Nu visar FIA att 2027-års Rally1 blir till stor del som dagens Rally2, häftig norsk Citroën till ”Lundasprinten” och ”Bertil i Bor” tog första V4-segern i TV-Svängen.

Nu är reglerna för hur WRC-bilarna ska se ut 2027 så pass klara att FIA släppt lite på förlåten. Den korta versionen av nyheterna är att det blir som dagens Rally2, men med lite friare karosser. Den längre versionen är att bilarna byggs kring en stålrörskonstruktion med valfri kaross ovanpå, vilket kommer att göra bilarna betydligt billigare att tillverka än dagens Rally1-bilar. Samtidigt ska de bli ännu styvare än i dag.Med Rally2 som utgångspunkt innebär det även att de kommer att ha mindre kraftfulla motorer jämfört med de nuvarande Rally1-bilarna. Även de aerodynamiska lösningar kommer också i stort att följa Rally2. När det gäller karossen kommer tillverkarna att ha fler alternativ än tidigare både sedan, halvkombi, crossovers eller till och med helt fria lösningar kommer att vara acceptabla. Bilarna blir även 20 millimeter högre än dagens Rally1-bilar med bibehållen bredd och lägsta tillåtna vikt på 1230 kilo, samma som Rally2 i dag. Rent tekniskt blir de även lika Rally2 och för att bli FIA-godkända måste tillverkare/team bygga tio bilar inom 12 månader. Till en början blir det enbart 1,6-liters turbomotorer på runt 300 hästkrafter som godkänns och vill någon bygga på hybrid eller helt elektriska motorer, kommer det att krävas ett separat godkännande.

Bakom allt detta är FIA/WRC:s heta önskan att få in fler tillverkare/team i högsta rallyklassen och med billigare grundmaterial hoppas man att så blir fallet.

Det handlar om att skapa en bredare linje genom större flexibilitet, samtidigt som man tillämpar striktare övergripande parametrar. Prioriteten nu är att skapa en solid bas som attraherar så många tillverkare som möjligt, betonade FIAs tekniska chef Xavier Mestelan-Pinon i en intervju med tidningen Motorsport Aktuell.

Med kort om tid till 2027, planerar FIA att låta de nya bilarna tävla parallellt med Rally2 under en övergångstid. Bilden visar en Dacia enligt nya reglementet och med deras intresse för ”Ökenrally” är det nog inte alltför långsökt att tänka sig att även WRC kan locka. Den som följer Motorbloggen kan inte undgå att just detta med ”back” till Rally2 är något jag pläderat för i flera år!

*

Blev påpekad igår efter att jag ”missat” att norrmannen Lars Morten Berntsen anmält sig till nästa söndags RS-tävling ”Lundasprinten”. I kraft av sina 18 NM-medaljer och med av Citroën Racings sista delar för Citroën Xsara Kitcar menades det att Berntsen var given storfavorit. Delarna har han själv byggt ihop och utgör nu en exakt kopia intill lackering av bilen som Philipe Bugalski 1998 körde ifrån WRC-bilarna med. Fransmannen vann på två år 15 av 20 tävlingar i franska mästerskapet. Sjävklart ett CV som inger respekt, men ändå tror jag på mina egna ”Skånepågar” nere på Bulltoftabanan

*   

Utan målgång när detta skrivs, får dagens tävlingar vänta till söndag. 

*

1967 blev ett år som satte avtryck i TV-Svängens historia då var det nämligen första gång som Saabs då nya V4:a lyckades vinna den tre år gamla tävlingen. Den som stod för detta var SMK Värnamos Bertil Johansson med kartläsare Anders Fransson som med sin i princip helt nya V4:a, var snabbast över de 19 milen specialsträcka (12 sträckor). Bilden är tagen i ”hårnålen” på ”Fulltofta-sträckan” som hade många fördelar för den stora publiken. Bara någon kilometer från Hörby och en svår kurva var ungefär som honung för en hungrig björn.

Foto: Tommy Svensson

Hela vägen jagades ”Bertil i Bor” av idag så snabbe Simon Anderssons farfar Östen Andersson med fru Christina som kartläsare. Paret körde för saligen avsomnade MK Gnistan som numera ersatts av Eslövs MK.  Även om Östen gjort sig mest känd som Saab-åkare var det med VW1500S som andra platsen togs. Bara sju sekunder skilde emellan de båda och trots många försök kom Östen aldrig närmare seger än så i TV-Svängen.  SMK Hörby kunde också inkassera framgångar på hemmaplan, då Stig Kristiansson vann ”A-Juniorer Grupp1” medan ERC-tävlande Victor Hansens farfar, Hans Lennart Hansen slutade tvåa. Båda körde Opel Kadett och bara något år senare la Hans-Lennart ratten på hyllan, för att sedan under många år bli kartläsare åt just Stig Kristiansson. Även i ”B-Juniorer Grupp1” blev det både Opel och hemmaseger genom Jan ”Tarzan” Johansson. 73 ekipage startade och där två förhandsfavoriter, Rolf Fransson från Jönköping och Bengt-Erik Nyberg, Ljungby blev varse att de Mellanskånska grusvägarna kunde bita tillbaka…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *