Ny chef lämnar Hyundai, sex tävlingar i Dansk Super Rally, Andervang tog hem MAS-premiär med klent startfält, V8:orna kör på Knutstorp, norsk multitalang till STCC, Team Norway vann ROC, VOC får inte egen klass i RS-DM och det var på ”Lejen”det hände…

Från läktarplats upplevs det inte som att harmonin är total inom Hyundai Motorsport och där Andrea Adamos plötsliga och minst sagt oväntade avslut var det tydligaste tecknet. Att sedan Thierry Neuville sluggade lite vilt omkring sig mot bl.a Oliver Solberg efter ”fiaskot” i Monte Carlo spädde på känslan. Idag kom ännu en fingervisning om stämningen i teamet när det avslöjas att Adamos motsvarighet för Hyundai Motorsport Customer Racing, Andrew Johns lämnar sin post i mitten av mars. Johns som kom in i teamet för två år sedan är den som bland annat haft ansvar för teamets WRC2-program och skilsmässan sker med ömsesidig förståelse uppges det från Alzenau. Under tiden fram till avslut ska han se till att servicen till olika privatteam upprätthålls men även överlämna information om kundkontakter med mera. Lite dimmigt förklaras det från Hyundai att man avser att ”omvärdera den bredare företagsstrukturen”. Fram till att ersättare är på plats är det vice teamchef Julien Moncet som kommer att ta upp Johns roll samt leda fabriksteamets ansträngningar för att rätta till efter den oroliga starten på säsongen.

*

Har skrivit det förut att jag gillar det danska upplägget för deras rallymästerskap där det i slutändan klassas en enda och därmed tung Dansk Mästare, den som vinner ”Dansk Super Rally”. I de sex ”DM-runderna” tävlas det precis som här klassvis för att sedan räkna i hop poängen till ”DSR” och där den med flest poäng, oavsett bilklass vid årets slut är mästare. I fjol var det Suzuki-duon Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard som vann Dansk Super Rally före de på pappret häftigare R5-bilarna. Fem deltävlingar körs i Danmark med premiär i Slagelse redan den 9 april och den som sticker ut är ”DSR5” som körs strax söder om Jyllandsgränsen mot Tyskland, ”Cimbern Rallye”. Final och medaljutdelning sker så i Stoholm Rally 4-5 november.

DSR 1            Slagelse Rally / SAS               9. april

DSR 2            Anderup El Rally / KDAK-F       30. april

DSR 3            Aalborg Rally / MNJ                25. juni

DSR 4            Sydhavsrally / NFMS              9.-10. september

DSR 5            Cimbern Rallye                      1. oktober

DSR 6            Stoholm Rally / KOM/RAS       4.-5. november

*

Måste säga att jag verkligen lider med både Jämtlands MK och MAS Rallycup som till premiären ”Gällö Skog Rally” bara kom upp i drygt 40 ekipage. Helt omöjligt att förstå att intresset blev så här uselt, dels med tanke på att Lima nästa helg har fått ihop 200 bilar dels även de yttre förutsättningarna med perfekt jämtländskt vinterväglag . Men som jag sagt förr,”Herren och rallyförares vägar äro outgrundliga”! Foto. Tommy Svensson

Nu blev det favoritseger genom MK Rimos Stig Andervang/Robin Eriksson som tog den vita R5-Skodan runt de tre sträckorna nio sekunder snabbare än starkt spurtande Haninge-åkaren Kalle Gustavsson/Magnus Nilsson, Ford. ”Gotlands” Lars Stugemo/Kalle Lexe inledde bäst på SS1 men föll sedan tillbaka och slutade trea efter en tappad halvminut på sista sträckan.  

Östgötarna Linus Månsson/Martin Heggblad var bästa 2WD-åkare med sin Golf men bara nio sekunder före arrangörsklubbens Viktor Karlsson/Robert Vassén, Volvo 240. Stort hopp till värmländske f.d Volvo-friskusen Thomas Hansson /Christoffer Bäck som slutade trea 49 sekunder bak vinnarna. Magnus Mellquist/Jonas Magnér, SMK Söderhamn var bäst i ”Standard-klassen” medan Rune Grafström/Hans-Roland Sundström, Örnsköldsviks RK tog hand om ”Appendix K” med sin Golf. 

*

Nu har även V8 Thunder Cars fått ihop årets säsong och där Ring Knutstorp lagts till med race den 22-23 juli ihop med STCC.Foto: V8 Thunder Cars

Det känns väldigt bra att få med Ring Knutstorp i kalendern, säger Anders Conradzon. 

Det är en omtyckt bana av både publik och deltagare och vi ser verkligen fram emot att få komma tillbaka tillsammans med STCC.

Inte sedan 2001-2003 har Ring Knutstorp stått som värd för en tävling i juli men Magnus Öhrström, VD för Ring Knutstorp, hoppas på samma publiktillströmning som då.

Vi var rädda för att det skulle bli tomt på läktarna men vi hade jättemycket folk då, säger Öhrström. 

Motorsporten engagerar, det är trevligt för ögat, det händer saker på och vid sidan av banan. Vi har en härlig upplevelse att bjuda publiken på i sommar.

V8 Thunder Cars deltagande på Ring Knutstorp markerar också starten på ett samarbete som är tänkt att vara över de kommande tre åren till att börja med. I samband med att STCC presenterade sin kalender tidigare i veckan är det också klart att den andra deltävlingen på Anderstorp flyttas en vecka, till den 10-11 september.

V8 Thunder Cars kalender ser nu ut som följer:

13-14 maj Anderstorp (med Porsche Carrera Cup Scandinavia)

8-9 juli Västkustloppet, Falkenberg (med Porsche Sprint Challenge)

22-23 juli Ring Knutstorp (med STCC, Pro Superbike, Radical och Legends Cup)

10-11 september Anderstorp (med STCC)

29/9-1/10 Grande Finale, Mantorp Park (med Porsche Carrera Cup Scandinavia och STCC).

*

Nytt namn i STCC är blott 17-årige norska multitalangen Marius Solberg Hansen som ska köra f.d Rob Huffs Golf för lika norska teamet MSH Motorsport.Foto: MSH Motorsport

Det ska bli oerhört spännande att ta mig an STCC, ett mästerskap med så hög nivå och historik. Jag känner mig extremt motiverad, säger Marius Solberg Hansen.

Norrmannen blev norsk mästare i såväl rallycross som racing förra året och körde samtidigt det europeiska rallycross-mästerskapet samt norsk hillclimb. De imponerande resultaten gjorde att han blev tilldelad Petter Solberg Scholarship av den tidigare dubbla rallycrossvärldsmästaren.

Marius har redan säkrat fantastiska resultat trots att han bara är 17, säger Petter Solberg.

Hans mångsidighet är också imponerande och jämsides sin talang så har han ett bra nätverk runt sig, något som är viktigt för att kunna fokusera på körning och att utveckla sig själv. Jag är övertygad om att Marius kommer att lyckas internationellt också.

*

Utgår från att så gott som alla bloggläsare suttit spikade framför tv:n i eftermiddags och därför har exakt samma om inte ännu mer koll på Race of Champions än jag Trots en massiv snöstorm över Piteå Havsbad igår lyckades arrangören att få ihop en bana som tv-tittare plus de 5 000 i publiken kunde ta del av.

Foto: ROC

Att det sedan blev ”halvnorsk eller halvsvensk seger” ”beror nog på vilken nationalsång man helst sjunger då Petter och Oliver Solberg vann för ”Team Norway”. Ingen knall direkt vilket däremot ”Team USA” bjöd på som tog sig till final efter att mer snö/is-kunniga som Mattias Ekström, Johan Kristoffersson och Timmy Hansen fick se sig utslagna. Så stort grattis till familjen Solberg.

Lika stort grattis till SVT med Maria Wallberg, Johan Ejeborg och Jonas Kruse på plats. Inte bara för att man fått till ett avtal som gör sändningarna möjliga, utan ännu mer för hur bra trion fungerar ihop och verkligen lyckas förmedla den känsla som måste finnas med alla dessa bilsportstjärnor på plats i lilla Piteå. Att sedan ROC inte går att jämföra med ”riktig tävling” får man försöka leva med och bitvis fick jag lite känsla av, att detta är kanske samma sak för oss i vår värld som skidskytte är i vintersportfantasternas? Race of Champions fortsatter i SVT i morgon med start klockan 12.00 och då med svensk flagga på Olivers bilar…

Foto: ROC

*

Idag har det varit digitalt ”DM-möte” inom Södra BF något som jag inte hade möjlighet att medverka i. Däremot har jag luskat lite om den stekheta potatisen gällande bilklasser i RS-DM och där det blev lite av en kompromiss för standardbilarna. I år tävlas det i totalt fyra DM-klasser, 4WD-Trimmat-Standard A-Standard B och då har alltså ”Standard C” försvunnit. I denna ingick tidigare enbart VOC men som från och med SMK Hörbys DM-premiär ”Bilmånsson Rallysprint” den 3 april, kommer att köras tillsammans med Grupp F i ”Standard B”. Detta medan Grupp E fortsatt hamnar i  ”Standard A”.

*

Avslutar med en liten rättelse från igår och då gällande vilken sträcka som Henning Solberg/Cato Menkerud rullade på i Rally Sweden 2006. Hans Ryman som är radioamatör med anropssignalen SM6LWJ vet besked.

Foto: Tommy Svensson

” Vill rätta dig om svenska rallyt 2006, då Henning Solberg / Cato Menkerud rullade sin Peugeot 307 WRC, det var inte på Rämmen, utan sträckan hette ”Lejen” och sköttes av Ludvika motorklubb. Jag är radioamatör och har deltagit med säkerhets-radio på svenska sedan 1984. Jag stod sista radio- vakt några kilometer före mål, Henning rullade 2,3 km före vår position, han kom i full speed förbi oss..

Tack Hans och det är så skönt med bloggläsare som vet besked när mitt eget minne sviker…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *