Ogier nära nytt TGR-kontrakt, Dennis lyfts fram av ERC, fortsatt trögt för Svampasprinten, hemmahoppet Albin S. blev av med guldet i efterhand, Benjamin T. tog andra raka SM-titeln, Felix och Timmy helgens vinnare men långt ifrån Kenneths 14 EM-guld.

 Mycket tyder nu på att Sebastien Ogier förlänger sitt kontakt med Toyota Gazoo Racing vilket Tommi Mäkinen kan tacka Corona för. Från början var det annars i år som Ogier skulle avsluta rallykarriären men med den stympade säsong det blivit, vill han nu avsluta med full säsong. Till Rallit.fi bekräftar Mäkinen att Ogier planerar för ännu ett år i WRC vilket han självklart betraktar som positivt. Men än är inget kontrakt påskrivet.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Det är inte hundra procent ännu men väldigt nära, menar Mäkinen till den finska rallysajten.

Mycket tyder då också på att TGR får samma line up 2021 som i år med Kalle Rovanperä och Elyfn Evans, åtminstone om Mäkinen själv får bestämma.

Vi har ett bra team och någon önskan att ändra på detta finns inte!

*

Vet inte hur det ska tolkas att ERC förlängde anmälningstiden till premiären Rally di Roma Capitale men min tolkning är att det nog var lite dåligt med namn i listan. Nu är den dock stängd men ingen ”Entry List” är ännu publicerad, arrangören lovar dock att det finns “dozens of important entries and a great number of R5 cars”. 

Nu sitter förstås inte Dennis Rådström/Johan Johansson i någon R5-bil men är icke desto mindre intressanta vilket erc.com håller med om. I senast ”nyhetsbrevet” lyfts svenskarna fram som lite favoriter i ERC3 Junior-klassen efter sin toköverlägsna klasseger i Rally Bohemia. 

Foto: Vandraq Studio

En som inte fick samma lyckade genrep var utmanaren österrikiske utmanaren Nikolai Landa med den helt nya Rally 4-Fiestan. I Slovenien kördes i helgen Rally Velenje och där Landa, landade (lite kul…) på taket på femte sträckan. I högerstolen satt pappa Günther som dock kunde lugna alla att ”taklägget” inte skulle påverka starten i Rom.

Vi har tur att ha de bästa mekanikerna och bilen är redan under reperation!

Fotot: Landa Racing Project

*

Stanna kvar i ”Italien” med att M-Sport tänker ställa upp med en ”top-specification EcoBoost-powered Ford Fiesta WRC” i Rally Legends i San Marino. Med Michelin på fälgarna ska en ännu icke namngiven besättning försöka ta bilen till seger i det som ryktet även ville göra gällande skulle blivit en deltävling i WRC.

*

Långt, väldigt långt ifrån San Marino är Tomelilla och ”Svampasprinten” nu på söndag. Går fortsatt trögt med anmälningarna och med bara timmar kvar till anmälan stänger saknas fortfarande fem namn för att nå minimigränsen för att tävlingen ska bli verklighet. Med andra ord finns 45 ekipage i listan och frågan är hur hårt Tomelilla MK håller på att det ska vara 50 anmälda för att tävlingen ska bli av? Mitt tips är att man kör trots det klena intresset för ”rally” på rallycrossbana…

*

Eftersom jag själv inte hade möjlighet att närvara vid helgens ”SM i Karting”Åsum Ring låter jag istället en av de många ”Duracell-kaninerna” i Kristianstad Kartingklubb, Jörgen Andersson berätta lite om helgen.

” Jisses vad man kan gå på adrenalinet som byggs upp en finalsöndag! Avslappningsövningar och videogenomgång efter att släckts ner och blivit låst är nyttigt. Nåja, inte så allvarligt, men jisses med jobb det är att stänga ner ett stort evenemang. Vi hade ganska många på både fredag och lördag som inte fattade att vi menade allvar med att det var stängt, ingen var välkommen utöver förare och mekaniker. Vi hade full bemanning på funktionärssidan så att komma typ två minuter innan och säga att man var tillgänglig, funkar inte. Vår säkerhetschef var nog den som hade mest jobb under söndagen med att hålla grindar stängda och mota ”Olle i grind”. Nu ger det sig hur många som blev så irriterade att vi tappar medlemmar…men jag tror inte det egentligen.”.

Foto: Tommy Svensson

Jörgen berättar även om vad som hände på bana och börjar med OK Junior där dramatiken inte var över för att målflaggan fått jobba. ”30 år efter att Johan Stureson blivit svensk mästare så blir Albin Stureson svensk mästare i OK Junior. Visst, i racet var där några danska före i mål men dom blir ju inte mästare i Sverige. Albin hyllades som svensk mästare i typ 45 minuter sen kom där en protest över ett straff som utdelats under racet. Sju sorger och åtta bedrövelser senare drog domarejuryn tillbaka tävlingsledarens beslut om tidsstraff och då blev det lite jobbig stämning. Det gör då att Theodor Ödmark blir bedömd före Stureson och därmed åker mästartiteln all världens väg. Nu är inte frågan avslutad utan det här kommer att gå hela vägen via ”juridiska” då protest mot beslut resulterar i protest mot beslut om protesten. Sista ordet är inte sagt och Johan som är en klok pappa gjorde vad många andra skulle gjort, dragit det här vidare till juridiska. Tror faktiskt det är rätt väg att gå, efter beslutet. Låt våra duktiga observatörer och tävlingsledare som ställer upp för milersättning göra sitt jobb och lita på att det som sägs är korrekt. Enda sättet är att vi liksom internationellt får ett hjärngäng som kollar 20 kameror och det som man ser på dessa fasta kamerorna … det blir rätt så rätt så. Efter fjolårets succé fanns det inget annat på kartan än ytterligare ett guld.”.

Jörgen avslutar sin lilla betraktelse med hur imponerad han är över ordförande Magnus Hedmans insats under helgen.

Han gjorde ett hästjobb med SM som vi fick ihop med vår rutin. Tack vare internationella race sedan 2012 har gjort oss som lite Gunde, ingenting är omöjligt! 

Foto: Jens Christian

Bäst gick det för det största hemmahoppet Benjamin Törnqvist som tog sitt andra raka SM-guld.

Bland det största jag har varit med om, menade Benjamin efteråt. 

Utmanare var  rutinerade Jesper Sjöberg, Västerås,  Benjamins klubbkompis i KMK Noah Milell och självklart DTM-stjärnan Joel Eriksson. Men ingen rådde på Benjamin.

Man måste hålla fokus hela vägen för det går inte att göra några misstag. Jag gjorde det lite annorlunda än jag tänkte för däcken jag använde är ganska svåra. Man får inte stressa dem i början så jag försökte skapa ett avstånd och sedan hålla ett jämt tempo hela vägen, summerade Benjamin.

Foto: Jens Christian

Silver till Sjöberg, brons till Milell medan Eriksson kom precis utanför pallen. Övriga Svenska Mästare blev: Junior 125: Junior Jonsson, VÖMK. Junior 60: Elliot Kaczinsky, Klippan. OK: Norton Andersson, KAK. Senior 125: Felix Jansson.

*

Söndagen blev en historisk svensk motorsportdag när Felix Rosenqvist tog sin första seger i Indycar. Senast detta inträffade att en svensk vann, var för 18 år sedan och då var det ikonen Kenny Bräck som var den lycklige. 

Det känns helt otroligt att äntligen få vinna ett IndyCar-race, jublade Felix bakom munskyddet.

En dröm som går i uppfyllelse, ett av mina absolut största mål. Jag har varit på pallen tidigare, men det var en seger som saknades och nu har vi äntligen nått dit. 

Även Marcus Ericsson hade en lyckad söndag om än inte i paritet med Felix, fyra var dock ett bra kliv framåt.  Racet på Road America som faktiskt kördes med 6 000 på läktarna fick se svensk segrare och för ovanlighetens skull inte segermaskinen Scott Dixon som vann lördagens race. Han och Felix kör för Chip Ganassi Racing och efter svensken seger hyllades han av Dixon.

Jag är så glad för hans skull och visste att den här stunden skulle komma, det var bara frågan om när, menade Dixon.

För den tredje ”svensken” i fältet smålandsbördige Oliver Askew gick det lite sämre, 15:e i race 1 och 18:e i söndagens avslutning.

*

Då kan Timmy Hansen även titulera sig världsmästare i e-sportversionen av Rallycross. I finalen som kördes på Kapstadens RX-bana Killarney säkrade Timmy titeln före Tom Blomquist.

World RX Esports har varit ett bra sätt att känna på racing under den här ”off-season”, menar Timmy som förklarar hur han lyckades vinna mästerskapet.

Har tränat mycket och gick in den här serien precis som med allt annat. Kände aldrig att jag var snabbast men hade ändå flera bra omgångar, tror detta var nyckeln till at bli mästare.

Nu väntar Timmy och brorsan Kevin bara på att få komma i gång med the real thing” på Höljesbanan i augusti.

*

En lämplig bok för rallycrossälskare kan vara den om Kenneth Hansen och hans 14 EM-guld. Finns ute till försäljning nu och här får man veta allt och lite till om Götenes stolthet före Timmy och Kevin. Boken är skriven av Hal Ridge och med förord av danske Le Mans-legenden Tom Kristensen. Den engelska versionen börjar levereras i augusti medan den svenska dröjer lite längre. Boken finns att köpa till reducerat pris under juli på Rallycross World.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *