Nu vet jag vem Hans Nilsson är, ”RAC” avslutas med SS33 som är sex mil lång, Oliver gillar Escort på grus, i dag firar Petter Solberg ”20”, ny Yaris-start för Bertelli, Malm jobbar på med VEC och nu väntar fika…

Tog inte långt tid innan bättre pålästa än mig själv i svensk rallyhistoria, informerade om Hans Nilsson som slutade fyra totalt i ”Scottish Rally” 1969. En som hade koll var f.d teamchefen hos Mitsubishi och inte minst rallyjournalist, Per Lidström som skrev.

Läste om Skotska Rally 1969 där Ingvar Lindberg blev tia. Hans Nilsson var Saab-handlare i Arboga och SM-åkare under många år. Sture Boström rutinerad andreförare med bl.a. många utlandsstarter, tror även att han åkte med Ingvar Lindberg i Polen 1970. Men mest känd kanske för att han åkte med Harry Källström i ett par VM-tävlingar 1975.

Per hade även koll på vilken färg där var på vinnare Lampinens vinnar-Saab.

När det gäller Simos Saab i Skottland -69 så var denna fortfarande röd. Tror inte att de blå-vita kom förrän året efter. Dessutom var Skottlands-bilen en grupp 5-version, häftigare och lättad, bl.a. utan stötfångare.

Om jag då förstår rätt så är välkända fortåkarna Anders och Joakim Nilsson från Arboga släkt med Hans i rakt nedstigande led.  

*

Från detta är en enkel övergång till kommande ”Roger Albert Clark Rally” den 23-27 november. Totalt körs 33 sträckor och där avslutningen på måndagen är magnifik med ”SS 33 The Big One”. Ingen falsk marknadsföring då sträckan verkligen gör skäl för sitt namn med sina 63,1 kilometer. Detta blir den längsta specialsträcka som körts Storbritannien på 40 år. Rallyt avgörs i skogar både i Skottland och Wales. I Wales körs flera från WRC-rallyn välkända sträckor som ”Myherin”, ”Sweet Lamb Hafren”(bilden) och ”Hafren South”. Slutsträckan är i berömda ”Kilelder Woods” som fällt mycket ”storvilt” genom åren.

Foto: Tommy Svensson

Som alla vet finns alltid risk för stopp med så här långa sträckor och det finns redan en ”Plan B” om så skulle bli fallet. En plan som inberäknar möjligheten att räkna ut varje ekipages ”idealtid”, baserat på tiderna från tidigare sträckor. Det blir även omseedning inför ”Den stora” där man startar med snabbaste först för att undvika omkörningar.  Tävlingsledare Colin Heppenstall konstaterar.  

Efter fyra och en halv dags rally kommer den här sträckan att bli ett riktigt”sting in the tail”. Många av oss minns de långa etapperna som kördes i det ursprungliga RAC Rally och vi tänkte att det vore bra att återskapa den tiden. Självklart kan en så här lång sträcka ha en dramatisk inverkan på slutresultatet!

*

På plats för att köra rallyt om dryga två veckor är Oliver Solberg/Elliot Edmondson och detta med pappa Petters Ford Escort RS 1800MK11. I början av veckan kände han första gången på både bil och brittiskt grus inför mandomsprovet. Oliver summering säger det mesta.

Escort MK11+Welsh gravel= Happy.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

I ”RAC” provar Oliver även att vara extra miljövänlig genom att ha biobränsle i Escortens tank.

– Jag är stolt överatt köra biobränsle i samarbete med Carless Racing Fuels som sätter det ersätter traditionellt fossilbaserat 98 oktan, utan effektförlust. Hållbart är viktigare än någonsin inom motorsporten och vi är stolta över att minska våra utsläpp samtidigt som vi tävlar !

*

Hos familjen Solberg är dagens datum den 9 november en dag som aldrig glöms. För 20 år sedan gick Petter och Phil Mills i målsom vinnare av  ”Wales Rally GB” med #7 Subaru Impreza S9 WRC.

Foto: Tommy Svensson

Nu var det inte enbart segern som firades i ett hav av norska flaggor, utan med segern så säkrade paret även WRC-titeln 2003. Guldet togs genom seger på Cypern, Australien, Korsika och finalen i Wales. Stort grattis på 20-årsdagen Petter och Phil önskar Motorbloggen.

*

Även om osvuret är bäst vågar jag ändå lova att världsmästare, det blir aldrig italienaren Lorenzo Bertelli. Även om många mindre insatta tror att det räcker med en stor plånbok och bra bil för att vinna rallyn, så vet vi andra bättre. Nu ska Prada-arvtagaren göra sin tredje start med  Toyota GR Yaris Rally1 på hemmaplan i ”Rally del Brunello”.

Foto:Fckmatie

Den här gången kör han inte med sin vanliga militärlook på bilen utan med samma som WRC-åkarna. Detta blir premiär på grus med Yarisen för Bertelli och kartläsare Simone Scattolin, tidigare har han kört ”Rally Sweden” med snö och is och senast ”Rally Legends” på asfalt. Hyggligt startfält med 63 anmälda varav 16 Rally2-bilar där bland annat ERC-åkaren Alberto Battistoli kör en. En som av namnet att döma som Lorenzo bör köra ifrån, är #14, 56 årige Silvio Lazzara. Han kör som en del andra på kontinenten med artistnamnet ”Slow” på sin Skoda R5.

*

Idag berättar Ted Malm, ansvarig för Volvo Euro Cup att man fortsätter samarbetet med ”Svensk Bilsport”.

Detta för att skapa möjligheter för svenska förare att testa sina vingar en bit ifrån inte bara hem kommun utan även utanför landets gränser, förklarar Malm som fortsätter,

I nuläget så är det i alla fall ett 30- tal nya team som ej kört utomlands innan men som påannonserat sitt intresse och avsikt att köra cupen. 

Foto: Kristian Lindberg

Malm berättar även att flera unga förare nu vill testa att köra internationellt men även i andra ändan är förhoppningarna stora, när det även blir tillåtet med Appendix K-Volvos i VEC.

Vid de tävlingar vi kör utomlands så väcker våra teams framfart uppmärksamhet och det finns flera stora aktörer som representerar nästa steg i karriären, menar  Malm.

Här rundar jag då det börjar dra ihop sig SMK Hörbys årliga ”Förare/Karttläsarträff” och där det slumpat sig så att jag är ansvarig för kvällens fika. Ingen liten uppgift då det brukar vara runt 30-40 nyfikna och fikasugna ”SMK:are” som dels vill höra en sammanfattning av året, men även titt in på 2024. Bland annat är många spända på att höra mer om DM, Sydsvenska Mästerskapet och inte minst ”Nya SSRC”, frågan är om kvällens värd, Lars Mårtensson lyckas räta ut några frågetecken efter klockan 19.00… 

Ett svar på “Nu vet jag vem Hans Nilsson är, ”RAC” avslutas med SS33 som är sex mil lång, Oliver gillar Escort på grus, i dag firar Petter Solberg ”20”, ny Yaris-start för Bertelli, Malm jobbar på med VEC och nu väntar fika…

  1. Då tar vi en till om Hans Nilsson och Sture Boström, Efter målgång kom Sture och bad om hjälp, dom hade fått minuter på två sträckor och skulle rätteligen ha varit trea i rallyt
    Tävlingsledarens svar var att han kunde ta bort minuterna om teamet klagade. Vi svarade att Hans är privatförare och inte tillhör nåt team. Nää, men han kör ju Saab och är från Sverige ……..
    Det är lätt att inse att PR-mässigt vägde en fjärdeplats för en privatförare tyngre än en tredjeplats för Saab, jag hoppas bara att Saab ersatte honom på något vis efter rallyt.
    Skotska var tufft på den tiden, jag åkte även 1971 med samma resultat. Första etappen var 40 timmar, undrar hur många av dagens wannabees skulle orka det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *