Nytt om Polar Classic Rally 2012 och PG åker WRC-Skoda!
Nya Polar Classic Rally börjar nu ta fastare form om man får tro en av eldsjälarna bakom projektet, Nisse Bergquist i rallyklassikerna. Tävlingsdagarna är bestämda och ansökt hos SBF, den 27- 30 juni är det tänkt att rallyt ska köras.
Intresset verkar stort, redan nu har man enligt Bergquist fått över 50 förfrågningar från intresserade och han ser heller inga problem att komma upp till de hundra ekipage som är målet. Frågan är nu vad som händer med Midnattsolsrallyt som startar bara drygt två veckor efter? Blir det som konkurrent eller komplement man ska se Polar-nykomlingen? Fins det plats för två så stora klassiska rallyn som trots allt riktar sig till samma målgrupp, entusiaster med både tid och ekonomi i god ordning…
Planeringen så här långt är att Uppsala blir startplats och första etappen avslutas i Bollnäs. Dag två kör man vidare från Hälsinglands pärla till Sveriges mitt, Östersund. Här väntar en drygt tre kilometer lång publiksträcka innan det är dags för mat och vila.
Rallyts längsta etapp den tredje, körs på fredagen från Östersund till Arjeplog. Här kommer att bjudas specialsträckor på i sammanhanget riktigt exotiska rallyorter som Hammerdal, Strömsund, Vilhelmina och Sorsele.
Avslutningen etapp fyra, innehåller bara tre sträckor som alla körs i närheten av Arjeplog på natten (antagligen i fullt dagsljus) mellan fredag-lördag innan det är dags för prisutdelning och fest på lördagskvällen. Onekligen låter upplägget spännande och liknar mycket Midnattsolsrallyt originaltanke. Fast för mig blir det inget, börsen är allt för tunn och Kadetten vill ändå inte åka så långt norrut…
Jag gillar tanken med Polar Classic Rally, start och mål på olika platser och så en karavan som drar genom landet när det är som vackrast. Men samtidigt innebär upplägget stora påfrestningar på rallyorganisationen, dock är jag helt övertygad om att detta löser Nisse & Co. Men även för de tävlande är det en betydligt mer komplicerad apparat än Midnattsolsrallyt med start och mål på samma ställe i Västerås. Hos utmanaren ska det dras genom mer än halva landet med servicebilar, släpar och … hans gamla mormor. Både jobbigt och inte minst dyrt misstänker jag.
Ändå menar jag att det är kul med ”nykomlingen”, inte minst om det innebär att alla som vill åka historiskt sommarrally nu kan få göra det. För detta har ju varit ”gamlingens” stora problem att allt för många har velat vara med. Med två likartade tävlingar med bara två veckors mellanrum, ska väl åtminstone det problemet vara löst…
En snygg andra plats totalt blev det för PG Andersson med co-driver Emil Axelsson i helgens rallysprint ”Prag Tipcar Rallysprint”. Den här gången, PG körde även ifjol, fick han en riktig värsting till sitt förfogande, en WRC Skoda Fabia, låt så vara med några år på nacken men ändå fortfarande konkurrenskraftig i de här sammanhangen. PG tog väl hand om Skodan och ledde rallyt i halvtid. Ett alltför djärvt spårval över en kantsten innebar dock dubbelpunka och tidsförlust vilket gav andra platsen. Vann gjorde hemmaåkaren Vaclav Pech i en betydligt vassare/nyare WRC-variant, en Mini Cooper-WRC. 34 sekunder skilde mellan PG och Pech och den tidsdifferensen borde få Pech att skämmas lite. Hemmavägar, dubbelpunka och en lätt antik WRC-Skoda så mycket handikapp släppte PG och ändå bara en halvminuts skillnad…
Skrev härom dagen om bataljen på Ring Knutstorp där jag ville minnas att Rune Tobiasson i Rekorden hade huvudrollen. Gurun och uppslagsverket ”slöjdläraren” rättade mig dock. Fajten om segern stod egentligen mellan hemmaföraren Kaj Bornebusch i sin giftgröna Porsche 911 och Lennart Persson som körde en röd/svart Cooper S. Klassen man körde i var Grupp 5, alltså där det mesta var tillåtet i trimningsväg. Fast i Bornebuschs fall inskränkte sig nog friheten enbart till lite bredare fälgar, annars var Porschen en ren grupp tvåa. Gurun höll med mig, bättre än så blir aldrig svensk racing. Spelar absolut ingen roll att förarna ”bara” höll 160 efter startrakan, det var resan dit som gav ståpälsen. Idag tror den nya generationen att man måste hålla minst 260 på samma ställe annars är det bara skit och helt ointressant för publiken. Säger bara fel,fel,fel och återigen fetfel!
Har du inget att göra så gå in på You Tube och skriv in ”Chain Saw V8”. Man säger att rallyförare är dårar, då undrar jag bara…