Ogier fortsatt het hos Citroën, ERC i Rom, Åhlin har chans att vinna BRC, tomt i rallybörsen (?) och fler vill vara kartläsare…

Nu blir ryktena allt starkare att Citroën och Yves Matton är mycket när att få Sebastien Ogiers namnteckning på ett WRC-kontrakt för 2018. Enligt brittiska källor blir då fortsatt Kris Meeke en av förarna i deras line up för nästa år. Till Motorsport News säger Matton att det för närvarande inte finns några större hinder i vägen men erkänner samtidigt.
Visst där finns hinder dock inga större men sedan är vi inte ensamma om att vilja ha Seb på lönelistan…
Ett hinder kan vara Sebastien Loebs roll som testförare åt Citroën, att han och Ogier inte är kompisar är välkänt. När Ogier lämnade Citroën för Volkswagen 2011 pratade de båda landsmännen knappt med varandra. Detta är inget som bekymrar Matton som menar att den tiden är förbi.
Om Ogier kommer till oss är det för att bli världsmästare igen medan Loeb bara kommer för att köra utvalda rallyn!
Trots allt verkar det då som att Kris Meeke sitter säkert i stolen och Matton understryker i intervjun att han är under kontraakt även 2018 och detta för full säsong. Däremot lär både Craig Breen och Stephane Lefebvre även framöver få nöja sig med splittrat tävlingsprogram. Han sätter också ner foten i spekulationerna att börja köra med fyra istället för tre bilar till nästa år. Tidigast 2019 kan en sådan regeländring börja gälla enligt Matton.

Vill någon köra med fler bilar till nästa år måste det bli genom ett ”B-team”!

*

I helgen är det dags för näst sista deltävlingen i ERC, ”Rally di Roma Capitale”. En ren asfalttävling som kör i och utanför italienska huvudstaden Rom. 18 R5-bilar är anmälda och där ledaren Kajetan Kajetanowicz siktar på att ta tredje raka EM-guldet och då helst genom en bra placering i Rom. Utmanar gör främst Bruno Magalhães, Alexey Lukyanuk och Bryan Bouffier. Totalt har arrangören lockat 41 ekipage till ERC-delen av rallyt och  detta fylls sedan på med ”local heroes” .

*
Med Tools inträde i Rally-SM lyfte onekligen serien och inte minst de lyckliga mottagarna av prischeckarna efter finalen i Linköping lär hålla med mig. I dag tackar VD:n för Tools, Degebergaboende Torbjörn Eriksson för det goda samarbetet och nu är det väl enbart att hoppas att MAS (läs grannen Lasse Mattsson) lyckas få med Tools även till nästa år. Torbjörn skriver ” Vi på TOOLS tackar för ett gott samarbete 2017! Så mycket trevliga människor vi mött överallt där vi haft kundaktiviter!
Förare, kartläsare, mekaniker, teammedlemmar, arrangörer, publik och inte minst alla i MAS som lägger ner själ o hjärta för att skapa Rally-SM! Ingen nämnd och ingen glömd! Rally-Sverige är fantastiskt! ”.
Raderna känns hoppfulla för en fortsättning tycker jag…

*

I helgen blir det också lite av sanningens minut eller ”the point of no return” för Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen, dags för final i Brittiska Rallymästerskapet, BRC. På Isle of Man väntar tuffa asfatltsvägar på ledarduon som har jättechans att köra hem det prestigefyllda mästerskapet. Hitintills har man tre segrar och två andra platser och nu är det mycket räknande .
Det finns en hel del matematiska uträkningar men för oss gäller samma sak som vid årets början, fullt fokus och målet inställt på att vinna BRC 2017, berättar Fredrik.
I staden Douglas har ”Rally Isle of Man” start och mål och därifrån väntar 21 sträckor på totalt 26 mil. För att göra rallyt ännu tuffare så körs sju sträckor i mörker.
Nytt för i år är att man inte kommer köra om dubbla poäng i finalen utan BRC har valt att dela upp rallyt i två rallyn med fulla mästerskapspoäng i bägge.
– Vi vet alla som håller på med denna fantastiska motorsport att mycket kan hända, men vårt mål är att köra mitt på vägen, fokuserat och beräknat på det som vi kan påverka…
Om Fredrik och Torstein lyckas vinna så är det första gången svensk förare vunnit det Brittiska Rallymästerskapets tyngsta klass sedan 1983. Då var det Stig Blomquist som stod överst på pallen. Men efter honom så har faktiskt även Eslövs Mats Andersson blivit Brittisk Rallymästare i en Proton i slutet av förra seklet.
I Junior-BRC har Oscar Solberg med kartläsare Patrik Barth chans på medalj men då krävs det ett ”clean race” samtidigt som ledaren William Creighton och tvåan Callum Devine och övriga framför får en motsatt upplevelse….

*
Samtidigt på andra sidan jordklotet körs näst sista deltävlingen i FIA Asia Pacific Championship med Rally Hokaido i Japan. Här leder 21-årige Ole Christian Veiby och Stig Rune Skjærmoen i MRF-teamets R5-Skoda. Utmanar gör teamkompisen från Indien, Guarav Gill, tio poäng efter Veiby och om han skulle bryta är saken klar.
I fjor vann Gill rallyt medan det för Veiby är en helt ny upplevelse med sina smala men snabba vägar. Samma upplevelse väntar Trollhättans Robert Blomberg med Lars Andersson i högerstolen på R5-Miragen och märkeskompisen Jari Kettomaa.

*
Nu är det bara timmar kvar av anmälningstiden för både Rally Blekinge, final i Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupens deltävling Badhotelletrallyt som båda körs den 23 september. Så här långt verkar det som att Badhotelletrallyt dragit det längsta strået vad gäller anmälningar och hit har 152 ekipage anmält sig. Vet inte om det är den med hjälp av sponsorer reducerade anmälningsavgiften som lockar, eller att tävlingen i Tranås är runt 15 kilometer kortare än konkurrenten i Karlshamn? Vad det än månde vara så är antalet anmälda till SSRC-finalen just nu 107 bilar så någon risk för att rallyt ställs in finns inte längre (bilden Thord Johansson körde här även 2014).
Trots datumkrocken så är det ändå svårt att utläsa att just denna har så stor betydelse då det i Tranås endast finns runt 20 ekipage med klubbadress i Småland. Att dessutom tro att alla dessa skulle ha kört Rally Blekinge istället är nog föga realistiskt. Vad är det då som gör att man väljer bort landets bästa rallyvägar? Min egen tro, är att kostnaden för att köra sex mil special av många som inte har med toppstriden i SSRC /DM att göra så här i slutet av säsongen känns för hög. Fortfarande enligt mitt eget tänk, är att det hos många finns en övertro på att det är just många mil specialsträcka som dagens rallyåkare vill ha. Så klart är det oerhört ambitiöst av Olofströms MK/Asarums MK att jobba ihop så mycket specialsträckor som det är i Rally Blekinge och min förhoppning är att man ser kommande tävling som ett genrep inför Rally-SM 2019.
Nu är båda tävlingarna i gott sällskap då de flesta andra nu på förhösten också ligger på runt 100-120 anmälda. TV-Svängen fick ihop runt 120 bilar och i Strömkarlsrallyt som ingick i såväl Supercupen, VOC Mekonomen Rally/SverigeSerien och Mega Rallycup fick man ihop exakt lika många startande. Orsaken är kanske så enkel att det numera ekar lite tomt i de flestas rallybörsar, vad vet jag…

*
Annars är det faktiskt så att intresset för att köra rally fortsatt är stort även om förarlicenserna minskat något och i dag 5060 finns licensierad rallyförare, en minskning med 96 mot i fjor. Kul är att det däremot sker en ökning på kartläsarsidan där siffran idag är 3957 licensierade högersittare (bilden veteranen Anders Fransson i Svante Arthurssons bil får representera) . När man ser glappet på tusen personer mellan förare och kartläsare är det plötsligt helt förståeligt att det råder brist på ”rallykontorister”…

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *