NZ och Kroatien vill ta över WRC-status, SM i Sprint avslutad, Fredrik Åhlin kör BRC i Wales, tänkvärt från J. Hjerpe och shake down för Weréen!

Nu kastar sig gamarna över det halvdöda liket av WRC Rally Polen sedan FIA aviserat att säkerhetstänket inte alls rimmar med deras sätt att se på hur ett VM-rally ska skötas. Arrangörerna av utmanarna Nya Zeeland och Kroatien vädrar morgonluft och vill gärna ta Polens plats i den tänkta utökningen av kalendern 2018. Än så länge dött lopp mellan dessa två, eftersom två av teamen föredrar att köra i Kiwi-land medan två lägger sin röst på Kroatien.
Blir spännande att se hur detta drama slutar…

*
Då är 2017 års upplaga av SM i Sprint avslutad och här vill jag gärna poängtera att jag inte har någonting emot varken arrangören, tävlingsformen eller inblandningen i SM-veckan. Det jag reagerar emot är att man skiftar förutsättningarna för utdelningen av SM-medaljerna lite hipp som happ. Ungefär som att SM-finalen i handboll ena året spelas i en handbollshall och med regler därefter, sedan är det på en fotbollsplan och året efter spänns volleybollsnätet rätt över banan. Men ändå kallas det SM-final i handboll. Förstår utmärkt väl att det kan vara problem att hitta arrangör och andra förutsättningar men i ett sådant ”krisläge” kanske det vore trevligt om SBF ”mannade upp” och själv tog på sig rollen som arrangör. Kompetensen finns med råge så just det kan inte vara något problem…
Hur som helst så säger jag grattis till alla medaljörerna:
Rallybilar 2WD:
1. Jimmy Holmkvist Volvo
2. Daniel Wall Volvo
3. Emil Bergkvist Golf
Med minsta möjliga mån hamnade Elias Lundberg utanför pallen som fyra, surt.BloggAdielssson
Rallybilar 4WD.
1. Mattias Adielsson Mitsubishi (bilden)
2. Mikael Wickström Ford
3. Daneil Röjsel Ford
Rallycross-bilar.
1. Anders Israelsson Mercedes
2. Henrik Flodin Volvo
3. Daniel Bååth Opel

*
BloggåHlinI helgen är det ny deltävling i Brittiska Rallymästerskapet (BRC) och en chans för värmlänningen Fredrik Åhlin med norske kartläsaren Torstein Eriksen att återta ledningen i mästerskapet. Det är i Wales och Nicky Grist Stages som chansen kommer med 20 specialsträckor fördelat på totalt 18 mil. En tävling med ”mixed conditions” först grus sedan avslutning på asfalt.
Det var senast som det inte alls gick Fredrik och Torsteins väg.
Allt trassel innebar att vi gick från en sjunde plats totalt i rallyt, och med ledning i det brittiska rallymästerskapet, till en 75:e plats totalt och en 13:e plats i mästerskapet, så det var bara att kämpa, sekund för sekund och sträcka för sträcka, berättar Fredrik.
Efter allt strul blev det ändå en sjätteplats och åtta värdefulla poäng.
Vi är nöjda, det hade kunnat sluta med noll poäng i mästerskapet men nu knep vi åtta nya friska poäng, konstaterar Fredrik med glimten i ögat.
Målsättningen för besättningen i Leo Vegas-Skodan är klar.
Jag och övriga i teamet har förberett oss på bästa sätt och nu kan vi bara köra på och satsa på vinst!

*
Kan inte utan att ta med ett tänkvärt och klokt inlägg från ”kartläsarproffset” Jim Hjerpe som lagts ut på facebook. På frågan om det var okej att lägga ut det på Motobloggen blev det ett självklart JA.
Så här skriver Jim: ”Vet ni vad jag tycker är ett väldigt stort problem i rallysverige just nu? Tonen och attityden på facebook i våra diverse grupper. Det är påhopp och gnäll på absolut allt som det kan gnällas på med stora idiotförklaranden hit och dit av människor, arrangörer, SBF osv, och domedagsdomen flyger kors och tvärs över sporten. Minsta lilla fel blir uppjagat till värsta katastrofen.
Jag la till min sambo i en av dessa grupper (rallyradion) för att hon lättare skulle kunna följa mig och min förare inför någon av de senaste SM-tävlingarna. Hon ögnade igenom några trådar och skickade sen ett sms till mig och frågade ”vad i hela friden det var för något, att det bara var tjafs och att folk betedde sig som rena idioter.” Det är riktigt tråkigt, om inte rent skrämmande. Hur ser ungdomar och nyinvigda på sådant här?
Tänk er att någon kommer i kontakt med rally för första gången, tycker att ”det här verkar ju häftigt” och går in på facebook, går med i någon/några av våra grupper och börjar läsa.
Tror ni att de blir imponerade? Att det verkar trevligt och roligt med rally?
Jag vet inte, jag kanske är naiv, men jag tror att med lite trevligare ton så skulle det bli mycket bättre, lättare och roligare för alla att hålla på med rally. Och framförallt lättare att få in nya till sporten. Just nu osar vi ju negativitet.
JA, vi ska kunna komma med åsikter, kritik osv. Det är ju det framförallt den här sidan är till för. Men måste man skriva typ ”Hur fan kan man vara så jävla dum i huvudet att man gör så” istället för att skriva ”Tråkigt att dom gjorde så, är det någon som vet varför? Hade man inte kunnat göra såhär”?
JA, vi måste kunna få bli lite heta i våra diskussioner, men att hela tiden idiotförklara varandra högt och lågt i varenda tråd hjälper inte.
JA, vi måste kunna ifrågasätta saker och beslut, men istället för att ironiskt skriva ”Nu har dom tänkt till igen, dom tar död på sporten” i varenda grej så kanske man dels kan försöka se på saken från två håll, och sen kanske skriva ”Har dom tänkt på det här? Går det inte att göra såhär?”
Så snälla, tänk er för när ni skriver, man kan gnälla på olika sätt. 🙂 För att komma med konstruktiv kritik, det är fortfarande det bästa vi kan göra för sporten och det är så vi för sporten framåt.
Har du orkat läsa ända hit så tackar jag för din tid. Fridens!
/Jim”.
Det enda jag kan tillägga att detta gäller även i mejlkontakt med Motorbloggen…

*
BloggWereen1Ikväll har det körts lite ”shake down” för Hässleholms Mikael Wereén som efter runt 20 år fått återfall och köpt sig en Ford Escort (bilderna står Lars Svensson för). Så klart hade det känts ännu bättre om det varit i en Opel Ascona/Manta som var Mikaels tävlingsredskap då, istället för en Escort. BloggWereen2
Nu väntar nya stordåd och i mina ögon hade det varit extra roligt om han fått med sig storebror Stefan på rallytåget och även han gjort comeback. För Mikael med Stefan Zander i högerstolen väntar premiären i AM Elteknik Rallysprint i Eslöv den 15 juli. Därefter blir det i hemmatävlingen Snapphanerallyt som Escorten ska ”sprätta grus”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *