Ogier bäst på shake down, Solberg och Solans nästan exakt lika, Sordo slutar i WRC efter nästa säsong, STCC fortsätter som i år och är rally på folkracebana förenligt med dess DNA?

Kan det vara ett tecken när Sebastien Ogier visade bäst ”pace” på dagens ”shake down” inför Rallye RACC Catalunya-Costa Daurada?

Foto: Toyota Gazoo Racing

Ett tecken på att han vill säkra VM-titeln redan till helgen tänker jag, men när så Elfyn Evans var tvåa bara 0,2 sekunder efter så kan lika gärna han  hysa segerambitioner.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Längre ner kommer WRC-tipset men redan här kan jag avslöja att min vinnare heter Thierry Neuville som hade tredje tid, fyra tiondelar långsammare än guldfavoriten. Ingen större dramatik över 4,3 kilometer långa ”Coll de la Teixeta” utan förarna trillade in ungefär som läget i WRC-tabellen. Kul att se hur jämnt Oliver Solberg och Nil Solans körde, i tredje heatet lyckades man sätta bäst tid vilket innebär 0,2 sekunder till Solans fördel vilket gav tionde tid medan Oliver fick elfte. 

Foto: Skoda Motorsport

 I WRC2 har nu Nikolay Gryazin lämnat klassen av för mig okänd anledning men satte bästa tid debuten med Toksports Skoda. Av de sju ekipage som är kvar i WRC2 var Mads Østberg/Torstein Eriksen hetast och i sista repan sattes en tid som var 0,7 bättre än Citroën-kollegan Eric Camilli

Foto: Teemu Suninen Racing

Lyckad Hyundai-debut för Teemu Suninen, trea och knappa sekunden efter Mads.Emil Lindholm, Kajetan Kajetanowicz och Pepe Lopez var trion som hade bäst attack och ner till fyran Chris Ingram skilde 1,6 sekudner mot Lindholm i topp. Bäst av juniorerna körde Jon Armstrong före Lauri Joona medan Martins Sesks var sämst av de sju i klassen, knappt två sekunder efter. I morgon körs sex sträckor med första start klockan 08.43 och hefter lunchuppehåll med 40 minuter service är det omstart klockan 15.00 med målgång strax efter klockan 18.

*

Då är det dags för årets näst sista WRC-tips och även näst sista chansen att få se riktiga ”WRC-bilar” in action när Rallye RACC Catalunya-Costa Daurada eller Rally Spain drar igång i morgon med två mil långa ”SS1 Vilaplana1!  Som vanligt svårtippat i alla  fyra klasser och där det fortfarande är mer eller mindre öppet vem som avslutar året som världsmästare i respektive klass.

WRC.

1. Thierry Neuville      Hyundai

2. Elfyn Evans             Toyota

3. Dani Sordo              Hyundai

4. Ott Tänak                Hyundai

5. Sebastien Ogier      Toyota

Foto: Hyundai Motorsport

Chansar på att Neuville väldigt gärna upprepar segern från 2019 och någon gång måste även oturen vända för belgaren vilket förhoppningsvis sker i Salou.  Men kan lika gärna bli precis tvärtom och att Ogier firar både seger och VM-titel på söndag. Att Oliver Solberg tar sig in på topp-5 är orealistiskt såvida det inte är i rally som i fotboll, att bollen är rund…

WRC2.

1. Eric Camilli            Citroën

2. Mads Østberg       Citroên

3. Teemu Sunninen Hyundai

4. Jari Huttunen      Hyundai

5. Sean Johnston     Citroën

Sympatiske Camilli lever i skuggan av det liv han en gång hade med WRC-styrningar hos M-Sport och när fortfarande en dröm om comeback.

Foto: Citroën racing

En seger här skulle vara en bit på väg men han får se upp med Østberg som även han vill komma in i WRC-värmen. Ny WRC2-triumf vore en bra dörröppnare för honom och Torstein Eriksen. 

WRC3.

1. Pepe Lopez         Skoda

2. K. Kajetanowicz Skoda

3. Emil Lindholm   Skoda

4. Chris Ingram      Skoda

5. Jan Solans          Citroën

Foto: Rally Team Spain

Hjärtat klappar för både Lindholm och Ingram men på spansk asfalt inbillar jag mig att Lopez blir svårslagen.

Junior WRC.

1. Martins Sesks    Fiesta

2. Jon Armstrong  Fiesta

3. Lauri Joona       Fiesta

4. Robert Virves    Fiesta

5. Sami Pajari       Fiesta

Foto: Tommy Svensson

Lettländare Sesks har kämpat länge för att bli världsmästare och har inte Jan Solans satt stopp då har det varit Tom Kristensson som dj-lats. Nu tror jag det är dags för Martins…

Lite mindre tv-sändning av SVT från Spanien än senast från Finland. Först på lördagen börjar rallystudion att sända och då klockan 10:15 med SS9 El Montmell i SVT1/SVTplay. Klockan 16:00 är det tid för  SS12 El Montmell 2 men bara i SVT Play. Söndagen börjar redan klockan 08:00 med SS15 Riudecanyes 1 i SVT1/SVTplay. Power stage S17 Riudecanyes 2 sänds med början klockan 12.00 men även detta enbart  i SVT Play. På kvällen klockan 17.00 sänds ett sammandrag av samma sträcka i SVT/SVTplay.

*

Om någon skulle fått för sig att Oliver Solberg stod i vägen för Dani Sordo och skulle vara anledningen till att spanjoren bara fick delad säsong, så är detta helt fel. I en intervju i en spansk tidning slår 37-åringen fast att han inte alls  var intresserad av något annat alternativ. Istället ser han på sin ”ålders höst” det som sin plikt att stötta Oliver.

– Ska försöka hjälpa honom så mycket det går vilket jag också ser fram emot, förklarar Sordo. 

Att nu unge landsmannen Nil Solans i helgen har samma status som Oliver ser Sordo enbart som positivt och då inte enbart för att de är från Spanien båda två. Dessutom har han Sordos gamle kartläsare Marc Marti vid sin sida. 

Nil förtjänar detta eftersom han både jobbar stenhårt och är en stor talang, tror att det kommer bra sträcktider från honom i helgen!

Nästa år blir Sordos 17:e säsong i WRC och att få avsluta med hybridbilarna ser han framemot med lite delade känslor. Dagens bilar är fantastiska menar han och tror även att morgondagens blir så, men om Sordo själv fick välja så är det bilar längre bak i tiden han skulle valt.Foto: Tommy Svensson

Bilar som han i mitten av 00-talet körde samtidigt med Sebastien Loeb och Thomas Rådström.

– Jag gillade den känslan i Citroën Xsara bättre, när bilen rörde sig mer naturligt…

Intervjun avslutar Sordo med att svara på frågan hur länge han tänker fortsätta på WRC-nivå.

– Nästa säsong blir min sista!

Då är förhoppningsvis också Oliver flygfärdig och kan se framemot full säsong… 

*

En del tecken tyder på att Gus Greensmith fortsätter hos M-Sport Ford även till nästa år och ett sådant är att i Spanien gör brittens co-driver Chris Patterson sin sista tävling i #44 WRC Fiesta. Foto: M-Sport Ford WRT

Till finalen ACI Rally Monza kommer ”Grönsmeden” att ha en ny notläsare och enligt insatta källor, för att samarbetet ska vara väl fungerande till Rallye Monte Carlo i januari. Ingen dramatik i saken då Patterson redan ”gått i pension” när Elliot Edmondson fick lämna och 53-åringen kallades in för att stabilisera upp karriären vilket enlgit avtalet skulle vara under 2021. Namn på ersättare finns redan och då bland annat Oliver Solbergs f.d kartis Aaron Johnston men även Stuart Loudon som åkte med Gus på Sardinien kan vara aktuell.

*

Då blev det bara ett rykte att STCC skulle köras med elbilar 2022 och istället blir det sjätte säsongen som mästerskapet tävlar med TCR-reglementet som del i en långsiktig strategi. Men att det ändå finns el i framtiden verkar tämligen klart. 

Foto: Anders Helgesson

TCR-reglementet är ett framgångsrikt koncept över hela världen och vi har ett långsiktigt samarbete med dem som sträcker sig till 2025, säger Micke Bern, vd för STCC.

Vi kommer fortsatt att hålla en tät dialog med TCR vad gäller utvecklingen för framtiden, främst vad gäller elektrifiering som är ett mycket viktigt område för oss.

I går presenterades tävlingskalendern för nästa säsong med premiär på Ring Knutstorp i maj och final på Mantorp Park i oktober,  totalt fem tävlingshelger och 15 tävlingsheat.

Vi är glada över att mindre än en vecka efter årets final kunna avslöja en stark kalender för 2022-säsongen som innehåller en bra mix av banor över i stort sett hela Sverige, metaren en nöjd  Bern

Startfältet förutsägs bli minst lika starkt som i år och serien ser också positivt på framtiden och närmast då att välkomna publik från start.

*

Hasse Söderström med ”Krutcupen” kämpar målmedvetet och delvis också framgångsrikt för att öka intresset för enkel bilsport, men just på rallysidan har det varit lite tuffare. Nu har han ändå komma så långt som att den 30 oktober erbjuds ”Arena Rally” i samband med Strängnäs Motorfestival. Hit är alla välkomna oavsett om bilen har vita, orangea eller inga regskyltar alls berättar Söderström. Upplägget blir som en Rallysprint på banan med hälften grus och hälften asfalt till en avgift av 700 kronor inklusive licens och försäkring. Att det fungerar med att förenkla så länge man kör på inhägnade folkracebanor är inte alls konstigt, men frågan är hur enkelt det blir när man flyttar utanför grindarna och ämnar köra på ”riktiga vägar”?

Foto: Tommy Svensson

För handen på hjärtat, inte är körning på en folkracebanan förenligt med sportens DNA vilket inte betyder utan att även detta, kan fylla en funktion men som ersättning till rally i skogen ser jag ändå inte den här varianten oavsett vilken färg på regskyltarna bilarna har … 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *