Nytt pris i J-WRC där Tom K. toppar, ingen WRC-kalender i sikte, var sitter Skoda-Kalle 2020, två år efter kraschen jagar Sandberg SM-guld, HU vill se standarddäck i APP. K(?), Stureson i kartingtopp och vem vill satsa?

Fick läsa detta två gånger, pressmeddelandet från FIA Junior WRC som berättade, ”ROOKIE AWARD PRIZE ANNOUNCED”. Här stod att läsa att man satt upp ett helt nytt pris i Junior-VM på 15 000 euro till den förare som blir ”Årets Rookie”, att använda i nästa års junior-serie. Om det blir samma förare som även vinner hela Junior-WRC går priset inte till honom, utan till tvåan. Vinnaren har som bekant en R5-Fiesta att förvänta sig för sin VM-seger. Det som fick mig att stanna upp var när jag läser lite längre ner,  ”Tom Kristensson currently leads the Rookie Award and the FIA Junior WRC Championship”. Man utvecklar resonemanget med utgångspunkt från att om Tom vinner VM, så har samtliga andra förare chans på prispengarna tack vare dubbla poäng i finalen i Wales.

Det räcker att se ”Rookie-Tabellen ” för att förstå att Hörby-föraren ligger väldigt bra till för att vinna. Så klart väljer Tom allra helst att vinna VM och R5-Fiestan, men oavsett hur det går för honom och Henrik Appelskog i Wales så lär han inte gå helt lottlös från sitt livs äventyr. Någon undrar kanske varför VM-tvåan Jan Solans och Dennis Rådström, trea i J-WRC saknas i tabellen. Enkelt de körde även i serien 2018 och är därmed diskvalificerade som ”rookies”.

*

Verkar inte vara någon lösning på gång vad gäller WRC-kalendern för 2020. Tidigare lovade FIA/WRC-promotorn att leverera en kalender i samband med deltävlingen i Tyskland men det blev som bekant inget av med detta. Nu är nästa bud att före Rally Wales GB i början av oktober ska allt vara klart för nästa års Rally-VM. Ett möte är planerat i samband med Turkiets tävling om knappt två veckor där då även team och berörda arrangörer ska  delta. Enligt insatta källor är det mer än lite infekterat, inte bara mellan FIA/WRC-promotorn och teamen/arrangörerna.  Utan även mellan FIA och promotorn precis som mellan team och de som ska arrangera. Riktigt var skon klämmer är oklart, alla verkar istället vara irriterade på olika saker. Som väntat la sig inte tyskarna platt på rygg när de nåddes av tanken att just deras tävling skulle försvinna till förmån för Kenya/Japan. Nu kämpar dom ”mit Schnäbel und Krallen” för att få behålla sin VM-status. Räddningsplankan kan bli Turkiet som dels inte är den av tävlande/team mest uppskattade deltävlingen i WRC och dels har turkarna ekonomiska bekymmer. Att deras rally inte är populärt menar jag bevisas av att årets upplaga har 29 anmälda vilket nästan är halverat startfält mot 2018. FIA-basen Jean Todt är inte dummare än att han förstår att den här långbänken inte alls är bra för ett världsmästerskap. Som ett försök att låsa upp situationen uppges han försöka lansera ett rullande schema, där varje arrangör får avstå VM-status en gång vart tionde år.

*

Att Kalle Rovanperä inte tar ännu ett år med Skoda och WRC2 är ingen vild spådom, utan det finska underbarnet sitter med all säkerhet i en WRC-bil 2020. Rykten har florerat en längre tid med att Toyota och Tommi Mäkinen är de som ligger allra bäst till för att få in Kalle i teamet. Men igår började det surras om att M-Sport Ford visar ett påtagligt intresse för Kalle. Kanske inte så konstigt då teamet så här långt inte alls har förare som levererat resultat som förväntat. Förhoppningsvis vänder det i Turkiet när Pontus Tidemand och Ola Fløene för tredje gången i år tar plats i en blå WRC-Fiesta. Men varken Teemu Sunninen (8:a i tabellen) eller Elfyn Evans (6:a) har alls uppnått samma framgångar med samma bil som Sebastien Ogier tog till VM-guld i fjol. Evans har två tredje platser som bäst medan Sunninen har en enda andra plats, resten är mer eller mindre mörker för finnen. Något annat än en plats hos M-Sport finns inte hos Evans, antingen låter Malcolm Wilson honom stanna kvar annars är nog karriären på den här nivån över. 

Sunninen däremot påstås vara en som Mäkinen satt under lupp och då inbillar jag mig som ersättare för Jari-Matti Latvala. Tror på något vis att Mäkinen också ser potentialen hos Kris Meeke mellan alla djupdykningar, vilket då torde innebära att han fortsätter även nästa år. Precis som jag tror att Ott Tänak gör och då skulle en Toyota line up för 2020 kunna bli, Tänak, Meeke och Sunninen. Då står M-Sport där med enbart Evans och kanske (hoppas så klart) Tidemand. I det scenariot hade Rovanperä passat som hand i handske och Wilson väljer kanske precis som man gör hos Hyundai, att låta Kalle dela bil med Pontus. To be continued…

*

För två år sedan kraschade Ryds Robin Sandberg med kartläsare Mathias Bengtsson hårt i East Sweden Rally där Team NYBE-Toyotan blev skrot och båda två i bilen skadades allvarligt. I helgen jagar de nu revansch på östgötanaturen och det SM-guld som försvann vid kraschen. Enda hotet mot guld är dessutom teamkompisen Jonas Åkesson med Martin Holmdahl vid sidan i en identisk Grupp H-Toyota. Men utan tvekan har Sandberg bäst utgångsläge med 22 poängs marginal till Åkesson.

Någon stallorder som i Formel 1 är inte aktuell, förklarar Mathias inför starten av East Sweden Rally.

– Det här ska vi köra om!

En snabb insats från både räddningstjänst och funktionärer räddade troligen deras liv för två år sedan. När pedalstället brast bar det till skogs i hög fart och stoppet mot en stor sten  blev våldsamt. Nu är det andra gången efter händelsen om paret kör i rallyt, första åren efteråt var lite speciellt, men nu är det som vilken tävling som helst berättar Robin för Rally-SM:s mediaansvarige Göran Björklund. Ett SM-guld har det redan blivit i år för Robin och Mathias i samband med Sprint-SM i Malmö, ett efterlängtad guld enligt Robin som där förklarade.

 – Jag har min själ kämpat, sedan 1993!

*

Inte ofta man har anledning till att bli glad när man läser protokoll från några av SBF:s olika utskott, men ”plötsligt händer det”. I Historiska Utskottets senaste protokoll stod att läsa (EU är ordförande Erik Uppsäll), ”§ 38 Rapport från EU. EU föredrar rapport från möte 23/8 med HU:s fadder, bl. a om däck för grus och om framtiden. Disk om vägskador och problem med återställning med moderna rallydäck. Beslut: EU & CJ kontrollerar möjligheterna till förändring. HU:s ambition är att vägar med lägre fart ska kunna användas och ej gå sönder fullständigt.”.

Vågar egentligen inte ens tänka tanken men visst kan detta ändå vara lite att skönja ljuset i tunneln. Läste även en kommentar från ”Standarddäckkämpen” Conny Hansson från Kullings MS som liksom jag applåderade raderna från mötet. Conny ställer sig också frågan hur det kan vara så att allting på en Appendix K-bil är detaljstyrt för att följa aktuell tidsperiod. Allting utom däcken vill säga, för här är det fritt fram att köra på samma moderna sorter som t.ex i WRC. Dessutom har de här bilarna åtminstone fram till klassen 1982-90, aldrig någonsin körts på annat än däck köpta hos vilken gummihandlare som helst. Med andra ord vore detta en bra början att Klassiska/Historiska Rallybilar kör på ”snällare däck” för att komma tillrätta med det eskalerande vägslitaget. Nästa steg vore att införa samma sak i standardklasserna, det vill säga om vi hinner med innan markägare sätter stopp…

*

Stora framgångar för Kristianstad Kartingklubb i helgen när det i helgen kördes ”Göteborgs Stora Pris”. I klassen ”Junior 60” kunde f.d STCC-föraren Johan Stureson glädja sig åt att sonen Albin Stureson vann den 21 förare stora klassen före Max Scheer. Som nia rullade så Albins tvillingbrorsa Fabian in. Att detta var Albins dag stod helt klart när han vann både förfinal och final. Första platsen gav också slutseger i Swedish Kart League före Benjamin Toft och så Max Scheel som trea. 

Kristianstadseger blev det även i KZ2 där på hemmaplan nykorade Svenske Mästaren Benjamin Törnqvist Persson vann finalen trots att han missade ett av kvalen. Tvåa slutade Lars Woitaschek som därmed även blev trea i totalen. Benjamin hade inget alls att göra med denna utan här var  det Haris Imamovicso som vann före  Andreas Rydell. Den extra moroten med en testkörning hos Bryntesson Motorsport med en av deras V8 Thunder Cars gick till Haris Imamovicso. En chans att testa OK Junior  med WRICA AB får nu Albin Stureson. 

Som ni kanske minns hade jag för några veckor sedan en irriterad rallyfantast i min mejlkorg som beklagade hur illa MAS/SM-klubbarna rent allmänt sköter marknadsföringen av respektive tävlingar. Då gällde det Kolsva och det som sakandes då var den i sammanhanget  minimala ansträngningen att på nätet tala om  var man kunde köpa program o.s.v.  Nu hör samma ”Rallyfan” av sig igen och menar att kommande East Sweden Rally inte lärt sig ett enda dugg av Kolsva. Varken på Rally-SM:s egen sida eller på den som länkar till ESR framgår det var det säljs program. Inte bara detta som irriterar.

Klickar man så på hemsidan för Rally-SM och på ”Nyheter” dyker det upp,  TV: Studio Rally-SM – Kolsvarundan”. Dessutom är detta inlagt den 16 augusti och då har vi nästa SM-tävling väntande runt hörnet. Finns där verkligen inget nytt att meddela på de här tre veckorna, undrade han irriterat och fortsatte.

Hur f-n tror man att det ska gå at tfå företag att satsa pengar i en sport som uppenbarligen helst vill sköta sig så anonymt som möjligt, jag bara undrar? 

Svårt att säga emot på att det finns uppenbara brister i marknadsföringen av det som borde vara bilsportförbundets flaggskepp. Men efter lite sökande hittar jag faktist lite av den information som min vän efterlyser, men detta då bara på Facebook. Här har arrangören lagt ut var man kan köpa program och detta även kompletterat med samma karta som jag visar här. 

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *