Ny datum för WRC på Sardinien, Adamo tycker Loeb är tuff, Stugemo kör EKS-Skoda i ESR, STCC till Norrland, Eric ”#39” har blivit äldre och glöm inte ”Hundens Dag”.

Då stämde ryktet att WRC Rally Italia Sardegna får ny tävlingshelg och detta tre veckor framåt i kalendern. Detta stod klart efter att tyskarna igår kastade in handduken och anledningen är att man inte vill krocka med Italiens GP  på Imola. Nu körs deltävling sex i WRC den 8-11 oktober och är även bekräftat av FIA. En flytt som säkerligen ingen har något emot då chansen för bra väder på Sardinien kan skifta väldigt mycket på de här tre veckorna. Dessutom kommer inte mörkret lika tidigt, vilket en del annars såg som en nackdel då man hellre kör i dagsljus. Angelo Stinchi Daimani, ordförande i det italienska förbundet avslöjar att det inte varit lätt att hitta ”rätt datum” för landets VM-deltävling. Rätt i det här fallet, innebär lagom avstånd till övriga tävlingar serien men samtidigt är där även andra aktörer som man inte vill stöta sig med.

Det har inte varit lätt att hitta rätt datum då vi inte bara har de tävlande att ta hänsyn till utan även boende längs sträckorna och våra sponsorer, förklarar Daimani.

Utan de sistnämndas stöd skulle det inte bli något rally på Sardinien, så är det!

Foto: Volkswagen Motorsport

Har också börjat sippra ut lite om omständigheterna som gjorde att ADAC Rallye Deutschland tvingades ställa in och det visar sig att arrangören verkligen försökt att rädda tävlingen in i det sista. En lösning med att bara köra på militärområdet Baumholder och ”behind closed doors” var nära att bli verklighet men till slut föll även detta. Två saker fällde avgörandet, att köra utan publik hade man inte råd med ekonomiskt och när även de regionala myndigheterna fick  planerna presenterade för sig, blev det riktigt tvärstopp. Inga undantag medgavs från regeln mot stora folksamlingar, utan ADAC fick klart för sig att 350 personer var vad myndigheterna skulle acceptera. Till skillnad från i Sverige anser myndigheterna i Tyskland att smittrisken är lika stor mellan förare, kartläsare, mekaniker, funktionärer och därför gäller ”350-gränsen” för samtliga oavsett roller. Här räknas som bekant inte tävlande in i vår ”50-gräns” vilket också gör det möjligt att samla bortemot tusen personer på begränsat utrymme utan att bryta mot lagen. Detta som så mycket annat när det kommer till Covid-19 är väldigt ologiskt. Så klart ett tungt bakslag för ADAC som redan före detta, fått besked att man inte skulle få plats i WRC-kalendern 2021. Tävlingen ingår i det nya rullande schemat vilket innebär att Spanien tar över som asfalttävling till nästa år.

Foto: Hyundai Motorsport

I går blev jag lite förvånad över att Hyundai och Andrea Adamo valde bort Craig Breen från Rally Turkey till förmån för Sebastien Loeb. Sent igår förklarade den färgstarke italienaren anledningen till sitt val på Twitter under rubriken ”Adamo says”.

För mig är valet solklart, Turkiet är tufft, väldigt tufft och ”my Seb” är ”Dakartuff”!

*

När Lars Stugemo/Kalle Lexes namn dök upp i anmälningslistan till East Sweden Rally var det med ”TBA” i raden för bilmärke. Nu avslöjar Lars att det blir med en Skoda han ska ta sig an sträckorna kring Linköping nästa helg.

FotO: Sunnyside Experience

Vi ser verkligen fram emot ESR/SM nästa vecka och att sätta oss i en rallybil igen, berättar Sunnyside Experience-profilen. 

Denna gång med mäktiga EKS i en Skoda Fabia R5.

I ryggen har han även sitt ambitiösa projekt #FkkCancer.

#FkkCancer klistermärken är tillbaka i lager, 350 kronor för två dekaler där allt överskott går till till cancerforskning. Hittills har vi skänkt mer än 130 000 kr från er er som stödjer saken!

Lars förklarar även att det nu finns dekaler i orange/vit/guld. Vill du stödja projekt så gör så här: Swish: 23. 123 514 02 Namn / adress i Swish gör susen.

*

I helgen ger sig STCC TCR Scandinavia i väg norrut till MidnattsloppetSkellefteå Drivecenter Arena för deltävling två. Något som hemmaföraren Robert Dahlgren ser framemot.

Foto: Anders Helgesson

– Nu kommer vi till min hemmabana där vi hade två fantastiska tävlingar förra året. För oss blir det en utmaning med ny bil och full viktlåda, förklarar Dahlgren.

Men jag kör som alltid för seger och kommer kämpa för varje centimeter på banan.

”Chocken i premiären”, nykomlingen Oliver Söderströms seger innebar ledning i mästerkapet.

– Känslan från premiären sitter fortfarande i, speciellt efter allt strul vi hade inför. Men jag är ödmjuk inför Skellefteå och tar absolut inget för givet, det kommer bli sjukt tufft i helgen, tror Oliver.

SMK Hörbys Eslövsboende Tobias Brink hade en upp och ner premiär och är sugen på revansch om man ska tro hans analys.

Premiären var en besvikelse. Men vi visade att vi var snabbast och målet för Skellefteå är tveklöst att få revansch och plocka så mycket poäng det bara går på förarna framför oss i mästerskapet!

Hela sju förare ligger inom 20 poäng i toppen av mästerskapet inför tävlingshelgen i Skellefteå där det finns 80 poäng att köra om totalt. STCC-helgen i Norrland inleds med tester på fredag, följt av en späckad heldag på lördag med fri träning, kval och tre tävlingar som samtliga sänds live på: https://plus.stcc.se

*

I Skellefteå gör V8 Thunder Cars sällskap med STCC och kör även dom, men här är det tredje deltävlingen och precis som i de övriga blir det utan publik. I och med detta utgår tävlingen som var tänkt att köras i Alastaro, Finland, den 18-19 september. De sex heat som har körts hitintills har sett tre olika segrare och i mästerskapstabellen är kampen om titeln och prispotten på över 500 000 kr stenhård.

Jag känner mig stark, pressen är på de andra och det kommer att bli jättebra att få komma till en ny anläggning,
det är länge sedan vi hade det i Sverige, 
säger mästerskapsledande Sebastian Arenram.

Foto: Tommy Svensson

För ”Brobys Fines´t” Eric #39″ Nilsson blir det en ny möjlighet att bättre på poängskörden i Memphis Racings grön/vita Camaro. Inför Norrlandstrippen ligger Eric sexa i totalen och tvåa i Junior-klassen. Tänka sig att det är åtta år sedan jag intervjuade ”pågen” på Åsum Ring efter seger i Micro-klassen.

Foto: Peter Nilsson

Onekligen är det så att Eric ser äldre ut i dag medan det konstigt nog är precis tvärtom med mig…

*

En av mina flitigaste bloggläsare i Belgien (finns faktiskt fler…) är Jens Johansson, stor motorsportälskare. Nu planerar ha att flytta hem och upptäcker då att där finns mycket som ska flyttas med, men vissa saker får helt enkelt inte plats berättar Jens och skriver därför: ”Jag har samlat på mig en hel del motortidningar, kartor/program, böcker, posters etc genom åren och nu känns det som rätt tillfälle att börja göra sig av med dom. På svenska har jag t.ex. alla nummer av Rallysport, Rallynytt och Rallysport/Rallynytt från nr 10/1974 tills tidningarna lades ner (sedermera Idrottsbladet och dom kördes till soptippen 2018). På engelska i stort sett alla nummer av Autosport från 1989 och hela 1990-talet fram till runt 2002, en del nummer ligger fortfarande oöppnade i plastpåsen från försändelsen. Finns det någon som skulle ha intresse av ovanstående? Helst skulle jag vilja ha betalt för grejerna men det beror på vem som är ”spekulant”, skulle ett motormuseum fråga är det ett lite annat läge. Kartor/program vill jag helst behålla, men likadant här, har någon en personlig anknytning till en specifik tävling (många program från svenska tävlingar på 1980-talet + cirka 80 st från WRC-tävlingar, Svenska, RAC/Network Q/Wales Rally GB, Deutschland, Finland etc).  Böcker finns också en del; Motoråret, ett antal om F1 team, Tourenwagenstory etc. Skulle någon vara intresserad kan jag givetvis specificera exakt.”. Är detta något som du är intresserad av går det bra att kontakta Motorbloggen så förmedlar jag vidare till Jens.

*

Foto: Kennel Riccadona

Avslutar med att påminna om att det idag är ”Hundens Dag” vilket innebär att du bör klappa varenda hund du träffar och gärna dessutom bjuda på något gott att äta. Låter bilden på vår blivande ”Bonnie & his pack” bli en påminnelse om vikten av att altid hylla människans bästa vän…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *