Nya WRC-regler som trots protester vill sänka kostnaderna, även Toyota Norge syns på Olivers nya Yaris och skönt att vara omodern…

Det blev lite varken hackat eller malt när FIA World Motorsport Council hade möte igår om WRC:s framtid. Lite förenklat/ironiskt så verkar åtminstone två av de tre WRC-teamen (Toyota och Hyundai) mest bekymrade över att VM-serien  inte blir ”tillräckligt kostsam” efter 2027. Priset för en Rally1-bil sätter nu FIA till 345 000 euro, vilket är alldeles för billigt enligt de inblandade och kommer absolut inte att locka fler tillverkare till WRC.Oron lyser igenom, att duktiga privatförare i Rally2-bilar i framtiden kan vara med att slåss om seger totalt. Ungefär som det var förr i tiden när rally avgjordes på sträckorna och inte vem som hade mest pengar att spendera. Det förstår ju alla att så kan det ju inte få lov att vara (obs ironi). Att bästa förare ska vinna är så klart enbart trams…

Nu klubbades stor frihet vad gäller drivlinor, både bensin, el och hybrid blir tillåtet, likaså alla tänkbara karossvarianter.  FIA vill även att WRC korsbefruktas med World RX så att grundstommarna från serierna kan användas i både Rally/Rallycross-VM. Även här lite ”back to basic” och vi som var med minns när GruppB-bilarna fick en reträttplats inom rallycross. Nytt blir även att teamkompisar får ge ”fysisk assistans” till varandra när det uppstår tekniska problem. Bilarna måste dock ha nominerats för att tävla om märkespoäng för att kunna använda denna regel. Beskedet klargjorde inte exakt vad ”fysisk assistans” innebär men det förväntas att en besättning kan hjälpa till med reparationer, man får dock inte tillhandahålla reservdelar från sin egen bil. Som det var förr i Safari där alla toppförare hade ”chasecars” som användes som resevdelslager under rallyt.

Redan till Rallye Monte Carlo ska ett nytt poängsystem träda i kraft istället för det svåröverskådliga som gällde under 2024. Nu har man förstått det orimliga i att en rallyvinnare i vissa fall fick mindre poäng än den som blev tvåa. Istället blir det de tio bäst placerade på söndagen, som får dela på poängen med 25 poäng till vinnaren. Rejält kliv neråt för tvåan som får 17 poäng,  trean får 15 och sedan fallande 12-10-8-6-4-2-1. ”Super Sunday” finnas kvar där man tävlar om bonuspoäng med fem till dagens vinnare, ner till en poäng för femman. Poängen på power stage förändras inte. Detta innebär att den maximala poängen för en helg kommer att öka till 35, jämfört med tidigare 30 poäng. Även om det nya systemet fortfarande tillåter en tvåa i rallyt att potentiellt tjäna fler poäng än vinnaren, kommer detta scenario att vara mindre troligt…

*

En del i Oliver Solbergs övergång till Toyota är att Toyota Sverige stöttar upp men nu visar det sig också att lite av en cirkel sluts, när även Toyota Norge är med i projektet. Toyota Norge var en av de som bidrog  mest till när Petter och Henning Solberg började sina karriärer i slutet av 90-talet. 

Foto: Tommy Svensson

 Toyota Norges presschef Espen Olsen vill inte uppge stor del som de står för men säger till Parc Ferme. 

Vi mener at Oliver er en veldig spennende profil, som har gode fremtidsutsikter, og han har en personlighet som gjør at folk er interessert i å følge med på han. Det er et godt utgangspunkt. Vi tror både personligheten og det sportslige er en god match for vår del.

Espen ser gärna Oliver som «nordmann» även om det på Toyotan kommer att finnas svensk flagga. Att rötterna till Toyota sträcker sig tillbaka till pappa Petter, återkommer Espen till.

Vi var veldig stolte over å bidra til at Petter startet med rally i sin tid, og det han fikk til etterpå. Så det er veldig stas!

Foto: Printsport

Idag dök där upp bilder på när Printsport förbereder vintertest i ”vackra Lappland”, men om det rör sig om vårt Lappland eller dess finska motsvarighet förtäljer inte historien. En av de två Toyota Yaris GR Rally2 som syns på bilden är den som polacken Marek Paciorkowski, ska köra i Finska Mästerskapet. Ingen speciellt vild gissning om Oliver Solberg hittar ner i den andra…

*

Idag slog den ”svarta halkan” till i Mellanskåne och orsakade bland annat en trebilskrock. Nu ska jag inte ta gift på detta, men på bilder från olyckan ser åtminstone två av bilarna ut att ha moderna och klimatvänliga ”dubbfria däck”. Om detta hade någon betydelse för olycksförloppet vet jag inte, men Ibland är det skönt att både vara omodern och lite mindre klimatkramande…

2 svar på “Nya WRC-regler som trots protester vill sänka kostnaderna, även Toyota Norge syns på Olivers nya Yaris och skönt att vara omodern…

  1. I Skåne kör man väl på europeiska dubbfria! I vintersverige kör man på nordiska dubbfria och anpassar sig efter väglaget.

    1. Tror nog de flesta som kör ”modernt”, använder nordiska dubbfria. Men detta är ju av mindre betydelse när den du möter ”inte anpassat sig efter väglaget”. Klen tröst att du gjort så när blåljusen kommer…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *