Nya däck kan bli vattendelare i WRC, ERC Rally Liepaja flyttar till juli, Adielsson vann virtuellt RX, test av tidkorts App blev lyckat och VOC ställer in SommarSerien.
Till nästa år byter WRC däcktillverkare från Michelin till Pirelli, ett byte som oroar en del. De senaste åren har fransmännen stått som ensam leverantör och dagens bilar är i stort sett anpassade speciellt för hur deras däck uppför sig. När det nu blir Pirelli från 2021 så kan det bli helt andra egenskaper vilket då är ett orosmoment enligt vissa. En som tror precis tvärtom är Jari-Matti Latvala som med däckbytet ser en chans att återigen komma in i WRC-värmen. Med Pirelli på fälgarna tror/hoppas Latvala att det kommer att bli en helt annan konkurrens till nästa år.
– Tidigare kunde du köra mer aggressivt och med mer sladd om där satt Pirelli på bilen, förklarar Latvala.
– Oavsett hur det är i dag blir det intressant att se hur man vänjer sig vid det nya uppförandet…
Detta sedan i kombination med 2022-bilarna med mindre aerodynamik och flexibilitet i drivlinan ser nu Latvala som någon kan bli en vattendelare i förargruppen.
– Blir intresset med de nya bilarna under de här förutsättningarna som då blir mer svårkörda. Detta kan gynna mig med min mer gammeldags körstil!
Under analyser av de senaste säsongerna har WRC:s mest förare noterat att han tappar mycket tid på långsamma sträckor. Med nya och annorlunda däck för alla ser han nu en chans att jämna ut oddsen. Att han skulle känna sig för gammal tillbakavisar han direkt och peka på Sebastien Loeb som nu är 46 år.
– Själv är jag 35 år och räknar med att ha ungefär fem år kvar i toppen. Loeb och till exempel Kris Meeke körde stenhårt fram till de var 40 år, så än har jag tid på mig!
*
Då flyttades ERC-deltävlingen Rally Liepaja från sista helgen fram sex veckor till helgen den 10-12 juli. Därmed blir den erkänt snabba lettiska tävlingen nummer två i ERC och än så länge hoppas man att kunna genomföra Rally Poland 26-28 juni som premiär. Om nu Safarirallyt inte körs som alla verkar vara inställda på förutom kenyanerna själva och Corona håller sig så pass i schack att Rally Finland kan bli omstart för WRC 2020 kan Liepaja bli en perfekt shake down inför Finland. Likartade sträckor och så bara en knapp månad före, vore snudd på idealiskt åtminstone för R5-åkarna i WRC till att slipa bort rattrost i riktigt skarpt läge dessutom.
För ERC-gänget blir det däremot en tuff sommar med tre deltävlingar på en månad, Polen, Lettland och så Rom och Italien den 24-26 juli. Fortsatt är dock hela serien intakt med åtta deltävlingar där finalen körs så sent som i december, Rally Islas Canarias.
*
Säger stort grattis till Mattias Adielsson som blev förste vinnare i World RX Esports Invitational genom FIA World Rallycross Championship och kördes i spelet DiRT Rally 2.0. Inget dåligt motstånd heller då Mattias nitade dit världsmästaren Timmy Hansen som ”bara” blev femma i finalen. På vägen dit slog göteborgaren ut såväl Kevin Hansen, Marius Bermingrud som Andreas Bakkerud.
*
Helgens test av Resultatservices nya APP-styrda tidkortsystem med 61 deltagare slog väl ut berättar man.
– Det är med stor glädje vi ser att 47 har kommit till start på SS 1 och 46 kom i mål på SS 7. Resultatet och synpunkterna är vi glada över och att alla är bra och relevanta svar och gör att vi kan arbeta vidare med förbättringar och ändring av vissa funktioner kring knappar och layout mm.
*
I dag ställde VOC Mekonomen Rally in även ”SommarSerien” precis som man redan gjort med ”VinterSerien”. Det var när MK Team Westom beslöt att ställa in Rally Edane och flytta till den 26 september som beslutet togs med SommarSerien. Beslutet innebär även att Noras tävling den 22 augusti blir ny i ”SverigeSerien”.
– Om alla hösttävlingar går i lås så får vi ändå till en schysst och rättvis SverigeSerie. Men, det är min farhåga att vi inte har sett slutet på Coronaeländet i augusti heller och att antalet inställda tävlingar inte stannar med vad vi ser nu, menar ansvarige Roger Fransson.
– Kanske är hela den här säsongen spolierad?
Fransson ser också framför sig restriktioner från Folkhälsomyndigheten som kan tänkas vilja begränsa arrangemang där folk tvingas resa långa sträckor.
– Den typ av arrangemang som får okej att återgå till normalläge sist av alla. Rimligt att anta är att när restriktionerna till slut börjar minska så kommer det först att gälla lokala och möjligen regionala arrangemang!
Fransson belyser även en annan, men ack så viktig del i detta.
– En annan aspekt som vi i just rally måste tänka extra på är att många av tävlingarnas funktionärer är till åren komna och många tillhör den värsta riskgruppen. Därför ska inte vi bända på regler utan vi ska istället följa såväl regler som hårda och mjuka rekommendationer till punkt och pricka, avslutar VOC-entusiasten.
Kunde inte sagt det bättre själv…
*
Ingen Motorbloggen i morgon tissdag, späckat jobbschema är orsaken…
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson