Ogier med snöförhinder, Meeke vill upprepa C3 WRC-segern, Veiby till Ypres, Tom och Elias imponerade i halkan!
Inte så mycket som gått Sebastien Ogiers väg efter premiärsegern i Monte Carlo och nu leder han inte heller WRC efter två körda tävlingar. Tio poäng före sig har han Rally Sweden-vinnaren Thierry Neuville och med åtta poäng färre är Jari-Matti Latvala trea. På torsdag är det dags för Rally Mexico och en ny chans för Ogier att hänga på i guldjakten.
Men uppladdningen blev inte alls vad han och Elfyn Evans förväntat sig då tre av de planerade fem testdagarna i södra Spanien snöade in. Ännu sämre gick det för Teemu Suninen (bilden) som bara fick en dag att känna på det spanska men Mexiko-liknande gruset.
Teamchef Malcolm Wilson är dock inte alls bekymrad och menar att hans förare är så rutinerade att ”PET” (Pre event test) inte spelar så stor roll.
– Trots att de sista dagarna förstördes av snön fick vi ändå ihop mycket viktig data, menar Wilson.
Att Rally Sweden blev en besvikelse sticker han inte under stol med, bäst gick det för Suninen men med en blygsam åttonde plats.
– Nu är vi alla hungriga och vill se bättre resultat och hela teamet är fast beslutna att åter sätta våra Fiestas på pallen, lovar Wilson.
Nu blir shake down extra viktig där Ford-åkarna får en sista chans att ställa om sig från värmländsk snö till mexikanskt grus något Suninen håller med om.
– Vi måste få till bra shake down så att vi får in den rätta känslan av rally i Mexiko.
*
Mexiko är ett rally som för alltid skrivit in sig i Citroëns historiebok då det var här som Kris Meeke tog allra första segern med nya C3 WRC i fjol. Halvt misslyckande i Monte Carlo byttes till snudd på total succés i Rally Sweden för det hårt prövade Citroën-teamet. Hade det inte varit för en tjurig belgare kunde Craig Breen också tagit sin allra första WRC-triumf men fick nöja sig med andra platsen.
Detta har gett fransmännen och Citroën Total Abu Dhabi WRT råg i ryggen och nu är målet för Kris Meeke att upprepa segern. Trycket vilar helt på ”The Ulstermans” axlar då Breens ersättare Sebastien Loeb redan förklarat att för hans del handlar det mer om att ha kul och en bra placering är ren bonus.
Rallyt är också ett av Citroëns mest segerrika med sju vinster av tretton möjliga. Meeke tog en fjol annars är det Loeb som svarat för resten med seger 2006, 2007, 2008, 2010, 2011 och 2012. Att Meekes mål är att förlänga segerraden hymlar han inte med.
– Vi har gjort ytterligare förbättringar på bilen så jag har goda förhoppningar att vara med i toppen, menar han.
Ett problem i Mexiko är att sträckorna körs på så hög höjd att motorerna tappar effekt, något som gör att det krävs ett litet speciellt körsätt.
– Du måste vara så ”clean” som möjligt i körningen för att hålla farten uppe, lyder Meekes segerrecept.
Han påpekar även och får medhåll av Loeb, att man fått till stötdämparna mycket bättre nu tack vare ett bra samarbete med svenska Öhlins. Ett extra trumfkort har även Meeke i startordningen, han går ut som sjua och överlåter åt Neuville, Ogier och Latvala att första dagen köra bort det översta lösa gruset. Just detta kan bli nyckeln till en andra rak seger för Meeke, Paul Nagle och Citroën.
*
Tidigare var belgiska Ypres Rally en av de årligen återkommande ERC-tävlingarna men i fjol bröts den traditionen. Tävlingsledaren som även jobbar hos Hyundai med R5-satsningen fick då för sig att ERC var inget att satsa på och istället blev Ypres deltävling i BRC och blir så även i år. Den 21-23 juni körs det tuffa asfaltrallyt och då som tredje deltävlingen för britterna i sitt mästerskap. En som redan aviserat start här är normmanen och WRC2-trean i Värmland, Ole Christian Veiby.
– Perfekt för mig att utveckla min erfarenhet på asfalt, motiverar Ole Christian sin start.
Sällskap får han av Thierry Neuville som än en gång provar R5-i20 i sitt hemlands mest kända rally. I fjor gick det inte så bra i R5-premiären då han rullade och bröt i ledning.
*
I går visste jag inte vad det var för 30 sekunder angivet som ”Retarded” som Tom Kristensson och Henrik Appelskog fick på näst sista sträckan i ADAC Saarland Pfalz Rallye.
– 30 sekunders tidstillägget fick vi för att vi touchade en chikan på stadssträckan, berättar Tom.
Tilläget spelade egentligen ingen roll i sammanhanget men utan detta hade man passerat Elias Lundberg/David Arhusiander som nu istället blev bästa svenskar i det extremt tuffa rallyt. Snö och is utan riktiga dubbdäck är ingen bra kombination och två felaktiga däcksval där Tom valde slicks istället för vinterdäck var största orsaken till att de mindre Adam-Cup-bilarna lyckades hålla Toms R2:a bakom sig.
– En upplevelse som varit något ut över det vanliga för alla inblandade men absolut en upplevelse att minnas, summerar Tom och Henrik sin första körning för fabriksteamet Opel Motorsport.
– Vi tar med oss en sträckseger totalt och massa viktig erfarenhet för framtiden!
*
Elias Lundberg och David Arhusiander fick en riktig smakstart i ADAC Opel Rallye Cup även om man inte lyckades hålla estländaren Volvers stången. Men fram till sträcka nio var det svenskt i topp i ”Adam Cup” men sedan la esten in en högre växel och kunde ta hem segern. Därmed leder han cupen på 50 poäng före Elias på 32 och tysken Munster med 28.
Det som verkligen imponerar på mig och det gäller även Tom, är att man lyckades ta sig i mål i ett rally som kanske allra helst skulle ställts in med tanke på väderleken. Nu tog man sig inte bara runt utan var även så iskalla (vitsigt eller?) att man inte förivrade sig, överladdade eller helt enkelt bromsade bort sig i ishalkan.
För Tom och Henriks del väntar nu ett helt annat väder än vad St. Wendel bjöd på och det är ERC-premiären på Azorerna om tre veckor. Elias och David får vänta betydligt längre på nästa framträdande i Adam #39. Inte förrän den 25 maj körs deltävling två med AvD-Sachsen-Rally.
*
Till sist så skrev jag att vinnaren av rallyt, Simone Tempestini var italienare men så var inte alls fallet. Tempestini är rumän och har blivit rumänsk mästare både 2015 och -16. Men lite rätt hade jag ändå för han är faktiskt född i Italien…