Nya C3-R5 jagar WRC2-guld, 100 TCR-Golfar sålda, Ford-fälgar till salu och snön faller över Kyrkhult.

När Citroën presenterade sin Ds3 R5 för några år sedan var det med flaggan i topp. Förväntningarna var stora och för rallyvärlden förklarades att detta var bilen som mer eller mindre förväntades dominera både i nationella mästerskap och WRC2. Istället blev det tvärtom och ihop med ”systern” Peugeot 206 T16 har framgångarna uteblivit. Visst har bilen vunnit, till exempel körde Thomas Thunström (bilden) hem SM-guldet 2017 i landets enda aktiva R5-Cittra. Även utomlands har där körts hem Citroën-segrar men i jämförelse med Skoda och Fords bidrag till klassen är de väldigt få. Att detta bekymrat fransmännen har varit uppenbart (dessutom har ju inte heller WRC-versionen av C3 rosat sporten som man hoppades). Därför när den uppdaterade C3 R5 nu visas är detta med stor spänning borta på 19 Allée des Marronniers, 78035 i Versailles. Har ingenjörerna lycktas eller fortsätter C3 vandringen i rallybilarnas dödskuggas dal?
Debuten blir redan i kommande WRC Tour de Corse och med Stephane Lefebvre bakom ratten. Målet är att peta bort Pontus Tidemand och Skoda från VM-tronen vilket jag är säker på inte blir lätt. Även om ”nya C3:an” genomgått grundliga tester och plågats under många tuffa mil så är ändå test en sak, tävling något helt annat. Att det inte skulle förekomma lite barnsjukdomar känns optimistiskt i överkant och det är där knappast råd till om det är guld som gäller direkt. Skodan och Forden är däremot driftsäkra som en dyrare Rolex-klocka så trots den franska hårdsatsningen tror jag att man sitter lugnt i båten i såväl Mladá Boleslav som i Cumbria hos M-Sport.
Trots sitt lite solkade CW är intresset stort bland privatteam för nya C3 och enligt Citroën Racing ska runt 30 bilar lämnas över till kunder under året. Kunder från så klart hemlandet men även i Spanien, Storbritannien och Portugal har skrivet kontrakt. Men det slutar inte här för enligt pressmeddelandet för under 2019 ska ytterligare 70 bilar levereras.
Citroën är också ärliga och berättar utan omsvep att bilen ännu inte är helt färdigutvecklad. Återstår gör bland annat lite finlir för att Lefebvre ska kunna fajtas om seger i Finland och Wales. Inte heller förhållandena i Rally Sweden eller för Citroën så viktiga Monte Carlo, har ännu loggats in i datorn. Istället får köparna en bil som är grundinställd för asfalt och grus och det sista får teamen själva ställa in efter förarens körsätt.
Efter Korsika är det de tuffa grustävlingarna i Portugal och Sardinien som väntar på Lefebvre och C3 R5 medan resten av säsongen ännu inte är fastlagd.
Med detta så växer trots allt toppen av R5/WRC2 och där nya Volkswagen Polo GTI R5 med all säkerhet blir värsta hotet mot de i dag redan etablerade vinnarbilarna. Mer skeptisk är jag då till Protons i ”UK” utvecklade Iriz R5 och även om ambition/engagemang finns så är resurserna inte alls av samma kaliber som hos konkurrenterna. I mina ögon är Protons satsning mer att jämföra lite med Wengs Örebro-byggda R5 Mitsubishi.

*
Ingen har väl heller missat att jag ofta hyllar R5-klassen och hade gärna sett den som ensam WRC-klass. Bara tänk ett både jämnbördigt och stort startfält vi snackar kanske 40 bilar, med billigare och marginellt tröttare R5-bilar mot dagens fyra-fem segerkandidater att plocka bland dussinet WRC-bilar. Vet att jag får mott hugg från de som menar att WRC måste skilja ut sig från resten och världens bästa förare måste köra andra bilar än övriga. Köper inte detta alls för inte kräver man att Usain Bolt borde springa 125 meter istället för 100 meter som alla andra bara för att han är så snabb. Tvärtom måste det vara en utmaning i sig för Ogier, Meeke, Latvala eller Neuville att köra allra fortast med samma material som rent teoretiskt kan köpas av vilken förare som helst.

*
I dagarna levererade Volkswagen Motorsport vid VW-anläggningen i Autostadt den hundrade Golf GTI TCR och den lycklige mottagaren av racing-Golfen var välkände tyske teamägaren Franz Engstler. I en TCR-affär överlämnas inte bilnycklar utan istället hela ratten och  motorsportchefen Sven Smeets svar  på plats för att se till att Engstler fick sin ratt.
Att det är en vinnarbil som Smeets levererade är helt klart och hitintills körs TCR-Golfen i 15 olika serier runt om i världen, inklusive Sverige och STCC. Tolv mästerskapstitlar har bilen kört in under sin korta levnadstid bara två år har bilen tävlat, vilket får betecknas som succé.

*
Ett team som dock inte valt Golfen är Brovallen Designs som tävlar med Audi RS3 LMS i STCC. En som kommer att köra en Audi för teamet är Alex Andersson, Falkenberg. Lite av en doldis i sammanhanget även om han tidigare tävlat i formelbil, GT, Clio Cup och de senaste åren i Radical. Dansk Mästare för tio år sedan i Formula Ford Zetec och i fjol vann Alex Radical Scandinavia Cup.
Jag har testat många olika biltyper och nu känns det som att det är rätt tid att ta steget till STCC, berättar 25-årige Alex.
Kikade på det redan förra säsongen när STCC började med TCR-reglementet men fick inte riktigt ihop det. I år däremot har vi förutsättningarna att kunna satsa.
Lite handikappad är Alex över att ha lite rutin från att tävla med framhjulsdrivna bilar som är de som körs i TCR.
Har höga krav på mig själv och jag tror att jag ska kunna bli topp-tio totalt och gärna med någon framskjuten placering under säsongen.

*
Har inte full koll på prisbilden för Fords Grupp B-bil Ford RS 200 som trots bara ett enda år i VM ändå är lite av en ikon i rallyvärlden. Vet att dom är dyra och knappast någon av de som finns kvar är till salu. En bra början om en Grupp B-Ford står överst på önskelistan kan vara att köpa fyra original ”Ford RS200 Speedline wheels, Group B, Cosworth”.
Snygga förstås, ser dessutom ut att vara i nästan nyskick så priset på 9 500 pund eller 117500 SEK är kanske inget att snacka om. Dessutom ser däcken ut att vara med hyfsat mönsterdjup.
På bilden kör Kalle Grundel (tror att Benny Melander sitter till höger) i South Swedish Rally 1986 men då inte med de aktuella ”split-fälgarna” som endast användes på asfalt.

*
Perfekt övergång till årets upplaga av SSR som kommer att bjuda på livesändning från SS1 och 2 på Millebygden Arena på fredagskvällen den 11 maj. På sbfplay.se. kommer man direkt att se de tävlande på den för alla sydsvenskar välkända slingan strax utanför Älmhult.
Vi är glada och tacksamma över att Filmfabriken i Växjö och Rally Live hjälper oss med detta, säger Anders Martinsson i organisationsledningen.
Han avslöjar dessutom att SSR har som mål att bli största deltävlingen i Rally-SM på flera år och detta genom att spränga ”100-startande vallen”.

*
Dagens vinter, minusgrader och snö var verkligen inget som kändes direkt välkommet. Redan har den ställt in Simrishamnsmixen och flyttat Anderslövsrallyt till slutet av april. Närmast tänkbara gruspremiär är nu Zabra Rallyt i Nybro med i dag nästan 190 anmälda och som är tänkt att köra den 14 april. Även om SMHI:s snödjupskarta från i går ser hoppfull ut med mest grönt över Nybrotrakten så ska även tjälen hinna gå ur jorden. Enligt uppgift ska det tas beslut under påsken av Nybro AC om det blir rally eller ej. Efter detta väntar Silverkongen och SSRC:s första deltävling. Men när man tar del av Peter ”holgerssonrally Kyrkhult Sweden” och det han ser utanför fönstret ungefär mitt i tävlingsområdet Älmhult-Kristianstad inger verkligen inga vårkänslor. Tumstocken visar på 10 centimeter snö i Kyrkhult.
Mätte detta för någon timma sedan och det snöar ännu, berättar Ford-åkaren och lägger till.
Tjäle är det också men vet inte hur mycket…
Idag är det den 27 mars och Silverkongen är planerad till den 21 april. Vill nog till att många tummar hålls då det dröjer ända till onsdag innan plusgraderna dominerar. Att det dessutom ska falla en hel del regn före och efter onsdag lär ju inte heller hjälpa till så att vägarna torkar upp.

*
I morgon blir det en onsdag utan Motorbloggen, för mycket med fotojobb…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *