reiersen och Elliot Sjögren. Nu väntar nästa steg i uttagningen till FIA Rally Star då de åtta förarna åker till Tyskland i slutet av januari.
– Det vore verkligen roligt och imponerande om någon av dessa lyckas gå hela vägen. Även om uttagningen är tuff så tycker jag att det finns en god chans för någon av våra svenska förare att gå vidare till nästa steg i uttagningen som leder till styrning i JVM i WRC-3 2023, för att sen ha chansen att köra en full serie i JVM 2024, avslutar förbundskapten Pier Steffansson.
*
På lördag startar Supercupen 2022 med SMK Hälsinges smått klassiska ”Hälsingerallyt” med runt 90 deltagare. Dessa är tämligen jämt fördelade i ”huvudklasserna”, i den för ”standardbilar” finns 25 anmälda, 24 kör bakhjulsdrivet Grupp H och 25 framhjulsdrivna bilar medan bara tio 4WD-bilar är anmälda. Pågår ständigt en debatt om klasser i vårt land och då med betoningen att det är för många olika klasser för att gemene man ska kunna hänga med. Jag håller helt med om detta och min åsikt är oavsett hur många klasser som körs, så ska de alltid ha identiska namn från SM ner till DM. Nu är det självklart upp till varje cuparrangör att göra egna lösningar men jag har väldig svårt att förstå vitsen med att samma bilar ibland körs i ”Grupp H” eller ”Trimmat 2WD”, nästa gång kallas klassen ”Supercupen Fwd/Rwd” för att sedan i SM bli döpt till ”Nationella 2WD”. Måste också erkänna att jag aldrig förstått vitsen att dela Grupp H i två klasser beroende på i vilken ända det driver, något som också Supercupen är ensamma om att göra. Svårtippad premiär men att Jari Liiten/John Stigh (bilden) kommer att vara med i toppstriden är ändå tämligen säkert. Likaså att bröderna Appelskog, Peter och Henrik, Östergyllen RC kommer att göra allt för att göra livet surt för Sandviken-åkaren…
En komprimerad bana med Hassela som centralort erbjuds de tävlande med fyra sträckor och ändå med respektingivande 75 kilometer totallängd. Noterar också att pandemin nu verkar vara bortglömd då det i inbjudan inte finns några som helst restriktioner gällande trängsel vid anmälan, besiktning med mera. Lite vågat kan jag tycka då information nått mig att efter Boden, det fanns deltagare som testades positivt för Covid-19…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.