Nu vill även Lettland vara med i WRC, Veiby dominerade i ”Sommerrally”, SM-tvåan Victor K. ostoppbar i Vimmerby, VEC med förlängd anmälningstid för Belgien, Dahlgren vann två STCC-heat medan Engman tog sista, våldsam krasch för Marklund i Höljes, Toyota tog Le Mans-seger och Audi-profil omkom.

Att olyckskorpar här hemma kraxat om Rally Swedens snara hädangång i flera år känner vi alla till. Allt från väder till att rallyt är felplacerat både i landet och i WRC-kalendern lyfts fram, men fortsatt har ”Svenska” sin givna plats i Rally-VM. Uppriktigt sagt så tror jag att man i Finland borde vara mer orolig för sitt VM-rally som de senaste åren framgångsrikt dessutom, utmanas av närliggande Rally Estonia. Nu hävdar även lettiska källor att deras motsvarighet Rally Liepaja fått erbjudande om en plats i WRC från 2024. Första gång rallyt ingick i ERC var 2013 och efter detta har det varit permanent så och när nu WRC-promotorn även tar över ansvaret för ERC så önskar man att utöka samarbetet mellan de båda serierna. Raimond Strokss och RA Events är ansvarig för rallyt i Liepaja och avslöjar att det finns intresse från båda håll.

Vi har organiserat betydande internationella motorsportevenemang i mer än tio år och är säker på att vi är redo att vara värd för WRC!

Han berättar även att man fjol var beredda att gå med i WRC när pandemin stängde ner många andra länder. Att detta långtifrån är ”good news” för Rally Finland är uppenbart och bara tanken att köra tre WRC-rallyn, dessutom alla på sommaren i den här lilla hörnan av världen är i mina ögon helt orealistisk. Redan idag verkar Rally Estonia vara lite av promotorns kelgris och att man där levererat toppkvalitet, gör detta inte alls svårt att förstå.  

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Kanske det ändå blir som vinterrally i Rovaniemi Finland kan rädda kvar WRC i landet. Om detta skulle bli verklighet tror jag inte att Rally Sweden kommer att utmanas, tvärtom  stärker det den från nästa år Umeå-baserade tävlingen. Att det varit dyrt för både team och däcktillverkare med bara en enda vintertävling har dryftats i många år. Skulle Finland då få erbjudande att köra ”Arctic Rally Finland” i WRC direkt före eller efter Rally Sweden tror jag det blir lite ”win-win” för alla. I synnerhet på andra sidan Bottenviken om detta skulle kunna rädda kvar VM där… 

*

Foto: Privat

Ole Christian Veiby med Jonas Andersson i EVEN:s egen Hyundai i20 R5 skulle bli svårslagna på hemmaplan och ”Sommer Rally Grimstad” förstod alla. Ändå var Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen snabbast på SS2 med R5-Polon efter att Veiby inlett bäst på ettan.

Foto: FTL Motorpsort

Detta var dock bara ett hack i kurvan för WRC-avstängde Veiby som vann resterande sju sträckor. I  mål blev det snudd på exakt halvminutens marginal till Larsen som i sin tur var 20 sekunder före Anders Grøndal/Marius Fuglerud, Fiesta Rally2 Bästa 2WD blev en Volvo 240 med Olav Fredriksen/Andreas Hvambsahl som i klassen var över minuten före en Volvo 940 innehållande Elling Helleberg/Odd Arli Midtgaard. 

Foto: Steve Røkland Motorsport

Bara fem sekunder efter vinnar-Volvon var Steve Røkland som för första gången hade Roger Eilertsen som co-driver och därmed vann ”FIA-klassade 2WD” före Morten och Merete Storsveen i en Renault Twingo.

*

I Vimmerby och Emiltrofén för Bilsport Rallycup var det Victor Karlsson-show från start till mål. Med Thomas Gustavsson vid kartan tog SM-tvåan sin rödgula Toyota till seger genom  att vinna samtliga fyra sträckor.

Foto: Henrik Åkeson

Minuten bak Toyotan slutade Adrian Ring/Julia Thulin och därefter ny 940 med David Lindström bakom ratten medan Jessica Svensson höll reda på hur man skulle köra. I B-Grupp H var det Andreas och Sofie Elfver som var snabbast medan Anton Måhagen/Joel Tapper gjorde samma sak bland C-förarna.

Foto: Privat

Tävlingen var även deltävling i Klassiska Rallycupen och här var hemmaföraren Morgan Olsson/Mikael Johansson snabbast trots tekniska problem på den svarta 240:an. Tappade  20 sekunder på sista sträckan men ändå blev det seger med lika  många sekunders marginal till Håkan och Laila Süld medan Janne Blom/Stig Bergkvist hade 13 sekunder upp. Noterbart är att samtliga 14 förare i klassen körde Volvo 240, kul med omväxling eller…

Foto: Henrik Åkeson

Opel Team Swedens galjonsfigur Björn ”Nalle” Johanson/Håkan Lindh vann den betydligt mer omväxlande klassen med motorer under 2000 . Tvåa kom f.d elhandlare Peter och Lina Jonasson även dom med Opel Ascona B. Här var det större variation på bilar, Opel så klart och då både Ascona och Kadett. Även Saab EMS och Fiat 131 fanns med och kämpade om sekunderna.

Foto: Henrik Åkeson

Bygg-Kjell” Fransson med Peter Fransson till höger lät sin Renault Alpine vila och hade dammat av i mina ögon sin betydligt fränare VW 1303 S. Med ”Baggen” tvålade han till tvåan Stefan Palmér/Niklas Johanssons A Ascona med nästan en hel minut. En tid som även irriterade långt fram i 240-klassen. Bland de ”riktiga klassikerna” vann Per-Henrik Hedberg/Hans-Åke Flink den större klassen med sin Volvo Amazon. I ”mellanklassen ” gjorde östgöten Magnus Karlsson comeback med Lotus Cortina och Danne Amberlin i kontoret. Att farten fanns kvar bevisade av att tvåan, extremt rutinerade Ford-åkaren Leif B Andersson/Daniel Sörengård var runt en och en halv minut efter. I ”Saab-klassen” var det gamle fortåkaren Per-Arne Sjöstedt/Mikael Ence som vann med Saab Sport. Även 1300 Rallycup valde att ta sig till Vimmerby och där prispallen befolkades av Joacim Rydin/Niklas Jennersjö som etta medan Mathias och Rasmus Gårdman kom ett steg lägre och så Crister och Victoria Nystrand som trea.

*

Ingen större dramatik på de sista sträckorna i ADAC Saarland-Pfalz Rallye” utan Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen behöll sin sjunde plats. En nyttig genomkörare för den ”DM-ledande” R5-Polon inför kommande helgs viktiga ”Sydhavsrally”. Bara 2,2 sekunder skilde mellan tvåan Christian Riedeman och vinnaren Marijan Griebel efter över elva mil tuff asfalt. Trean Dominik Dinkel var i sin tur 18,7 efter Griebels vinnande C3 Rally2.

*

I ”Sydhavsrally” kör även Volvo Euro Cup och direkt efter målgången i Nykøbing bär det i stort sett av direkt till Belgien och deltävling tre i cupen den 3-4 september. Dock tycker VEC-ansvarige Ted Malm att intresset för ”Omloop van Vlandern” är för klent från ”VEC:arna” då bara nio ekipage är anmälda. Därför har Ted lyckats förlänga anmälningstiden till måndagen den 23 augusti.  

Arrangören har lättat på anmälan för Volvo Euro Cup och om man anmäler sig före måndag morgon så kommer man vidhålla de 850 euro som är startavgift, berättar Ted.

– Egentligen är summan 1700 euro vid efteranmälan och vad får man då för pengarna? Jo 22 mil SS på grymt häftiga belgiska vägar i samma region som WRC-tävlingen i förra veckan!

*

Foto: Anders Helgesson

STCC och ”Kanonloppet”Geleråsen blev långtifrån ”kanon” för Brink Motorsport där Tobias Brink slutade sjua i första racet och med nya teamkompisen Kevin Engman direkt bakom. Mer ”kanon” för Cupra Dealer Team-PWR Racing som tog en dubbelseger med Robert Dahlgren först över mållinjen och med Mikaela Åhlin Kottulinsky som tvåa. Pallen kompletterades av trean från Helsingborg Hugo Nerman, tävlande för Kågered Racing. I race två var det samma visa längst fram bortsett från att Lestrup Racings Oliver Söderström tog tredje platsen. Längre bak bytte Brink och Engman plats med Engman som sjua och Brink åtta.

Foto: Brink Motorsport

Först i det tredje och sista racet lossnade det för Eslövsgänget och där Kevin Engman tog målflagg före Tobias Brink och med Mikaela Åhlin Kottulinsky som trea. 

*

Bara att konstatera att World RX i Höljes inte är synkad med min gräsmatta som är i akut behov klippning. Därför får ni vänta med upplösningen därifrån till måndag. I EuroRX gick det riktigt illa för Anton Marklund som dominerade med tre kvalsegrar men i fjärde gick det sämre. Anton stötte ihop Jean-Baptiste Douburg efter att en annan bil kommit ut från jokerspåret vilket innebar en våldsam luftfärd för Marklunds Polo. Bilen blev inte snygg efteråt och Anton fick åka ambulans till banans läkare för kontroll. Finalen i EM-delen av Höljes vanns av Thomas Bryntesson före Jean-Baptiste Duoburg och en glad Andreas Bakkerud som trea.

*

Det blev ”glass och ballonger” för Toyota Gazoo Racing när deras #7 GR010 HYBRID  med Kamui Kobayashi, Mike Conway och Jose Maria Lopez tog målflagg ett dygn efter lördagens start i Le Mans 24h.

*

En av Österrikes stora rallyprofiler 46-årige Christof Klausner omkom i dag genom en trafikolycka. Sedan snart 20 år tillbaka har Klausner varit en populär förare med  sin Audi Quattro med reg.nummer SE 21 TX med vilken han i fjol gjorde en våldsam krasch på shake down inför ”Jänner-Rallye”.

Foto:Okänd

Så våldsam att det blev karossbyte på bilen vilket dessvärre inte är möjligt på människor…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *