Ny bilklass i ERC, Sandell klättrar i Safari, Rally Safe sköter säkerheten i Danmark, inga svenska förare i Numedalsrally, WRC-reporter Molly hamnade snövallen, inget nytt rekord i HGP, Bäckman satsar på STCC-titel, Ekens ”G60 Golf” till salu, även i UK uppmärksammas GNM och Carbage Rally passerade Värmland!

ERC har nu beslutat öppna för ytterligare en klass under 2022, ”ERC Open”. I klassen är det bara de alltmer internationellt populära ”Rally2 Kit-bilarna” som tillåts. Bilarna här är en lågprisvariant av Rally2 och som till största delen byggs av ORECA och där de populäraste är Skoda, Suzuki och Toyota (bilden).

Foto: ORECA

I Sverige har Mattias Ekström och Emil Bergkvist kört en bil med Audi-kaross som dock har sydafrikanska Rally Technic som upphovsmän. Nu tror inte jag att detta blir någon enorm succé i ERC utan lär vl bli ungefär som klassen för GT-bilar, mindre än en handfull tävlande per tävling…

*

Med sex sträckor kvar av East African Safari Classic Rally har Patrik Sandell/Henrik Bolinder klättrat en placering efter gårdagen strul med en drivaxel. Med sex sträckor kvar att köra har Porsche-paret som treor  drygt 16 minuter fram till ledande Baldev Chager men bara nio till tvåan Ian Duncan. Ingen omöjlig uppgift för en gasglad jämte då han på dagens två sträckor plockat in över två minuter på Duncans Rover… 

*

Säkerheten i rally är alltid ett aktuellt och viktigt ämne och senast är de olika GPS/Tracingsystem som används för att optimera detta. I Danmark har man tagit beslut att använda ett nederländskt system ”Rally Safe” för såväl säkerhet som tidtagning. Utrustningen kommer  att kunna hyras, men den som vill ha en permanent placering av antenn går denna att köpa.bVad som skiljer Rally Safe mot övriga liknande system, till exempel de som används här saknar jag kompetens för att avgöra. 

*

Helgens enda mästerskaps rally körs i Norge med deltävling tre i ”NM” Numedalsrally. Dessutom med storfrämmande i form av M-Sport Fords Gus Greensmith/Jonas Andersson som i skånska GNM:s Ford Fiesta Rally2 ska finslipa sina ”winterskills” inför Rally Sweden. Där är det så klart Ford Puma Rally1 som gäller för Monte-femmorna men bara detta att få mil med snö under hjulen, är värdefullt även om bilarna skiljer sig ganska väsentligt åt. Paret har också fått ”förmånen” att som FIA-licenserade gå ut först av de 135 startande. Nu är jag inte alls säker på att den på pappret mest meriterade britten lyckas hålla de norska ”gutterna” bakom sig.

Foto. Even Management

Namn som  Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen, Marius Aasen/Marlene Engan Aasen med Skoda och Polo-gänget Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen (bilden) inger onekligen respekt. Samma sak med flerfaldige NM-vinnaren Anders Grøndal/Marius Fuglerud som gör debut med nya Skodan sedan den tidigare R5-Fiestan hittat ny husse. Det svenska intresset för att tävla i Norge verkar ha avstannat helt under tiden som pandemin härjat och i helgen finns inga blågula flaggor förutom den som Jonas Andersson har på #1. Däremot finns både en grek och en holländare i startfältet som får sju sträckor på totalt tio mil att göra upp på.

*

Frågan är dock om inte mycket av ljuset på lördag hamnar på WRC:s rallyreporter Molly Petit Grøndal. Med danska och mycket rutinerade kartläsaren Line Lykke Jensen ska Molly göra rallydebut i för ändamålet en väl lämpad Subaru. 37-åringen har inför äventyret lagt upp hur hon förberett sig på sin egen videoblogg. Här visas hur hon började med att köra på en isbelagd sjö intill Skoda-profilen John Hauglands välrenommerade rallyskola. Efter detta tog hon sig an en ”riktig sträcka” och på andra körningen förbättrade hon tiden med 20 sekunder  Men nästa gång märkte hon var gränsen gick och Subarun hamnade i snövallen. Inga skador på bilen medan Molly fick ett lite tilltufsat självförtroende dock utan större anledning med tanke på sin ringa erfarenhet.  John Haugland analyserade kallt nybörjarmisstaget och kan man förmoda även hennes man Anders Grøndal.

Molly kom med för hög fart in i kurvan och var för sen på gasen när hon skulle ut…

Efter sin intensiva säsong i Brittiska Mästerskapet 2017 har det blivit mer sporadiskt tävlande för Oliver Solbergs kusin, Oscar Solberg. I fjol togs ett nytt tag med tre tävlingar i ERC Junior med Ford Fiesta Rally4 och där två andra platser blev årsbästa för 26-åringen. Nu gör han comeback på hemmaplan och med något så udda som en Grupp H Saab… 

*

Med drygt en och en halv månad kvar till asfaltpremiären, SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint” (3 april) står nu räkneverket på 20 anmälda. En månad senare är det dags för Asfalt SM Garnisonen och Hässleholms MK:s ”Hässleholms GP”. SM-reglerna har dock stökat till det lite då inte alla bilar som normalt sett kör tävligen, är tillåtna i mästerskapet. VOC och Grupp E göra sig icke besvär utan dessa hänvisas till ett ”Mini-HGP” på lördagseftermiddag den 30 april. SM-fältet där även RM ingår vilket tyvärr inte framgår av tävlingsinbjudan, körs på söndagen den 1 maj. Grupp F eller klass ”Standard” har från och med i år inte SM-status utan tävlar enbart om Riksmästerskapet (RM) men som i inbjudan räknas som SM-värdigt.

– Ändringen från SM till RM för Standard kom så sent, så vi glömde göra den ändringen i inbjudan, förklarar tävlingsledar-legenden CG Wilke misstaget.

VOC får därmed bara köra på lördagen och så även de Grupp F bilar, som inte är homologerade, för det finns kanske både ock?Foto: Tommy Svensson

En sak är dock redan klar och något nytt deltagarrekord blir det inte tal om den 1 maj då Wilke begränsat till 130 bilar och 2011 körde sju ekipage mer än årets maxantal.

  Flest segrar under alla åren har Leif Nilsson (bilden) och Joakim Grahn med 5 segrar vardera följt av Brian Madsen och L-G Liljenberg (på -70 talet) med vardera fyra segrar, minns Wilke.

Då det är ett ”öppet SM”, hoppas man på att det ”som vanligt” kommer många tävlande från både Danmark och Norge för att mäta sig med SM-eliten. Fjolårsvinnaren Marco Gersager som i likhet med andra ”DM-kämpande landsmän”  kör Danska Mästerskapet dagen före, har redan aviserat sitt deltagande. Anmälan öppnar den 1 mars.

*

Efter några år på den internationella TCR-cirkusen satsar i år Bodens Andreas Bäckman ihop med  Lestrup Racing Team på kaxiga målet att ta hem STCC TCR Scandinavia-titeln 2022.

Det känns klockrent att köra för Lestrup Racing Team, ett ungt och progressivt team, och mitt mål är att vinna mästerskapet med dem i år, säger Andreas Bäckman.Foto: Lestrup Racing Team

Senast Andreas körde i Sverige var 2018 och efter detta har det vari både TCR Europe och WTCR med Hyundai.

Jag tror att hela STCC-depån var imponerade av Andreas insats på Mantorp Park förra året och vi är mycket glada över att ha honom ombord i vår satsning på att återta STCC-titlarna i år, säger Fredrik Lestrup, delägare i Lestrup Racing Team.

Vi har haft ögonen på Andreas ett tag nu och han har tagit stora steg framåt under de senaste säsongerna. Vi har mycket jobb framför oss i förberedelserna och jag tvekar inte på att han kan leverera.

Andreas är medveten om den höga målsättningen.

Vi har satt målet högt, men jag vet att jag har farten och att teamet kan leverera. Det kommer självklart att bli tufft då vi möter många erfarna förare, men jag känner mig stark och längtar tills vi kan börja köra!

Lestrup Racing har bestämt sig för bilbyte men vill ännu inte avslöjar med vad de ska tävla med under 2022.

*

Långt före eller cirka 25 år tidigare än WRC Polon provade Volkswagen att bygga en vinnarbil för 4WD-klassen i rally, Volkswagen Mk2 VW Golf G60 Rallye. Nu blev bilen som presenterades 1989 inte den succé som många trodde/hoppades utan bilen blev knappt ens en parantes i rallyhistorien.En som trodde på bilen var dock Ludvika-profilen Erik ”Eken” Johansson som efter flera framgångsrika år med den gula ”Camel-Lancian” inför 1990 beslöt sig för att testa ”Folkvagn”. Med Johnny Johansson i högerstolen blev det en tredje plats i GruppA-klassen i premiären Bergslagsrallyt. Eter detta blev det bara två starter med Golfen, SSR och Värmland Runt där det blev till att bryta båda innan Eken återigen tog fram Lancian. Dock bara för ett par tävlingar innan den fräna Audi Coupé S2 var färdigbyggd för säsongen 1992. Nu är dock hans Golf G60 till salu i England och där man som proveniens anger att den byggts och körts av ” Swedish rally legend Erik Eken Johansson, using all VW Motorsport parts”. Bilen är numera renoverad inifrån och ut i väntan på ny ägare och är det du,  gå då in på Motorsportauctions.com och lägg ett bud…  

*

Kul att det även utanför Sveriges gränser uppmärksammas att det även här finns framgångsnrika privata rallyteam. Tänker på GNM i lilla byn Åhusskärr på vägen Åhus-Brösarp som av M-Sport Ford fått förtroendet att ansvara för Gus Greensmith/Jonas Anderssons uppladdning i Numedalsrally. Välrenommerade ”Rallying UK” la idag ut nyheten med att PG Andersson/GNM hjälper Greensmith att förbereda sig inför Rally Sweden!

*

På väg hem från Antilla i måndags noterade mina värmländska ögon/öron Jan-Olof ”Lollo” Johansson en märklig syn som han inte riktigt  förstod vad det var som kom i hans väg

Mötte säkert tvåhundra bilar på vägen norrut med ”rallyplattor” och startnummer. Inga rallybilar utan vanliga bilar men med extraljus och lite annat. Dessutom var alla med gulla regskyltar från Nederländerna.

Foto: Lollo

Har forskat i saken och det var tävlande i ”Carbage Run” där nästan enda regeln när att bilen inte får var vara nyare än 2007 års modell. Arrangören berättar, ”Utmaningen utgörs av att åka flera hundra mil genom Europa på bara fem dagar, och göra detta i en gammal skrothög. Carbage run handlar inte om hög fart eller tid, det går endast ut på att vara kreativ, ha kul och få en upplevelse för livet!  Även om det inte är avgörande vem som kommer först över mållinjen, erbjuder Carbage run dagliga utmaningar för varje team i form av uppdrag som ska lösas. Som Team intjänas poäng genom att lösa dessa uppdrag, och på slutdagen utropas det team med flest poäng som vinnare av årets Carbage run. Varje kväll samlas alla teams för trevligt häng och snack om utmaningarna, bilar, racet och dagen som gick.” Carbage run grundades 2009 i Holland och har sedan dess växt och blivit ett mycket större evenemang, numera med fyra olika versioner. Ca. 1.500 bilar med 4.000 personer deltar varje år i det Holländska Carbage run.  Nu vet du vad det var du mötte i måndags Lollo!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *