Ogier: Kan inte vinna i Mexico, Toyota WRC-testar i Sverige, Hedström satsar igen och grönt…

BloggAndreasKänns ganska meningslöst att skriva lite mer detaljerat om WRC-Rally Mexico som inte alls är i fas med oss vad gäller tid. WRC-åkarna ska starta på fredagens första sträcka som blir SS3 om en knapp timma när detta skrivs, då är klockan runt 09.00 i Mexico. Torsdagens inledande två ”Musse Pigg-sträckor” i Leon med en total körtid på strax över fyra minuter bevisar absolut ingenting. Samtidigt blir jag inte förvånad om slutställningen ändå blir ungefär som efter de här två sträckorna med Sebastien Ogier, först, Thierry Neuville tvåa och så Andreas Mikkelsen (bilden) på tredje plats. Min vinnare, Jari-Matti Latvala är 1,8 sekunder efter Ogier och ligger fyra.

*
Rally Mexico 2015En som inte delar mitt resonemang är världsmästare Ogier. Poloföraren menar att enda chansen för honom som ligger först i lösgruset att hamna på pallen, är att konkurenterna ”hit troubble”. Ogier säger till Autosport att han och ingenjörerna jobbat stenhårt för att hitta optimal chassisättning för de dammiga och lösa sträckorna. Trots detta tvivlar han på att det räcker, lite smågrinig säger Ogier.
För att jag ska hamna på pallen tror jag att alla andra måste köra ”pretty bad”.
Realistiskt sett blir det väldigt svårt för mig, men det är klart, allt kan hända. En sak är säker,  jag och Jules (Ingrassia, kartläsare) kommer att göra vårt bästa!
Shake down kördes under liknande förhållande som nu möter WRC-åkarna och där var Ogier snabbast. Då körde fransmannen på mjuka däck vilket erkänner han, var orsaken till att han lyckades sätta bästa tid. Men när det nu blir tävling lär han inte våga ta risken att köra på samma typ av däck på de långa tuffa sträckorna. Hans hopp står istället till att några av de andra bryter och startar om enligt ”superrally reglerna”.
Då startar de före mig och sopar rent, det borde gör stor skillnad, menar Ogier.
Lite kul var att Latvala och Mikkelsen körde mot varandra på superspecialen SS2 och där Andreas till slut bara var en ”noslängd” före över mållinjen. Även om detta var en fjäder i hjälmen så är det först nu det blir på ”riktigt” för Andreas och Ola Floene i högerstolen.
Vi har många verkligt utmanade sträckor framför oss, ser verkligen fram emot detta!
Andreas stack dessutom ut lite när han kom till den vanliga FIA presskonferensen på torsdagen på motorcykel. Ducati har ställt upp som extra sponsor och sett till att VW-åkarna fått tillgång till varsin Ducati Multistrada 1200 S. Inte konstigt att Andreas tog chansen, hemma i Monaco har han själv en Ducati Monster, en något tamare variant.

*
Har aldrig varit i Mexico på rally men vad jag förstår är rallyfansen alldeles toppade här, man älskar verkligen sporten. Lite märkligt är, att det några ”tusen miles” norrut i USA är sporten näst intill okänd och här nere är det snudd på nationalsport efter fotboll. Okej, boxning, baseball och tjurfäktning vill också göra anspråk på att vara stora men det struntar jag i, nu är det rally som gäller. Jost Capito, VW-bossen var överväldigad över intresset.
Den fantastiska atmosfären sätter verkligen prägel på tävlingen och när man dessutom inleder så bra som vi gjort med placeringarna 1-3-4 efter första dagen kan man inte begära mer.

*
BloggTempFrån hettan i Mexico, egentligen helt fel i morse var där bara 4,9 grader plus till ”kylan” i Sverige. BloggToyotaJust nu pågår vintertest av nya WRC-Yarisen och som Totoyta själv konstaterar ”Another step on the road to OfficialWRC for the Yaris”.

*
Har en tid varit oklart vad som ska hända hos värmländske rallycrossaren Peter Hedström men nu verkar det ha klarnat. Enligt Värmlands Folkblad ska Hedström göra en ny hårdsatsning där både VM och EM-tävlingar ingår. Verkar dock inte som det blir någon hel serie utan inhopp med Skodan. Nu behöver det inte betyda att det blir i den bilen Peter kommer att köra, han har nämligen blivit erbjuden andra styrningar också.
Det är ett team som vill ha in en förare för att göra bra resultat i EM, de har redan en VM-satsning. Jag funderar på hur jag ska göra just nu, berättar han för VF.
Skulle Hedström ta erbjudandet kan det bli EM-serien för det andra teamet och VM-tävlingar med egna Skodan
Blir det EM för värmlänningen är målet klart.
Jag är inte intresserad av silver eller brons. Det är bara guld som gäller!

*
BloggGöteIngen hemlighet vad jag tycker om gröna rallybilar, ungefär samma inställning som Vänsterpartiet har till vinster i välfärden. I går berömde jag Tommy Rustads nya Rallycross-Polo som har gröna inlägg vilket fick Göte ” Grön Ascona A” Karlsson, Hässleholm att reagera. Göte skriver ”Hej, Tommy!
Höll på att sätta kvällskaffet i vrångstrupen när jag läste Motorbloggen igår. Det fanns en bild på Tommy Rustads rallycrosspolo. Bilen var lite vit men med mycket grönt på. Din kommentar var : ”Snygg”! Vad har hänt? Det var ju en riktig handbromsvändning! Att jag har grön rallybil var inget medvetet färgval utan det var för att det var en Ascona A. Skickar med en bild på min bli från mitt rallyliv före det 27:åriga uppehållet. Den var inte grön, men det var en Ascona A.”.
Men Göte, man måste läsa även det finstilta, detta gäller rallybilar. Grönt i racing och rallycross är något helt annat än på en rallybil (skönt med en nödutgång…). Vad gäller Asconan är jag tämligen rigid angående färgsättning. En Opel Ascona ska enligt mig vara gul som de svenska fabriksbilarna och utan konstiga linjer. Dispens kan ges för tegelröd men sedan är min liberala färgsyn förbrukad. Nu ska du inte bry dig för mycket på mig Göte, så länge du gillar din ”Gröna” så ska du köra med den och framförallt, lycka till i Simrishamn!

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *