Ny norsk kung av Värmland, Reiersen och Mille stal showen, Victor H. leder ”ERC4” inför Polen, Rådström tog andra SM-segern, Grahn rullade bort SM-poäng, Flodin vann men unge Isac imponerade som tvåa, Asarum-Moltas tog ny SM-seger, Hallberg trea i Italien, änglavakt på Irland och Mitsubishi-seger i Eskilstuna.
Från skamvrån kommer dagens Motorbloggen då jag skäms över att ha Eyvind Brynildsen med bland mina segeraspiranter till ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Även om Brynildsen har gedigen bakgrund från både WRC och ERC så har 37-åringen de senaste åren tävlat sporadiskt. Med tre barn och jobb utanför rally, kom där ändå en nytändning när han i hop med norska Toyota-importören fick chans att köra Toyota Yaris GR Rally2.

Två starter i bilen dessutom på snö, gjorde att han och Jörn Listerud inte hamnade rätt i mitt huvud. Men herregud så fel jag hade, istället bjöds jag, alla medtävlare, publik och tv-tittare på en makalös uppvisning av #19. I princip inte ett enda hjul sattes fel på de 17 sträckorna och från sträcka fyra när man gick upp i ledning, var det inget snack en ny ”Kung av Värmland” kunde krönas.
– Detta är otroligt, jublade Brynildsen vid slutmålet.
– Det har varit en så tuff kamp som har tagit mycket energi och det är en fantastisk insats från oss båda och jag är så lättad. De sista kilometrarna var riktigt jobbiga. Jag är bara en grannkille som kör rallybil då och då, det här är något alldeles extra!

Även om Eyvind säger sig inte längre drömma om WRC så kunde han ändå inte hålla sig, utan skickade en hälsning till Finland och Toyotas ”vice teamchef”.
– Juha Kankkunen, kan du höra mig?

Då var jag bättre på det med finske Ungern-vinnaren. Roope Korhonen som vinnare, men nu blev det inte seger ”bara” en andra plats med Rautios Toyota vilket ändå innebär ledning i ERC inför nästa stopp i Polen.

Men det var först på power stage som Roope kunde klättra förbi Isac Reiersen men fram till norrmännen skilde 4,9 sekunder. Den finske Toyota-föraren med kartläsare Anssi Viinikka förklarade
– Jag försökte verkligen ”push” men nådde inte Eyvind, vi är ändå nöjda och faktiskt att ett stabilt rally för oss även om vi helst skulle vill upprepa resultatet från Ungern…

Även om jag började med en hyllning till vinnarna så är ändå frågan om inte Isac Reiersen och Stefan Gustavsson var de som vi kommer att minns bäst från tredje upplagan av ”Kungliga Rallyt”? 9,6 sekunder skilde upp till Brynildsen och 4,7 till Korhonen medan det var 12,4 ner till fjärde placerade och starkt körande italienaren Andrea Mabellini/Virginia Lenzi.
– Otroligt och lite konstigt, för inför sista sträckan var jag inte nervös alls, förklarade Isac sin insats.
Att Isac och Stefan lever sitt liv just nu är inte att ta miste på och de är så tacksamma för att genom JC Raceteknik ha förmånen att göra det de älskar. Isac tackar för detta.
– Jag är så tacksam över att ha fått chansen att göra det här och vill tacka alla som gjorde det möjligt. Jag säger inte det så ofta, men jag är faktiskt stolt över mig själv!
Det sista borde Isac göra oftare, för visst ska han vara stolt över vad han presterat i Skodan. En åsikt som vad jag noterat även delas i Mlada Boleslav och Skoda Motorsport som även de gratulerar på sociala medier.

Med detta klättrade Isac upp till femte plats i EM-tabellen och har nu bara åtta poäng upp till pallen där Mads Østberg är trea på 48 poäng. Leder för Korhonen på 60 poäng, tre mer än helgens sjua, polacken Miko Marczik som har ett trumfkort kvar när nästa tävling körs på hans bakgård hemma i Polen. För Mads och nya samarbetspartnern Lucas Karlsson blev det en helg i moll sedan man på väg mot riktig toppstrid, körde punktering vilket gjorde att det bara blev elva poäng för åttonde platsen. En ljusglimt för Mads var Lucas.
– Viktigast är att ha gått i mål i vårt första rally ihop dessutom Lucas första EM-rally efter sin hjärtoperation, menade Mads innan han åkte hem för en väntande båtsemester.

Mille Johansson/Johan Grönvall framstår allt mer som ett av våra absolut största framtidshopp. I sin blott fjärde grustävling med MS Munarettos Skoda togs inga fångar utan många mer namnkunniga konkurrenter fick se sig omkörda av Katrineholmaren. Mille kommer säkert att minns andra sträcktid på Colins Crest-sträckan med ett hopp som mätte 41 meter, där bara Østberg var två meter värre. Även att ta sig förbi då EM-ledande Miko Marczyk är värt att minnas vilket gav en sjätte plats totalt.
– Vi är nöjda, har visat bra fart sista dagen och försökt öka lite grann. Det har visat sig på klockan, menade Mille som la till.
– Jag är väldigt nöjd och det hade kunnat bli bättre med mer erfarenhet, men med tanke på hur få tävlingar vi gjort i den här bilen på grus är jag jättenöjd. Jag har lärt mig massor och ser verkligen fram mot nästa tävling i Polen.
*

Tvärsist i rallyt hamnade SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard vilket inte är så mycket att säga om. Även om inte paret fått en trasig drivaxel redan på sträcka fyra vilket gav maxtid på efterföljande fem sträckor, hade man med sin 2WD Peugeot 208 Rally4 inte kunnat bli så mycket bättre. Omgivna av hästkraftstinna 4WD-bilar var de tre anmälda 2WD-förarna slagna på förhand.

Placeringen var som sagt ointressant, mer intressant var Victors smarta drag att anmäla sig i klassen ”ERC4” där det blev full pott. Därmed är det som klassledare han och Ditte tar sig till Polen, sju poäng före ”ERC Junior-toppen” Calle Carlberg.
*

Ett hedersomnämnande förtjänar även Hannah Jakobsson som med Martin Nilsson gjorde EM-debut i sin Ford Fiesta R5. En total 25:e placering och 17.e i RC2-klassen blev resultatet som hon borde vara nöjd med. Trots allt var konkurrensen rätt så mycket tuffare än i de sammanhang där Hannah annars mest tävlar…
*
Arrangören summerar rallyhelgen som inleddes på allvar med blöt fredag och solig lördag.

– Publiken flockades såväl till sträckorna som serviceplatsen på Norra Fältet i Karlstad samt invigningen och avslutningen på Stora Torget.
*
Jag har säkert fel, men ur mina synvinkel så hamnade Rally SM-delen i Värmland ändå i skuggan av ERC. En uppfattning som säkerligen inte delas av publiken som vad jag fått mig berättat, stannade kvar tills SM-fältet startade efter EM på de nio sträckorna.

Dessa fick då se Dennis Rådström/Sunniva Rudi göra upp om segern i ”Internationella 4WD” med Kalle Gustavsson/Tom Törngren. För det var så enkelt, att den nu allt tunnare ”toppklassen” var en intern affär mellan de här båda där Rådström gick mål som vinnare, 25, 4 sekunder före Kalle. Att det var det är som gjorde upp var solklart då trean ”Chribbe” Haglund/Martin Holmdahl hade nästan två minuter upp till segrande GK Door-kompisen. Dennis vann alla nio sträckor vilket ger SM-ledning med sina två delsegrar och var så klart nöjd.
– Jätteskönt!
– Hela tävlingen har varit superhäftig och att få vara en del av EM-konceptet tror jag har peppat alla här i SM. Det har varit en otrolig helg!
Klassen må vara tunn med bara sju bilar, men tempot var det inget fel på. På två mil långa ”SS 16 Royal Forest” kom snabbaste ERC-åkare, Andreas Mabellini upp i 123,2 km/t i snitt vilket gav en tid på 9.46,2. Dennis i sin tur snittade 121,5 km/t och var med detta bara åtta sekunder långsammare.
*
Sur helg för Adam Grahn/Morten Erik Abrahamsen som ledde ”Nationella 4WD” fram till att det blev problem med turbon på deras Ford Fiesta Rally3. Skånske Älmhults-föraren föll ner till femte plats men inte ens en sådan fick man glädjas åt. På Bjurerudsträckan blev det en tung rullning och nu kräver Fiestan mycket kärlek innan ERC-starten i Polen.

I stället klev Gullabos Filip Karlström/Jörgen Samuelsson fram som ledare, men på SS7 (Royal Rally2) körde både han och trean Kevin Jirvelius/Sophia Karlsson av vägen, och tvingades bryta. Därmed kunde Peter Johansson/Christoffer Bäck ta över och vinna före Mikael Lindqvist/Niklas Edvardsson. Kul med Jonna Eson Brådhe med hastigt inkallade kartläsaren Erik Gustavsson som körde upp sig till tredje plats. Hela pallen körde klass-dominerade Mitsubishi Mirage.
– Det gick bra, vi lyckades jaga dom vilket känns så skönt, helt otroligt, förklaradevinnare Johansson.
Med detta leder han SM, 13 poäng före helgens poänglösa Karlström och 15 före lika poänglöse Grahn.
*

I ”2WD” briljerade GK Doors Patrik Flodin/Göran Bergsten i den svarta Volvo 940:an. Efter att ha vunnit samtliga sträckor på fredagen gick duon in i lördagen med ett starkt grepp om ledningen före klasens kanske största talang, Gullabos Isak Arvidsson/Victor Svensson. I mål nådde Isac inte hela vägen, 18 sekunder skilde men segern i Junior-SM var ohotad.

