Ogier och Evans leder på Korsika, Meeke och Breen till Rally GB, Jerker står över SM-finalen, tunt i RS-DM/Asfaltcup och Magda kör Euro RX i Riga!
Efter dagens första tre sträckor totalt ska fyra köras av WRC Rally France på Korsika är det med Sebastien Ogier och Polo R WRC #1 i ledning, dryga halvminuten före Hyundais Thierry Neuville. Värmen ställer till lite problem i synnerhet för däcken på de både långa och tuffa sträckorna vilket Ogier bekräftar vid målet på SS3.
– Mycket varmt och däcken rörde sig hela tiden så jag kunde inte riktigt ”push” så mycket som önskade, menade Ogier.
– Kände ingen rytm och mot slutet var det inte alls så lätt för mig…
Än värre blev det för Kris Meeke som låg tvåa fram till drygt milen in på sträcka tre när det blev punktering på Cittran. Något som gjorde att han fick stanna och byta hjul, tappade två minuter.
– Okay vi är inte med i mästerskapet, ändå är det väldigt frustrerande, konstaterade Meeke som därmed lär vara borta från pallen, ligger 13:e efter tre sträckor.
Dani Sordo, Hyundai är trea bara sekunder bak sin märkeskompis medan Jari-Matti Latvala har fått upp farten och avancerar stadigt uppåt. Nu skiljer bara 15 sekunder till Neuville och bakom finnen skuggar Andreas Mikkelsen, bara en enda sekund efter.
Lider med Mads Østberg/Ola Fløene som jobbat stenhårt inför Tour de Corse för att få in asfaltkänslan men så här långt har jobbet inte betalat sig.
– På en måte kunne ”100-løps jubileet” gjerne vært i et løp hvor vi hadde kjempet i toppen. Men jeg får heller huske det som et løp som starter en ny epoke for meg, förklarar Mads.
– Vi har analysert mye asfaltkjøring den siste tiden, og har lagt en plan for å styrke den delen. Vi har laget en plan, som innebærer mange endringer på kjørestilen min på asfalt. Korsika blir det første VM løpet med ny stil, hvis jeg kan si det sånn…
Så här långt en nionde plats men två minuter bak Ogier är i mesta laget och även för den norska M-Sport Fiestan blir det tufft att komma på pallen.
*
I WRC2 har Elfyn Evans kopplat greppet om både seger och WRC2-guld och leder före Jan Kopecky och som trea Kevin Abbring i nya R5-Hyundai.
*
Då blir det precis som Kris Meeke önskade start i WRC Rally GB och detta i par med Craig Breen när Citroën idag bekräftar att båda kommer att få köra i Wales. I synnerhet positivt för Breen då starten är ett ett led i att ge irländaren ännu mer WRC-erfarenhet vilket jag tolkar som att chansen att bli ”teammate” med Meeke 2017 är stor.
Ryktet säger även att en tredje bil skulle vara anmäld för Stephané Lefebvre men om han är så pass frisk efter kraschen i Tyskland är oklart.
*
När Elfyn Ewans blev Brittisk Mästare innebar detta förutom äran även fri start i Rally Wales GB. Dock är det oklart om han kommer att köra DMACK:s R5-Fiesta eller en WRC-variant. I så fall första styrningen i en WRC-bil för 2016 men om det då blir med M-Sports Michelin-gummi eller DMACK:s på fälgarna är även detta oklart…
*
I kväll klockan 18.00 är det dags för sista deltävlingen i Rally-SM, Rally Uppsala och då körs det två sträckor innan man avslutar strax före 15.30 på lördag.
I säsongens sista skälvande timmar blev det ändå lite drag när Pontus Tidemand för mig högst oväntat gav sig in i SM-leken med Toni Gardemeisters R5-Skoda. Duellen mot PG Andersson blir så klart höjdpunkten i Uppsala. Tyvärr har Jerker Axelsson i dag lämnat återbud så något ”tre kejsarslag” blir det inte i helgen. Även Oscar Solberg årets tvåa i Norska Mästerskapets intåg i Otrimmat 4Wd ger den annars lite färglösa klassen lite extra nerv.
Årets sist SM-tips klart.
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Christoffer Jacobsson Ford
3. Johan Holmberg Ford
SM-guldet till Mattias Ledin.
Otrimmat 4WD.
1. Oscar Solberg Subaru
2. Joachim Carlström Mitsubishi
3. Anders Karlsson Mitsubishi
Guldmedaljen till Joachim Carlström
Trimmat 2WD
1. Tobias Söderquist Toyota
2. Kristian Johansson Golf
3. Patrik Flodin BMW
Tobias Söderquist vinner SM.
Trimmat 4WD.
1. PG Andersson Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Markus Theorin Mitsubishi
PG redan solklar vinnare.
Junior- Otrimmat 2WD
1. Daniel Röjsel Ford
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Sebastian Johansson Ford
Äntligen välförtjänt guld till Småland och Telehagen (bilden).
Junior-Trimmat 2WD.
1. Emil Karlsson Volvo
2. Patrik Åhman Opel
3. Andreas Persson Toyota
Suveräne Pelle Willén redan klar J-SM vinnare.
För övrigt så håller vi skåningar alla tummar vi har för att Johan Green/Mats Jönsjö kan avsluta med flaggan i topp. Ingen blir gladare än jag om de krossar mitt tips och hamnar på pallen…
*
Lite mindre hett än PG och Pontus fajt i Uppland är näst sista deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup, Svedala MK:s ”Sturup Runt” på söndag. Knappt 40 anmälda vilket måste var lite av årets ”all time low” i serien och vad detta beror på kan man bara gissa. Är pengarna/motivationen slut och man inte har någon möjlighet att klättra i tabellen? Eller tycker en del att det räcker att köra en gång om året på Sturup Raceway? Bara några av möjliga förklaringar men att något skiljer är uppenbart när Arlövs MC för en styv månad sedan tvingades tacka nej till åksugna förare när gränsen på 80 bilar var nådd. Nu med mindre än hälften anmälda är det inte så konstigt att man undrar?
Med bara fem anmälda i klassen där man brukar hitta totalsegraren ”R2.3 A-förare” tror jag att hemmaföraren Mats Lundahl blir svårslagen med BMW:n. Redan klare DM-vinnaren Rolf Grybb blir förste utmanare och ska han klättra till topp även i Asfaltcup där han ligger tvåa, krävs minst en andra plats.
I Asfaltcup är det Lunds Daniel Ekdahl som leder med sin Grupp F 240 och detta tre poäng före Grybb och ytterligare en före Hampus Larsson, Kristianstad och Grupp E Toyota som trea.
Att Hampus kan ta en full poängare är inte uteslutet men Björn Hansson, Hässleholm med den udda Mazdan är snabb, kanske blir den för snabb för Toyotan? Intressant blir också att se årets stora utropstecken i Grupp E, SMK Hörbys Magnus ”Sigge” Sigvardsson vad han kan göra i den lånade Toyotan. Är den lika följsam som den något karossmjuka ”Max-Golfen” blir Sigge ”unstopable”.
I VOC eller för den delen även Grupp F får B-föraren Daniel Ekdahl räknas som knapp favorit även om Peter Vestlund, Hässleholm brukar prenumera på första platsen. För SMK Hörbys Jonas Hansson (bilden med pappa Stefan som supervisor) som i veckan vässat väghållningen extra på 240:an väntar åttonde raka klassegern i C. Värst motstånd lär tuffa Josefin Ingvarsson, Hässleholm bjuda. Innan hon bröt i C4-Specialen chocköppnade hon men till slut rasade bakaxeln och förstörde helgen.
I A-klassen är det bara Roland Brorsson och Tyko Nilsson som väljer att slita däck på den sträva och tuffa racingasfalten.
Första start är klockan 09.00.
*
När jag träffade Volkswagen RX Swedens teamchef Tommy Kristoffersson i Barcelona för ett reportage i Kristianstadsbladet avslutade jag intervjun med att ställa frågan, vem blir världsmästare 2016?
– Johan Kristoffersson, svarade Tommy dock först efter lite betänketid.
Detta var före ”nollan” för Johan i finalen men guldmålet ligger fast. Med tre deltävlingar kvar är Mattias Ekström 26 före medan Petter Solberg har 16 poängs försprång. Hur toppen ser ut efter helgens tävling i Riga blir så klart spännande.
– Vi ska givetvis göra vårt jobb så bra vi kan, men resultatet hänger inte bara på oss. Det beror så mycket på hur de andra sköter sig också, konstaterar Johan.
– Halkar man lite fel får man en dålig plats i semifinalen och chanserna till final minskar. Dessutom svänger det fort. Se bara på Barcelona där Ekström tog hela 15 poäng på Solberg i toppen.
Johan är också den som verkar ha prickat in formkurvan med segern i Loheac som klart bevis och så klart den tredje plats han hade innan diskningen i Spanien. Att Ekström nu hoppar DTM och satsar på VM-guld gör det inte enklare för Johan.
– Det hade varit lättare att ta guld om Ekström inte kört tävlingen i Tyskland, men det är inte kört för det, säger han optimistiskt.
Medan Johan har lite ”flow” har det varit värre för teamkompisen Anton Marklund som nu kommer med med helt ny Polo efter ”Solberg-daten” i Kanada. Anton har ingen möjlighet att placera sig i toppen men ändå är motivationen på topp.
– Kommer att ge hundra procent i säsongsavslutningen för att vi ska knipa tredjeplatsen i teammästerskapet, men också för att hjälpa Johan till ett brons eller bättre, lovar Anton inför helgen i Lettland.
SVT sänder live i både SVT1 och SVT Play kl 13.00-15.00.
*
På tal om att hålla skånska tummar så gör vi så klart även detta för SMK Hörbys Magda Andersson, tvåa i Euro RX för Touringcars. Ett bra resultat i helgen och Magda kan passera ledaren Torleif Haugenes Lona som bara är fem poäng före. Å andra sidan är trean Ben-Philip Gundersen bara tre efter Löberödstjejen. Att Magda är het är dagens Sydsvenska Dagbladet ett bevis på, en tidning där motorsport behandlas extremt styvmoderligt men som nu gjort ett avsteg och gjort ett stort reportage om Euro RX-tvåan. Men ”rallysucce”, det heter faktiskt rallycross. Med detta i ryggen säger jag bara, ”go for the win Magda”!
*
Om STCC varit lite avslaget under 2016 andas där framtidsoptimism i ”Kungaklassen” när nu ”järnsängarna” pensioneras och det åter blir ”riktiga bilar” på banorna. KIA är en av fabrikanterna som återigen ge sig in i STCC och just nu testas deras bil för kommande säsong. Kanske kan detta bli något för Mattias Lindberg om han nu är sugen på comeback i STCC vill säga…
*
Allt medan WRC-cirkusen har landat på Korsika pågår förberedelserna för fullt för nästa stopp Rally Spain. Som vanligt är det svenska notskrivarproffset Arne Johansson (bilden) som är ansvarig för noterna till rallyt men den här gången får de skrivas utan hjälp av Eslövs Mats Andersson. Eftersom Mats ska köra rallyt med hjälp av Jörgen Jönsson får han så klart inte medverka när Arne gör noterna. Istället är det SMK Hörbys Opel Adam-åkare Tom Kristensson som för första gången får en inblick i det här spännande uppdraget. Med all säkerhet en nyttig inblick i hans ambition att komma ut i rallyvärlden.
*
Trevlig helg!
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – M-Sport- Citroën Motosport- rally-SM- Carsten Magnusson-Tommy Svensson