Ogier i första C3 WRC-test, Neuville börjar redan med bortförklaringar, Solberg vill ha klart besked om EWRX, Flodin i R5-Skoda i SM och Hirvonen med Volvo!
I tisdags kom de första bilderna från Esapekka Lappis tester med nya ”tjänstebilen”, C3 WRC och idag trillade det in motsvarande på Sebastien Ogier och Julien Ingrassia. Så klart har där inte sipprat ut några kommentarer om hur de båda upplever sina nya bilar under grustesterna utanför Algarve i södra Portugal. Men så här långt är det säker enbart ”gilla” från alla, sedan får vi se vad som händer när det blir skarpt läge i Monte-Carlo. Ska man döma efter senare halvan av året så verkar dock ingenjörerna hos Pierre Budar ha gjort sin läxa och nu känns C3:an som fullt jämförbar med sina kollegor.
*
I detta ämne så ryter Thierry Neuville till och vill se mer utveckling och uppdateringar på Hyundai i20 Coupé WRC, om inte är risken stor att man blir avhängda direkt till nästa år. Resonemanget utvecklas i Autosport där han slår fast att utan bättre ”speed” så, ”no chance” of beating Ott Tanak and Toyota in 2019″. WRC-tvåan pekar på att hans bil inte lider av någon enstaka brist utan om man ska tro honom, så behövs det förbättringar nästan överallt. Känns lite gnälligt eller som någon rallyskribent påpekade.
– Måste vara rekord när man börjar hitta ursäkter och bortförklaringar flera månader innan första tävlingen ens är körd…
Den brittiska motorsportjätten är också lika undrande som jag över hur koreanernas line up för 2019 kommer att bli. Även här har Neuville synpunkter och menar att han har fått väldigt stort ansvar att köra in Märkes-poäng då hans ”team-mates” allt som oftast sviker. Känns inte som att harmonin är total bland de ljusblå bilarna och att han i sak har rätt visar enkel matematik. Neuville körde in 201 poäng ensam medan hans tre kompisar tillsammans fick ihop obetydligt fler, eller 228 poäng för att vara exakt. Michele Nandan tar åt sig kritiken och håller med om att man har mycket att jobba med fram till premiären i slutet av januari…
*
Är EKS saga all i World RX och blir det nerläggning eller fortsätter Mattias Ekström trots att Audi hoppar av? Frågorna är många och nu spekuleras det i att både han och Andreas Bakkerud kommer att återfinnas i DTM till nästa år. Bakkerud är en av sex förare som i mitten av nästa månad ska testas av Audi för att ingå i deras ”Rookie-program” 2019.
Till norska Parc Ferme berättar VM-trean att det är rallycross som ligger honom varmast om hjärtat och det är detta ”VM-gull” han alltid jagat. Men konstaterar samtidigt att han gillar allt som har fyra hjul sedan om det sprutar grus eller är enbart asfalt under hjulen spelar mindre roll. Teamchef Ekström har också slagit fast att han är nöjd med rallycross som förare med ett guld och två silver. Däremot vill han gärna hjälpa fram Bakkerud till en VM-titel.
*
Vilket ben Volkswagen tänker stödja sig emot menar jag blir skillnaden på liv eller död för World RX. Bestämmer man sig för att följa Audi, Peugeot och Ford (OMSE) och avsluta med PSRX Volkswagen Sweden så innebär detta att det i praktiken är slut med Rallycross-VM. Väljer VW däremot att stanna kvar finns där åtminstone lite ”liv kvar i liket” men inte lär serien bli som den varit allt sedan Petter Solberg blev dess förste världsmästare. Nu menar Petter att de kommande veckorna är kritiska för VM:s överlevnad och inom kort måste det huggas in i hårdaste granit när och att det verkligen blir premiär för eldrivna Supercars i EWRX. Både Audi och Peugeot angav framflyttande av EWRX som en viktig anledning till att man valde att lämna och nu menar Petter att senast den 29 mars 2019 måste allt vara klart för el i rallycross.
Han säger i en intervju att det måste bestämmas snabbt och att el är enda framkomliga vägen för sporten. Detta innebär att nästa säsong blir lite av ett mellanår med kanske bara Solbergs eget team med fabriksstöd. Säkerligen finns det intresse att köpa både EKS Audi-bilar och Peugeots tre 208:er men för detta krävs mycket sponsorpengar. Även om man lyckas hitta detta så blir det ändå inte samma sak då ingen större utveckling kommer att ske på dessa bilar till nästa år. Med tanke på att de redan i år var akterseglade av Petter och Johan Kristofferssons Polos så torde 2019 bli än tuffare…
*
Mer med ”The Solberg Family” som stannade kvar i Sydafrika för att delta i jippotävlingen ”Gymkhana Grid” i Johannesburg på lördag. Här ställs Oliver mot pappa Petter i ett ”head to head race”. Nu känns faktiskt Oliver lite slagen på förhand då pappa kör sin Supercar Polo medan han får nöja sig med Petters nio år gamla Citroën Xsara WRC (dessutom grön, så det är redan kört enligt min mening).
– Inte rättvist, jag har 380 hästar under huven och pappa 600, det kommer inte att bli enkelt, konstaterar Oliver.
Han berättar också hur kul det ska bli att tävla mot pappa och även Johan Kristoffersson så klart. Men skänker även en tanke till mamma Pernilla.
– Blir tufft för henne, vem ska hon hålla tummarna för, mig eller pappa?
I fjol vann Kristoffersson tävlingen och vill försvara segern.
– En kul tävling där man både ska köra ”drifting” och göra ”donuts” framför massor av publik, ett härligt sätt att avsluta säsongen, menar han.
*
I ERC-klassen Junior U.27 var det Martins Sesks, Tom Kristensson och spanjoren Efren Llarena som gjorde upp om medaljerna och de utföll ju också den här ordningen. Tack vare sin framgång i ERC fick Llarena också chans att köra en R5-Fiesta i spanska finalen Rally Comunidad de Madrid RACE. Llarena gjorde inte bort sig i den nya bilen utan slutade fin fyra i sin 4WD-debut.
*
Dags att nominera mottagare av Thomas Carlssons Minnesfond för 2018. 2009 instiftades minesfonden, där stipendiaten skall vara en ung och lovande Co-driver. När Thomas Carlsson, som var en framstående Codriver med SM och utlandssegrar i meritlistan, gick bort instiftade Katrineholms Motorklubb,fonden till hans minne. Utmärkelsen har utdelats nio gånger, och har blivit lite av ”Årets Co-driver” i rallysverige. Nu söker minnesfonden namnförslag på den som skall få utmärkelsen 2018, den tionde stipendiaten.
De tidigare stipendiaterna har onekligen låtit tala om sig,
2009 Christer Carlsson
2010 Miriam Walfridsson
2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad
2012 Johan Lövgren
2013 Christoffer Bäck
2014 Sofie Lundmark
2015 Andreas Johansson
2016 Jim Hjerpe, specialpris till Johan Johansson och Ida Lidebjer Granberg
2017 David Arhusiander.
2018 ??
Officiell webbsida http://www.kmk.nu/ThCarlssonsMinnesfond/
Förslag på namn till stipendiat 2018 tillsammans med en kort beskrivning, lämnas via mail på: info@kmk.nu
*
Som mottagare av Svenska Bilsportförbundets resestipendium har utsetts Rallyradion som drivs av Per Johansson och Sebastian Bourghardt. Stipendiet är på 15 000 kronor och ska användas för besök på ett rally utanför Norden.
– Vi får se vart vi ska åka, men vi ska nyttja stipendiet för att försöka komma så nära de internationella radio- och tv-produktionerna som möjligt. För att lära av dom och bli ännu lite bättre, säger Sebastian Bourghardt i ett pressmeddelande.
*
Då kliver Patrik Flodin över från den vassa SM-vinnande BMW M3:an till en Skoda Fabia R5 för Rally-SM 2019. Precis som med BMW:n är det Salabon Johan Andersers som äger bilen som han sedan låter Patrik och Göran Bergsten dundra runt i rallyskogen med. Inte bara ny bil utan nu startar Johan även ett het nytt team, Max RPM.
– Bilen anlände under hösten och målsättningen är att Patrik och Göran ska få köra den i både Rally-SM, SM-sprinten samt i både Rally Sweden och det finska VM-Rallyt, säger Johan.
Under hösten genomföres ett test utanför Enköping då Patrik fick sätta sig bakom ratten i Skodan för första gången. Ett test han var mycket nöjd med.
– Det var en otrolig känsla direkt, lite som handen i handsken. Jag är otroligt tacksam för att Johan och Max RPM ger oss den här möjligheten tillsammans med mina sponsorer Monitor och Automile. Nu ser jag verkligen fram emot 2019. Det kommer att bli sjukt roligt, säger Patrik Flodin.
Därmed lär Martin Berglund & Co få en riktigt vass utmanare, kanske till och med för vass, vem vet???
*
Snacka om kulturkrock när det laddas upp inför lördagens Rajd Barborka i Warszawa. Att sätta en Ford-ikon som Mikko Hirvonen vid sidan av en Volvo Amazon måste kännas som att få en kniv i ryggen för en fantast av ”The Blue Oval”, om det åtminstone hade varit en Ford Taunus. Fast jag tycker det är rätt fräckt…