”Nyckelvattnet” är helt ny i Rally Sweden, är Kalle R. på glid, Sebastian och Victor kör i Tyskland, Kragh försvarade DM-guldet och därför förbjöds taksökare!

När jag skrev om Rally Sweden 2020 noterade jag ett för mig helt nytt namn bland sträckorna och då har jag ändå varit i Värmland ända sedan den tiden när det hette ”KAK-Rallyt”. Handlade om nya värmlandsträckan ”Nyckelvattnet” på fredagen då merparten annars körs på norska sidan gränsen . En sträcka som är 18,94 kilometer lång och som faktiskt aldrig använts i varken Rally Sweden eller dess föregångare. Däremot lär den ha körts i såväl Värmland Runt som i mer lokala tävlingar enligt folk som har koll. Nytt är även första halvan av ”Vargåsen” eller för oinvigda mer kända ”Colins Crest”. Senast den här biten användes var 2001 och då som sträcka sex.

Tidigare år har det riktats lite kritik mot upplägget med Rally Sweden Historic från WRC-förarna och att de kört mellan VM-fältet under fredagen och lördagen. Kritiken har gällt att ”gammelbilarnas” spårvidd inte alls stämmer överens med WRC-bilarnas och därmed gjort det svårare för toppförarna so fått köra utan snö och slask från spåret. Nu går man delvis dessa tillmötes och på fredagen får den historiska delen köra efter hela WRC-fältet. På lördagen är det start efter position och då går de ut först som brutit på fredagen som därmed startar om efter ”Rally 2-regeln”. Efter dessa kommer så de långsammaste i klassen och därmed slipper Tänak, Ogier och de andra i toppen att trilskas med spåren efter Volvo 240:erna.

Detta innebär mer rättvisa körförhållanden för de i toppen andra dagen, menar banchef Stig Rune Kjernsli.

Mycket händer nu på vad som händer hos Toyota Gazoo Racing och hur klimatet är mellan Tommi Mäkinen och Ott Tänak. Vissa hävdar att det är kyligt medan andra menar att det istället är en konstruerad skiss som inte kommer att ha något med 2020 att göra. Vem som har rätt återstår att se, men oavsett är där mycket nu kring verkstaden i Puppola. En ingrediens i detta är om Kalle Rovanperä tar en plats hos Mäkinen redan till nästa år eller han sitter lugnt i båten och försöker försvara sitt WRC2 Pro-guld. Kalle själv har vid flera tillfälle förklarat sig vara klar för WRC redan nu men säger samtidigt, helt klar blir man aldrig då en WRC-bil är något helt annat. Redan som 16-åring fick Kalle chansen att testa en WRC-Yaris och imponerade då stort på Mäkinen.

Utan något erfarenhet alls av bilen satte han sig in och var snabbare än både Teemu Sunninen och Esapekka Lappi, berättar Mäkinen för wrc.com

Dessutom var detta för tre år sedan…

Huvudpersonen själv blir knäpptyst när frågan kommer på tal men ryktet om en plats hos Toyota redan 2020 växer sig allt starkare för varje dag. Fråga är då om det är Jari-Matti Latvala som ska lämna över sin bil eller… 

*

Märks att rallyåret börjar närma sig slutet, WRC har Spanien och Australien kvar medan ERC kör finalen i Ungern denna helg. I Tyskland börjar det också närma sig avslut och i helgen är det ”svensktävlingen” ADAC 3-Städte Rallye” som är final för Tyska Mästerskapet och ADAC Opel Rallye Cup. I år är det dock tunt med blågula flaggor på bilarna, bara två svenskar bland de knappt hundra deltagarna. Sebastian Johansson/Jesper Elfver ska försöka klättra uppåt i ”Adam-Cup-tabellen”,  från dagens femte plats skiljer bara sex poäng upp till tredje. Finske mästaren Eerik Pietarinen leder och som med stor sannolikhet även vinner cupen. I år är det dessutom ”auf wiedersehen” för Opel Adam i cupen och till nästa år ska den köras med helt nya och  elektrifierade Opel Corsa. Dock är”eCorsan” ännu inte ”rennfertig” varför säsongen för nya ”ADAC Opel e-rally Cup” inte startar förrän till höstan nästan år. Därmed körs cupen över både 2020 och 2021 men bilen kommer ändå att visas upp i helgen vid HQ i Freyung. 

Den andre svensken i fältet är SMK Hörbys J-SM-trea Victor Hansen/Victor Johansson med deras R2-Peugeot. Andra utlandsstarten för ”The two Victors” men där den första även i Tyskland, tråkigt nog blev avbruten efter en dödsolycka med ett hemmaekipage.

*

När Kristian Poulsen valde bort DM-finalen ”Anderup El Rally” till förmån för Rallylegends San Marino lämnade han även fältet fritt för IB Kragh/Ditte Kammersgaard att försvara DM-guldet från 2018. Nu vann inte Ib och Ditte heller finalen utan slutade tvåa efter Michael Sørensen men det räckte ändå till nytt guld. I Danmark kör man förutom om DM även något som heter AutoPlus Dansk Super Rally där en enda mästare koras oavsett bilklass. Den mästaren 2019 heter även Ib Kragh/Ditte Kammersgaard.

Nu har paret bara en titel kvar att vinna i år och det är totalt i Yokohamamesterskabet som har final i helgen. I 4WD står det mellan då Kragh och Suzukis Anders Lysen såvida inte Lundafamiljen Håkan och Pamela Oddshammar lyckas spräcka den ”røhvide” dominansen med sin R5-Fiesta. I 2WD lär Suzuki-piloterna Kenneth Madsen och Marco Gersager utmana först och främst Morten Clausen, Clio Maxi och Kenneth Kolbe Jensen i ”den blå løwe”. 

Från svenskt håll vilar ett hårt tryck på Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson i ”Silver-Escorten” och Skawomir Bronk/Michel Helgason från Lund och en BMW Compact. Finalen körs på Jylland och i Erritsø och med en asfaltsträcka som mäter 7,5 kilometer. Denna ska avverkas i fyra heat och efter detta vet vi vem som blev YM-mästare 2019.

*

Bilden från i går på de två bredsladdande Kadetterna fick f.d SBF/FIA-profilen Jan Sandström att reagera och minnas tillbaka. Jan skriver, ”Kul med bilden på Per i Kadetten, den bör vara från före -64 tror jag. Taksökare var förutom ett stöd för oss kartläsare en bra hjälp för föraren i stearinljusens tid.  Tyvärr blev dom populära inte bara hos oss i vår sport, det hade dykt upp en ny, raggning! Taksökarna blev till stor hjälp när det gällde att visa sin uppskattning för det täcka könet. Några som inte uppskattade detta var ordningsmakten, och förmodar jag, flickorna. Hur som helst, helt plötsligt var vi likställda med raggarna.  Dåvarande SBF var snabba att reagera, sökarna blev förbjudna i bilsporten.”.

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *