Ogier i Spanien topp, Suninen vassast i WRC2, Oliver byter kartläsare, Tom K. gillar finalsträckorna i Slovakien, danskt i 24h Dubai, Jessica B. avslutar på Hockenheim, SRC-final med 180 anmälda, SSRC avslutar i Hovmantorp och Engström har satt SBF:s valberedning i arbete.
Efter att sex av dagens åtta sträckor är körda i ”57. RallyRACC Catalunya – Costa Daurada 2022” är det väldigt tätt i toppen och mellan ledande Sebastien Ogier och femman, Toyota-kollegan Elfyn Evans skiljer bara 18,8 sekunder.
Skulle jag valt fyran istället, Ott Tänak så är det bara 8,9 som skiljer mellan honom och rallyledaren. Före start var Ogier orolig att hans startposition längre bak skulle ge problem när de framför kört upp grus och lera i kurvorna, dock något han lyckats hantera.
– Det är väldigt tätt och det är bara att fortsätta som vi börjat. Bilen känns bra och ännu mer njutbara på sträckorna där greppet är bättre, menade Ogier.
Trea 5,6 sekunder efter är Thierry Neuville som ett tag ledde rallyt men som skyllde på det omvända efter att ha tappat tid.
– Hade mer grus i mina noter än vad det nu var och därför släppte vi av lite väl mycket, menade belgaren.
Tvåa är Kalle Rovanperä som har 4,3 fram till Ogier som satt lugnt i sin Toyota.
– Jag kan nog köra lite snabbare men väljer att se hur de andra gör…
Ott Tänak är fyra efter att ha fått problem med generatorn som dock mekanikerna lyckades fixa. Problem fick även Pierre-Louis Loubet men även detta fixades under M-Sports tält och nu ligger fransmannen elva men nästan en och en halv minut efter landsmannen i topp. Bäst av Fordarna är Craig Breen som åtta med Adrien Fourmaux direkt bakom och sedan lika tätt efter kommer Gus Greensmith/Jonas Andersson.
*
Inte mycket stämmer med mitt tips för WRC2 mer än att Hyundais Teemu Suninen leder efter SS6. En knapp ledning då Skoda-åkaren Nikolay Gryazin bara har 1,6 upp. Erkänt snabbe och WRC2-guld jagande Yohann Rosell är trea, 11,3 bak finländaren.
Huvudrollsinnehavare i guldjakten är annars Emil Lindholm och Kajetan Kajetanowicz och så här långt är det fördel Polen. På andra sträckan körde Lindholm både punktering och snurrade vilket innebar ras från ledning till 18:e placering i WRC2. Snabbt och säkert har han jobbat sig upp till sjätte plats med ”Kajto” precis framför som femma. 3,4 sekunder skiljer nu och dessa plockar Lindholm in om han fortsätter som han gjort efter ”punkan”.
Även polacken har haft motgångar om än inte lika stora, men en snurrning på sträcka sex innebar runt 20 sekunder tappade sekunder. Två sträckor återstår av fredagen medan det i morgon väntar sju nya sträckor där dagen avslutas inne i Salou med den publikvänliga stadssträckan.
*
Det blev snabbt kartläsarbyte för Oliver Solberg till nästa helgs Polo-comeback i Wales och Cambrian Rally.
I veckan var ordinarie notläsare Elliot Edmondson ute och cyklade mountainbike vilket jag länge hävdat vara en av de farligaste fritidssysselsättningar man kan utöva och då bar det sig inte bättre än att han likhet med många före honom, körde omkull. Nu hade Elliot ändå en visst mått av ”good luck” och skadorna inskränkte sig till brutet nyckelben och handled.
– Elliot blir inte borta länge men tråkigt nog kan blir han inte okej till ralystarten och nu önskar jag god bättring, skriver Oliver.
Istället blir det Craig Drew som tar plats i R5-Polon berättar han vidare.
– Vi körde ihop i både Finland och Spanien i fjol och han är både en topp-kartis och trevlig kille så jag ser framemot en kul helg i Wales!
*
I dag pågår reken inför morgondagens avslutning av Polska Mästerskapet, Garret Rally Kosice och Tom Kristensson konstaterar.
– Ganska ärliga sträckor här i Slovakien och inte så väldigt tekniska utan skapar bra flow. Lite tuff asfalt med lite sprickor, hål och kanter på sina ställen.
Rallyt är lite speciellt med enbart fyra unika sträckor där någon körs uppemot tre gånger. Rallyt inleds med shake down på förmiddagen och sedan start morgon klockan 13.45. Efter detta totalt fem sträckor men bara två unika innan målgång strax efter 18. Vädret ser i dag OK ut även om Tom varnar.
– Det väntas regn i morgonkväll fast söndagen ska bli fin!
Då skiftar även sträckorna lite karaktär menar mästerskapsledaren från Hörby.
– Söndagen är mer teknisk där första sträckan är lite konstgjord med däck och chickaner men går på en väldigt bra allmän väg. Man ska av och igenom lite parkeringar och sånt.
Rallyt avslutas i vacker Slovakisk natur och med en mycket fin sträcka.
– Sista sträckan är en väldigt rolig och spännande sträcka. Rytmisk och jävligt trevligt flyt, men ganska långsam…
*
Sverigeboende dansken Roland Poulsen verkar ha fått blodad tand för långloppsracing efter debuten i 24 h Barcelona med teamets BMW för GT3-klassen. Nu meddelar Poulsen Motorsport att till nästa år vill man vara med från början och kör därför i Dubai 24h redan 13-15 januari.
*
Racing lite närmare väntar på Jessica Bäckman som avslutar säsongen för ADAC TCR Germany i helgen på Hockenheim.
– Hockenheim är min favoritbana på kalendern, den har alla typer av kurvvarianter och racen brukar bli spännande där. Jag kommer njuta av varje varv jag får i bilen i helgen och siktar såklart på att avsluta säsongen på samma sätt som jag startade, med seger, hoppas Jessica,
Jessica tävlar precis som på Sachsenring tillsammans med Belgiska Comtoyou-teamet i hennes Audi RS 3 LMS-bil och ligger på en andraplats i förarmästerskapet inför säsongsfinalen.
– Jag ser framemot att köra igen på Hockenheim, senast jag körde där var 2019 i TCR Europe och TCR Germany och då gick det bra båda gångerna. Nu hoppas jag på ännu en bra helg med bra fart direkt från start, sen ska jag göra allt jag kan för att avsluta en väldigt framgångsrik säsongen på topp!
*
I morgon avslutas Svenska Rallycupen som med 180 anmälda kör Skänninges klassiker ”Marknadsnatta”. VÖMK bjuder på fem sträckor och för ovanlighetens skull blev det ”fullt hus” i startlistan. En ny inteckning som vinnare i Svenska RallyCupen för Christoffer Haglund vars värste konkurrent i serien, tvåan Fredrik Eriksson inte kommer till start.
Om segern i tävlingen ses motstånd från MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinen i Hyundai i20 R5, för honom är det lite av en ”hemmatävling”. Trimmat 2WD är största klass och här är inte segern ännu klar som i 4WD. Fyra förare har chans på cupseger men bara tre kommer till start så det lär stå mellan Patrik Åkerman, André Nygren och Robert Eriksson. Melvin Bengtsson är klar mästare i B-klassen, trots brand som ödelade två starter är segern klar. Likaså i C-klassen där Rasmus Holm är klar mästare och avstår start. Närmare 30 åkare för Appendix K där Lars-Ove Biffen Olsson och Kjell Fransson gör upp om cuptriumf och där värmlänningen med sin Opel Ascona 400 har elva poängs försprång till den gula fransyskan.
*
Själv tar jag och mina kamrater i SMK Hörby oss till Hovmantorp för funktionärsuppdrag på SS1/3 i den traditionsenliga SSRC-finalen. I och med detta så förstår ni säkerligen också att Motorbloggen pausar under lördagen. Hit är de 40 bästa i SSRC:s olika delar inbjudna men så fylls det även på med ”Lucky Looser” vilket ger 60 startande. Efteråt bjuds det också till prisutdelningsfest med allt vad detta innebär (!). Finalens och de olika seriernas främsta skall då få med sig drygt en kvarts miljon i prispengar/prischeckar hem.
I totala Prispottlistan slutade SMK Hörbys Henrik och Ida Levin, SMK Hörby tvåa och är med automatik lite favoriter för VOC-seger i morgon. Tvåa i klasslistan slutade klubbkompisarna Jim Nilsson/Jörgen Jönsson och som garanterat gärna vill klippa en ”Levin-skalp” i Hovmantorp, Samma mål har säkerligen också Christopher Zeijlon/Christoffer Svensson, Skillingaryd och Emil Friman/Tom Törngren, Vetlanda. I Grupp E står det mellan Jesper Larsson Odenmalm,/Gustav Lindfors Kristianstad och Lucas Ljungbäck/Emma Enarsson, Hässleholm. Bara Mattis Olsson/Timmy Berntsson, Älmhult kör i finalen medan Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Wäxjö efter en strulig säsong inte rönt samma status. I morgon blir det en holmgång mellan de båda om vem som är bästa smålänning med 4WD-Fiesta. Allt annat än seger för Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby i Trimmat 2WD vore en jätteknall. Men några som gärna vill undvika detta är Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala och Thomas Grönberg/Mikael Johansson, Oskarshamn. I Ungdomsklassen är Lessebos Wille Gad lite av vad Kalle Rovanperä är i WRC, helt överlägsen. Med pappa Magnus som kartläsare blir det ny seger i morgon. Finalen startar från Hovmantorp kl 11.30 och program finns att köpa tävlingsdagen på Folkets Hus i Hovmantorp och på serveringen på serviceplatsen från klockan 07.00.
*
När nu både Lars Stugemo och senast Susanne Kottulinsky lämnat styrelsen för Svenska Bilsportförbundet är man nere på endast fem ledamöter. Detta betyder dock inte utan att man fortsatt är beslutsmässiga, dock har Roger Engström, ordförande satt Valberedningen i jobb för att fylla ut luckorna.
– Valberedningen informerades i samband med att Susanne klev in i sin nya roll på Rally Sweden och jag har bett Valberedningen att fundera på tänkbara alternativ för styrelsens sammansättning fram till kommande Förbundsmöte.
Engström fortsätter.
– Rent formellt är det inget problem, men naturligtvis vill vi hitta en lösning där vi är en fulltalig styrelse på sju personer och arbete med att hitta den lösningen pågår nu.
I SBF:s projekt ”Strategi 2030” är Kottulinsky en av hörnpelarna ihop med Maria Björk Svensson, något hon fortsatt kommer att fungera som. Svenska Bilsportförbundets styrelse består idag av; Roger Engström, ordförande, Ninna Engberg, Tony Ring, Maria Björk Svensson och Fredrik Wakman.
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com