Ogier frustrerad efter klent med poäng, Lancia med ny Rally4-bil, JC Raceteknik hyr ut Fiesta Rally3, FTL hyllades på hemmaplan, 21 rally i Sydsverige på 23 veckor, media uppmärksammade Ekebygropen, Ramona på ”Skånetour” och så bara njut…

Inte bara Jari-Matti Latvala som är lite frågande till vad som händer i Toyota Yaris Rally1 #17? Efter seger i Finland har det mesta gått snett för Ogier och Vincent Landais med avåkningar i både Chile och Central European Rally, en dålig period som inleddes med rullning i Grekland. Totalt 25 poäng har ”Seb” fått ihop i sina tre senaste starter, att jämföra med årets tre första, där blev det totalt 70 poäng. Att både han och Latvala är besvikna (mest Ogier) berättar DirtFish.

Foto_ Toyota Gazoo Racing WRT

Seb var frustrerad redan i Chile trots att han i Grekland visade ”fighting spirit” så blev resultatet i tävlingen efter  en besvikelse, förklarar Latvala.

Jag har sett honom besviken förr men kanske perioden nu är den största hittills!

Inför kommande final ”Rally Japan” som är livsviktig för Toyota i ”Märkes-VM”, peppar nu gamle finske VW-kompisen sitt affischnamn med att trots allt ”keep up the speed”.

Fart är viktigast , utan fart har du absolut ingenting! 

* 

I förra veckan visade Lancia hur deras Rally4-bil ska se ut när den gör debut i ERC 2026. Före detta ska bilen köras i Italienska Rallymästerskapet parallellt med deras egen cup för enbart Lancia Ypsilon, ”Lancia Rally Trophy”. Vinsten här blir en plats i Lancia eget team i ERC.

Foto: Stellantis Group

Många hade nog hoppats att Lancia som är en del av Stellantis Group (Lancia-Opel-Peugeot) skulle satsa på Rally2-klassen men med vetskap att Rally4 är Europas (utanför Sverige här gäller som bekant Grupp H) snabbast växande klass blev det så här. Forne stjärnan Miki Biasion har varit med om att utveckla bilen och håller med om att drömmen vore Rally2 eller allra helst Rally1.

För närvarande är inte reglerna för framtiden glasklara och kostnaderna för att tävla i toppklasserna är alldeles för höga, menar Biasion.

Bara att hålla med…

*

Ett försök att få till ett mellanläge mellan Rally2 och 4 är lite trögstartade klassen Rally3, fyrhjulsdrivet men med snällare motor när Rally2. En klass som helt domineras av M-Sport Poland-byggda Ford Fiesta, bland annat Junior-WRC använder Fiestan. Nu har också några Renault Clio Rally3 dykt upp men är fortfarande färre än Fiestorna.

Ett team som vill få fart på klassen även i Sverige är JC Raceteknik som införskaffat en Ford Fiesta för Rally3.     

Finns att hyra för enstaka event, träningstillfällen eller hela mästerskapsprogram i Sverige eller i Europa. 

Frågor: joel@jcraceteknik.com

*

I helgen fick VW Polo-förare Frank Tore Larsen som missade guld i Norska Mästerskapet på sluttampen till Henning Solberg, ändå ta emot ”NMK Idrottspris”.

Foto. Tommy Svensson

Mycket trevligt att få detta pris efter flera säsonger med bra resultat och mycket framsteg, det ger ännu mer motivering mot 2025, förklarade Frank Tore.

Till nästa år har han och resten av NM-åkarna sex deltävlingar att se framåt.

Norska Mästerskapet 2025

11/1 Sigdalsrally, NMK Modum & Sigdal.

25/1 Rally Finnskog, KNA Kongsvinger.

14/6 Aurskog-Høland rally, NMK Aurskog-Høland.

 23/8 Rally Grimstad, KNA Aust-Agder.

 06/9 Rally Larvik, NMK Larvik.

 20/9 Rally Hedemarken, NMK Hamar.

Kommande säsong har man skickligt undvikit krockar med Rally-SM vilket säkerligen en del tävlande är glada över. Finns som bekant norska co-drivers i svenska bilar och då är det självklart bra utan datumkrockar. Kanske lite tidigt att ropa hej då SM fortfarande saknar deltävling fyra sedan MK Tierp hoppat av och istället valt populära Svenska Rallycupen för ”Rally Uppland” den 31 maj.

*

På torsdag har SMK Hörby Förar/Kartläsarmöte där säsongen summeras, men även en titt in på 2025. Inför detta har jag i samråd med Förarkontakt Ola Wingren försökt få ihop lite nyheter, bland annat har jag i LOTS letat upp sökta tävlingar i Södra BF och Småland söder om Skillingaryd. Från 22 mars med Hyllinges helt nya RS-tävlingRing Knutsorp till Skilling 50 den 25 oktober körs totalt 21 Rally/RS/Sprintar. Detta betyder att enbart tio helger är rallyfria och då hör det till saken att i maj körs enbart SM i Älmhult plus att juli är helt blank från rally. Totalt åtta av de tio ”semesterhelgerna” infaller då och därmed förstår alla också hur tjock resten av säsongen blir.

*

Gnälls ofta och dessutom nästan alltid välförtjänt över hur lite utrymme motorsport får i dagstidningarna. Nämner inte ens kvällstidningarna som helt bojkottar allt utom Formel1. Därför kul att se klippet från Eskilstuna Kuriren som flitige Pierre Skytt visar.

Blev utrymme I Eskilstuna Kuriren på måndagen från Ekeby, berättar Pierre.

Alltid kul när man springer på folk som annars inte är rallyfrälsta och som uppskattar att det skrivs lite annat än ”handboll” i tidningen!

Eskilstuna MK summerar att det blev 450 deltagare under årets sprintcup och cirka1600 åskådare besökte de fyra deltävlingarna.

Totalt har vi delat ut en prispott på 92´000kr som fördelats på de tre bästa i åtta klasser. Glädjande är också att publikintresset ökar och lovande är även att vi fått så stora startfält bland C-förare som kört i cupen, förklarar EMKs Kjell Eriksson.

Medan Hässleholms MK marknadsför besök av f.d rally/rallycrossförare Ramona Karlsson torsdagen den 7 november som ”Tjejkväll” väljer Trelleborgs MK att bjuda in till ”Inspirationskväll” med samma Ramona torsdagen efter, 14 november.Oavsett namn på kvällen lär det bli en kväll att minnas och anmälningar görs via klubbarnas Facebook-sidor.

*

I morgon onsdag blir det ingen Motorbloggen och till dess kan ni alla njuta av segerns sötma…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *