Ny WRC-chans för Lefebvre, Kopecy ”skakade” bäst i ERC, Emil fjärde tid, när Östen missade TV-Svängssegern och arrangörer, hur svårt kan det vara?

BloggLefbrveKan väl inte påstå att jag blev direkt överraskad av att Citroén Racing idag berättade att man låter sina påläggskalvar Stéphane Lefebvre med co-driver Stéphane Prévot återigen ta plats i en DS3 WRCTour de Corse i början av oktober.
2014 blev Lefebvre juniormästare i WRC med en DS3 R3 och sedan har väl målet varit klart utstakat att sluta i en WRC-bil. Premiären i en sådan blev i Tyskland där fransmannen gjorde allt rätt, inga dumma misstag bar till en tionde plats. Före honom har Sébastien Loeb, Dani Sordo, Kris Meeke, Sébastien Ogier och Thierry Neuville gjort ungefär samma resa hos ”vinkel-teamet”. Man kan väl säga att utgångsläget för Lefebvre kunde varit sämre…
Man kan lugnt säga att Stéphane med råge överskred våra mål för honom, konstaterar Citroén-bossen Yves Matton.
För Lefebvre är detta så klart ännu en jättechans och han är belåten med hur karriären framskrider. Inte bara att köra på ”hemmaplan”, utan på Korsika blir det dessutom nästan enbart nya sträckor för alla WRC-förarna. Därmed är hans orutin lite utjämnad, dessutom med lite plus då han kört rallyt två gånger tidigare men då i ”small cars”.
Men för mig som kommer från norra Frankrike är vägarna på Korsika av helt motsatt karaktär mot vad jag är van vid, menar Lefebvre.
Målsättningen den här gången är lite högre än i Tyskland för nye WRC-åkaren.
Att minska avståndet till ”the top guys”!

*
Vet inte riktigt hur Kris Meeke ser på sin nye teamkompis möjlighet i en likvärdig Cittra? Skulle kunna misstänka att han känner sin position hotad, fransk förare i fransk bil har alltid varit en koppling som gått hem i Paris. När sedan dessutom nordirländaren är inne i ett backflyt av Guds nåde förbättrar inte saken.
I Tyskland satte han flera bra sträcktider men sedan kom också misstagen vilket orsakade ras i listan. Än en gång förklarar han både för sig själv och teamet att han måste bli säkrare, två bonuspoäng från power stage var alltför klen utdelning för att någon skulle kunna vara nöjd med Tysklands trippen.
Jag måste fortsätta att jobba hårt och måste utvecklas för att undgå de här små misstagen, säger Meeke till wrc.com.BloggMeeke kopia 10
Meeke tycker också att han fått betala ett högt och orättvist pris för sina ”small misstakes” både i Finland och Tyskland.
Vid båda tillfällena kunde det lätt varit så att jag bara behövt lägga i ny växel och kört vidare, men icke!
Nu spekuleras det i att Rally Australia blir ”the ulsterman” sista chans för att övertyga Matton att ge honom förnyat förtroende 2016. Eftersom jag gillar Meeke håller jag tummarna och hoppas han kan knyta ihop säcken ”down under”…


Ikväll strax efter klockan 21.00 drar ERC Barum Czech Rallye Zlin igång med en stadsträcka mitt inne i Zlin som körs tre gånger runt världsberömda skofabriken Bata. På dagens shake down var föga överraskande Skoda-proffset Jan Kopécky snabbast med tiden 2.51,7 på den 4.71 kilometer långa Pohořelice-sträckan. Ryssen Alexey Lukyanuk har bearbetat testrullningen i Finland och var bara 0,1 sekund bak Skodan med sin R5-Fiesta. Tredje snabbaste tid satt fjolårsvinnaren Václav Pech med en Mini John Cooper Works S2000. Fyra blev ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz med LOTOS Rally Team Ford Fiesta R5. Bäste Citroén kördes av Robert Consani som femma medan Craig Breen kompletterade topp-sex i sin Peugeot Rally Academy 208 T16. Ingen riktig ”pace” hade norrmannen Petter Kristiansen i den hyrda Skoda Super 2000 som placerade sig 23:a.

*
Redan klare vinnaren av ADAC Opel Rallye Cup Julius Tannert sitter i Tjeckien i en R2-Adam och visade direkt att han blir att räkna med trots ovanan vid den starkare Adam-varianten. Snabbast 2WD och detta 0,2 sekund före Peugeot-åkaren Chris Ingram. Trea slutade letten Ralfs Sirmacis precis före Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg som vanligt i Opel Adam R2. Som nia körde Mattias Adielsson/Christoffer Bäck in och tre placeringar sämre, 12:a hittar vi Steve Røkland/Patrik Barth.

*
Fick ett intressant mejl från Per Löfström i går, ”Hej Tommy!
Både du och jag tycker det saknas märkescuper i Sverige. det har jag i alla fall förstått av Dina krönikor. Säkert är det många med oss som har samma åsikter, dvs att en märkescup ger fler möjligheter för unga talanger att utvecklas, mer media runt rallytävlingar och sist men inte minst ökar försäljningen av deltagande bilmärke.
Opel Adam Cup körs ju i Tyskland och nu även i Tjeckien. Nedan citeras två brev som jag fått från en riktig expert, där han berättar lite om cupen och hur den körs där samt ett fint klipp som visar hur bra Adam går på tjeckiska smala asfaltsträckor.
Tänk dig Opel Adam Cup i Sverige med en stor prispott. Hur stort skulle inte det bli? Och Opel skulle återuppliva sitt fornstora rykte som vinnande rallybil. Gagna ungdomar som vill bli rallyproffs och sist men inte minst ge rallysporten i Sverige en skjuts framåt!!
Rally- och Opelhälsningar
Per Löfström”.BloggEmil kopia 2
Jag har läst igenom breven som Per skriver och frågan jag ställer mig, vad är problemet Opel Sweden? Här finns ett färdig koncept på en märkescup som hade suttit perfekt som komplement till både Rally-SM och SSRC/SRC. Skulle tro att knappt hälften av de pengar som man nu lägger på den aktuella tv och tidningsreklamen för att tvätta bort ”gubbstämpeln” mer än väl hade räckt för att dra igång en Opel Adam Cup här hemma. Är också säker på att en sådan cup vore mycket bättre tvättmedel än diverse kändisar bakom ratten på Opel…

*
I torsdags hade vi vår traditionella ”sponsorlunch” med TV-Svängens sponsorer och i år dök Östen Andersson upp som representant för sonen Mats firma AM Elteknik. Vid lunchen hamnade jag mittemot Östen som vid sin sida hade tävlingsledare Mia Nilsson och på andra trefaldige TV-Svängs-vinnaren Stig Kristiansson. Båda är 70+ vilket bara märks i prästbetyget för övrigt framstår dom mer som 30-åringar i tanke och uppförande.
Under lunchen började gamla TV-Svängar att diskuteras och där då Östen beklagade att han aldrig lyckades vinna tävlingen, två andra platser var bästa placeringarna. Allra mest grämde det Östen när han missade segern 1967. Då ledde han och fru Christina tävlingen fram till att man tog sig an 25 kilometer långa och tuffa Stänkelösa-sträckan.
Vi hade bara kört någon kilometer när Christina skrek att där var något konstigt ljud och hon trodde vi kört punktering, berättade Östen.Östen Andersson, eslövs mK
Med runt två mil kvar av sträckan stannade han Saab V4:an, hoppade ut och kunde då konstatera att där var luft i alla fyra hjulen. Bara att köra vidare dessvärre med en hög sekunder förlorade.
I mål visade det sig att Östen som då tävlade för avsomnade Eslövsklubben MK Gnistan (bilden från TV-Svängen 1970), missade segern med sju sekunder till Värnamos Bertil Johansson, även han i en Saab V4.
Efter den gången har jag aldrig stanna på en sträcka, har kört tills det har sagt stopp, förklarade Östen fortfarande lite besviken verkade det.
Det var då jag sköt in frågan.
1967, då körde du den gula V4:an, den från 1966?
Det var då Mia bröt ihop och undrade hur det stod till under håret på mig.
Hur kan du komma ihåg vad för färg där var på bilen Östen körde 1967, det är ju nästan 50 år sedan?
Vadå 50 år sedan, känns som nutid för mig och det var den gula 66:an bekräftade Östen…

*
Känns inte helt lätt att leverera ett tips till egna tävlingen, har en känsla av att jag kan få lite syrliga kommentarer både före och efter tävlingen men vadå, har jag ju fått förr också!
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn Ford
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Åke Jacobsson Ford
5. Ingvar Andersson Subaru
Egentligen extremt ovisst mellan Stoffe och Jocke, men sju tidigare segrar för Vinslövsonen väger över. Tror att Jocke behöver ytterligare mil i WRC-Focusen innan han fullt klarar att utmana…
BloggJocke2WD.
1. Jocke Kristiansson Toyota
2. Johan Green Golf
3. David Bellborg Golf
4. Rickie Borgström Volvo
5. Pierre Fransson Golf
Jocke har alltid kört bra på hemmaplan och nu med ny mer konkurrenskraftig Toyota blir han svår. Egentligen kan vem som helst av de här fem stå överst på pallen i morgon och då skulle man även kunna lägga till både Magnus Johansson, Volvo 940 och Hans Johansson 240…

*
Häromdagen fick jag ett mejl från kanske landets meste SM-arrangör, Hässleholms Claes-Göran Wilke. CG var irriterad och skrev, ” Hej Tommy.
Nu sticker jag ut hakan!
Retade mig i dag igen på en tävlingsinbjudan som INTE är uppställd enligt regelboken. Jag som tävlande vill hitta ”mina punkter” utan att bläddra sida upp och sida ner.”.
Nu vill han inte hänga ut någon specifik arrangör förklarade han över telefon utan menade mer att detta var ett problem som fanns på allt för många håll.
Det har ju bestämts av Rallyutskottet och finns i de Gemensamma Reglerna hur en Tävlingsinbjudan ska se ut, menade CG.
Hur svårt kan det då vara att följa regelverket, något som man utan att lägga fingrarna emellan kräver av de tävlande!
Det är vl ingen tvekan utan att han har rätt, hur svårt kan det vara att läsa innantill i regelboken…

*
Någon Motorbloggen blir det inte i morgon lördag. Behöver jag förklara varför?
Trevlig Helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *