Ny gallringsregel i Simrishamnsmixen, ”The Carlbergs” rädda för skallerormar i USA-debut, tuff start för Delecour junior och varför väljer SBF att inte ge klubbar lite extra reklam?
Med sex mer anmälda än vad Simrishamns MK anser sig kunna hantera i ”Simrishamnsmixen” den 5 april, är det i år ett helt annat problem än 2024. Då var det på gränsen med antalet startande (egentligen under) för att klubben trots bantade SS-mil, skulle få ekonomi på ”Mixen” I år är det tvärt emot för många som vill köra, vilket så klart är ett bra mycket angenämare problem att hantera.

– Fantastisk vilket intresse och det är roligt att vara arrangör när ni vill komma, dessutom anmäler er i tid, tackar Simrishamns MK på Facebook.
– Nu till det tråkiga, då vi har satt gränsen till 100 startande hos väghållare och i inbjudan, måste vi troligtvis gallra!
Tävlingsledare Johan Engström med sina kamrater har nu tagit det kloka beslutet att ändra mot den text som stod i inbjudan.
– Följande gäller, vi gallrar den 23 eller 24 mars. De som har anmält sig och betalt in sin avgift då, kommer med i den turordningen som man betalt. Den 1 april är bara sista dagen att betala, men man får betala innan.
Självklart ska de premieras som är ute i god tid med såväl anmälan som betalning av startavgift, applåder från Motorbloggen för ändringen mot inbjudan. De som inte uppfyller de nya kraven ska dock inte deppa ihop skriver klubben.
– Övriga tävlande blir gallrade enligt inbjudan = Fri gallring. Tack än en gång att ni gör detta lite roligare.
Om jag fått bestämma vilket jag i vanlig ordning inte får, så skulle alla tävlingar ha samma text i inbjudan, ”Sista anmälningsdag XXXX men när maxantalet uppnåtts så stängs anmälan. När sedan även avgiften är betald tillhör man gruppen som garanteras start, övriga sätts upp på ”reservlista” och får starta i mån av återbud”. Rättvist plus att det kanske får slut på ”sista minuten -tramset”.
*
Nu har Calle Carlberg med pappa Torbjörn som kartläsare gjort de första kilometrarna (eller miles eftersom vi är i USA) inför ”Rally in the 100 Acre Wood 2025”. Utanför Missouris tredje största stad Salem mitt i delstaten ska det med amerikanska mått, klassiska rallyt köras med första start i morgon klockan 19.35 svensk tid. Åtta sträckor fredag och nio på lördag ger nästan 20 mil grussträckor.

Den här gången sitter Calle i en systerbil till ERC-bilen som är Opel Corsa men i i helgen är det Peugeot 208 Rally4 som gäller.
– Vår Peugeot var fantastisk och vi återgick till känslan vi hade förra året i Corsan. Rallyt ser ut att bli riktigt snabbt med några stora hopp, precis vad en svensk älskar, hälsar Calle som idag kör rek.
För Torbjörn är det lite av comeback vid sidan av Calle vilket han inte ser några problem med, däremot är det annat som skrämmer förklarar han.
– Skallerormar som det vimlar av!

Motorbloggen önskar lycka till och förhoppningsvis undviker ni också alla ”rattle snakes”. Ett bra råd från en ormexpert, bråka inte med dom och försök absolut inte fånga eller klappa någon!
*
Ingen bra start för franske f.d WRC-förare Francois Delecours son Elliot inför deltävling ett i Franska Asfaltmästerskapet ”Rallye Le Touquet – Pas-de-Calais”. Stort intresse med över 170 anmälda och där Elliot Delecour startar i Rally4-klassen och populära ”Stellantis Cup France” med 22 anmälda. Årets fjärde start där två varit med 4WD bilar, Skoda/Polo och där det blivit pallen i båda plus Rally Monte Carlo där 17-åringen vann RC4-klassen.

På shake down gick det dock inte bra och hans Opel Corsa fick känna på den franska naturen. Någon fara för morgondagens start ska det dock inte vara.
*
Idag presenterades Varbergsboende Erik Poulsen som en av de två svenska förarna i ”FIA Karting Academy” den prestigefyllda internationella serie för talanger från hela världen. Förutom junior-Erik så är även senioren Mio Olert uttagen. För Erik är det andra året i ”Akademien” och är klart glad och stolt över detta.
– Att jag får chansen att representera Sverige igen 2025 är en enorm ära, och jag är oerhört tacksam för det förtroende Svensk Bilsport har gett mig. Det gångna året har varit fullt av lärdomar, och i år siktar jag mot en absolut topplacering. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta utvecklas, tävla med de bästa och visa upp svensk talang på den internationella arenan, förklarar Erik

En sak irriterar mig (som vanligt är jag böjd att tillägga) och det är att SBF i sina utskick konsekvent väljer bort att berätta för vilka klubbar som de tävlande representerar. I Eriks fall är det Kristianstad Kartingklubb som är klubbadress trots att han bor i Varberg. I Mio Olerts fall är både klubb och bostadsort höljd i dunkel. Verkar inte som att SBF förstår nyhetsvärdet för en lokaltidning som ökar dramatiskt om man på redaktionerna ser att det handlar om tävlande från egna spridningsområdet. För klubbarna är det jätteviktigt att synas i media i tider när alla sporter klöser med näbbar och klor för att få medialjus på sig. Att då vårt eget förbund väljer att inte ge den lilla extra draghjälp de kan ge, är förvånande men mest tråkigt…
Ifjol tävlade Mio Olert och hans bror för SHRA Sundsvall, vilken klubb ligger bakom banbygget intill dragsterbanan i Kovland, en bit från Sundsvall. Familjen Olert lär husera i Timrå eller strax norr om i ett mindre samhälle.
Okej, men hoppas du håller med om att denna info borde gå att läsa i SBF:s utskick?