Flodin var nöjd med att kunna studsa tillbak efter avåkningarna i Älmhult och trivdes även ihop med EM-åkarna.
– Det har varit speciellt att få köra tillsammans på de här otroligt fina vägarna, ett jättebra arrangemang med mycket publik i skogen. Stort tack till alla sponsorer, mekaniker, fans och alla ute i skogen.
Även hemtama kartläsaren Göran Bergsten var nöjd och fick nu även revansch på sonen Theo som gör samma jobb i Liam Bergs Ford Fiesta. Theo och Liam vann i Älmhult men fick här nöja sig med sjätte plats. Pappa Göran rundade av helgens upplevelse.
– Det har varit otroligt häftigt och vi åker förbi min sommarstuga, på vägar jag ändå inte känner till…
För både ”2WD” och ”Standard” blev det en trist avslutning när power stage ströks efter en olycka. Därmed räknas endast åtta sträckor i klassen och inga Power Stage-poäng delas ut. Kampen om tredjeplatsen blev en duell mellan norska Anders Kjær/Veronica Gulbaek Engan, Toyota och Jonas Åkesson med Hässleholms kartläsare Josefin Ingvarsson. Med kanontid på sista sträckan blev det BMW som trea, 3,7 före Toyotan.

Inför nästa SM-tävling, Hässleholms ”Snapphanerallyt” i början av augusti leder Flodin, tio poäng före Berg med numera Italien-satsande Patrik Hallberg som trea. Bästa sydlänning i klassen blev Tim Liljegren/Jörgen Lindahl, Karlskrona AK som femma. Småländskt på 13.e plats med Wille Gad/Anton Johansson, Ricke Borgström/Ola Sandberg, Osby fick med sig en 16:e plats. Kompisarna Hans och Isabell Johansson, Kräbbleboda gick in som 20:e bil medan Hörbys Mikael och Ebba Larsson avslutade klassen med att bli 31:a och sista bil i mål av de 50 som startade.
*

I ”Standard” var det juniorerna som dominerade och Asarums Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck kunde för andra gången i rad kliva upp på pallen som vinnare. Futtiga 3,7 sekunder skilde så till gestrikerna Arvid och Jan-Henrik Larspers BMW. Daniel Suvala/Patrik Johansson från Nyköping slutade trea både i klassen och i ”JSM Standard”.

Trots tekniska problem med ett fjäderben som löstes inför lördagen, klarade SMK Hörbys Karljohan Ingesson/Tobias Persson fjärde platsen 46 sekunder bak Moltas. Inte helt lätt att få koll på ställningen i SM då namnen i resultatställningen på hemsidan är huller om buller. Tror dock att Moltas leder på 51 poäng, Anders Banger är tvåa med 43 poäng medan Ingesson och Larspers delar tredje platsen med 39 poäng. Från södern var det Ryds Linus Johannson/Julius Harsten, sexa som var ”best of the rest”. Henrik och Ida Levin, Hörby gick in som nia, Lars Langwagen/Mathias Sellberg, Karlskrona 15:e, Janne Kristiansson/Niklas Johansson, Wäxjö MS 16.e. SMK Hörbys Ingemar Månsson och Per-Ivar Hellberg slutade 18:e. Med #190 på 940:an fick Ingemar känna på att komma långt bak efter hela EM och nästan alla SM-åkare och summerade.

– Vägarna var inte i min smak utan väl snabba och för oss även uppkörda. Däremot höll funktionärerna världsklass och alla som till exempel Basse och Tuva var jättetrevliga.
*
I ”RM” som startade sist var det Kullings-duon Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar som var snabbast.
*
GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh fick delvis revansch efter avåkningen senast i Italien när man körde in som trea i Rally4-klassen i Verona och ”Rally Due Valli”. Deras Peugeot förstörde därmed Lancia-pallen där både vinnaren Davide Pesavento och tvåan Gianandrea Pisani körde nya Lancia, så även fyran Nicoló Ardizzone. Rally4 är stort i Italien och i Verona startade 33 bilar. Snabbast totalt var Giandomenico Basso, Skoda, 9,8 före Toyota-åkande Fabio Andolfi. Fortsatt motigt för Benjamin Korhola som aldrig riktigt kom in i asfaltmatchen utan slutade sjua, långt över minuten bak Basso.
*
I ”Donegal Internationell Rally” skulle Kris Meeke ha irländaren Brian Hoy till att ersätta Stuart Loudon som kartläsare. Nu har Meeke meddelat att det inte blir så och anledningen är att Hoy skadades svårt samma helg som när Dai Roberts omkom i ”Jim Clark Rally”.
– Av respekt till Dai och Brian känner jag att jag inte vill köra i Donegal, förklarade Meeke på sociala medier.

Hoy åkte med Garry Jennings i irländska asfaltrallyt ”Hotel Kilmore Cavan Stages Rally” när deras Ford Fiesta Rally2 hamnade utanför vägen, träffade flera stora träd innan den slutligen rullade nerför en slänt. Kraschen blev fruktansvärd och det tog runt en timma innan besättningen kunde plockas ut. Jennings har i irländsk media förklarat att han och Hoy har fyra medtävlare att tacka för att de lever, då de gemensamt jobbade bland annat med hjärtlung-räddning inne i det förvridna vraket.
– Utan tvekan räddade de våra liv trots att publik på plats förklarade att där inte var något att göra, vi var båda redan döda, berättade Jennings.
Nu brydde dessa sig inte utan klättrade ner till bilen för att kontrollera, vilket räddade livet på Jennings och Hoy. Bland annat hade Jennings svalt tungan och kunde inte andas samtidigt som han var på väg att bli medvetslös.
– Jag har tur som ligger här och ärligt talat, missade jag min träff med döden, så illa var det!
Som avslutning intervjun konstaterade Jennings samma sak som alla andra som sett bild på Fiestan.
– Ingen borde ha klarat livet i den här bilen!
Besättningens skador blev trots allt inte allt för svåra, brutna ben, axelskador och intryckt bröstkorg, men med tanke på bilens kondition, ändå lindriga…
*
Avslutar med rapport från Pierre Skytt och Eskilstunas ”Majsprinten”.

”Majsprinten ingående i Eskilstuna sprintcup avgjordes under lördagen. Trots att EM i Värmland gick samtidigt så lyckades man locka hela 96 startande ekipage i Ekebygropen. Man konkurrerade inte om samma startande förare men många inbitna vill givetvis agera publik när det kommer storvilt till närområdet. Tävlingsledare i Eskilstuna var som vanligt när det gäller sprint – Susanne Carlsson som var nöjd att allt flöt på utan problem.
– Vi beslöt att köra alla tre åk i ett svep utan uppehåll för att bli klara lite fortare, något som verkar uppskattas, säger Susanne.
Redan vid 14.30 tiden var tävlingen klar och prisutdelningen klipptes av i samma svep.
Just då så tog 7:e placerade i otrimmade klassen Kjell Pettersson till orda och tackade Susanne och EMK för ett jättefint arrangemang, bra väder (inget EMK kunde råda över) fin bana och trevliga människor att ha att göra med tyckte Kjell. Några ord som värmde EMK och tävlingsledningen.
Själva tävlingen genomfördes på snabbaste tänkbara sätt av EMKs egen Pontus Florin i Mitsubishi. Bilen går som ett skott och Värmdös David Dannevall fick bli tvåa i sin Mitsubishi. Trea hemmasonen Anton Malm också han i Mitsubishi stred på i toppen under de tre åken.
Snabbaste tvåhjulsdrivna bil blev SMK Nyköpings Eric Johansson i Volvo 940. En hel sekund sämre blev Mikael Ekman. Något som gnagde lite på den annars så snabbe Ekman från Oskarshamn i SEAT Ibiza.
– Vi har inget att klaga på allt gick bara bra, Eric var riktigt snabb. Men en liten miss i sista åket kanske var anledningen till andraplatsen, sa Mikael.
Trea här blev Sebastian Malm från SMK Sala i Ford Fiesta.
Kevin Möller Norrköping blev snabbaste B-förare i Volvo 940 och hos C-förarna kom Johan Wendel från SMK Karlskoga i sin Renault Clio in som snabbaste bil.

Hos Ungdomarna kom Eskilstunas Simon Lindfors med pappa Jonas in som tvåa i sin Volvo 940, (bilden)
– Vi bättrade oss för varje åk och var snabbast i sista, sa en nöjd Simon efter målgång.
Lindforsarna var kanske lite slitna då man så sent som halv tre på natten kom hem till ”Sméstan” efter genomfört kvälls-Folkrace i Valdemarsvik kvällen innan. Snabbast i klassen för dagen blev Oliver Fernfors från SMK Hedemora också han i Volvo 940. Katrineholms Stina Mossberg blev trea i VW Golf. Nu dröjer det innan nästa sprint körs, den 9 augusti är det dags igen. Men innan dess är Eskilstuna Motorklubb medarrangörer till Midnattssolsrallyt. ”