North Rally körs som planerat, Loeb/Fourmaux klara som Puma-förare, Elliot fortsätter läsa noter åt Oliver, ”O-handskar mot el-chock” nytt krav i WRC, nya FIA-basen vill se mer fokus på WRC, Klara A. som femma hos World RX och Eslöv-Simon redo för nästa steg för att bli ny ”FIA-star”!
Uppenbart inte bara jag som var lite undrande över hur North Rally i Boden skulle hantera det ökade trycket på sjukvården i Norrbotten. Enligt NMS Boden hade fler ställt frågor om virusläget till tävlingsledningen och därför gick man ut och lugnade direkt.
– Vi avser genomföra North Rally SM 7–8 januari 2022 enligt planerna. Vi har i samråd med SRM beslutat att efteranmälan till ordinarie startavgift gäller fram till onsdag 2021-12-22 klockan 18.00, gäller även inbjudningsklassen.
– Om tävlingen inte genomförs på grund av utökade restriktioner och force majeure har tävlingsledningen bestämt att 65 procent av erlagd tävlingsavgift återbetalas, gäller även inbjudningsklass, hälsar tävlingsledningen i Boden.
Man informerade även om att det avvaktades nya besked från dagens pressträff med FHM men som vad jag förstår inte innebär någon större förändring för rally mot vad som gällde tidigare. Inte många som nappat på möjligheten att efteranmäla sig till SM-premiären och några timmar före nästa stängning var det 54 anmälda. Det har ju diskuterats olika anledningar till det lite klena antalet anmälda till North Rally. Alltifrån för tidig säsongspremiär, stora kostnader för att köra kanske en enda vintertävling till avståndet nästan längst upp i norr.
Det sistnämnda är dock inget som bekymrar österrikarna Karl Rumpler med sonen Oliver och precis som i fjol när det kördes rally i Vännäs tar man sin ärrade Mitsubishi EVO till Sverige för att köra ”wirklich winterrallye”!
*
Ingen större nyhet att det blev Sebastien Loeb och Adrien Fourmaux som bildar helfranskt team i M-Sport Fords tredje och fjärde bil till Rally Monte Carlo.
I de övriga två Ford Puma Rally1 sitter som redan är känt, Craig Breen och Gus Greensmith. Till Monte kommer Puman med ny design, snudd på helblått med bara små vita inslag och faktiskt riktigt snygg. Däremot kan väl ingen påstå att den monstruösa vingen lyfter utseendet, fränt okej men snyggt, knappast…
*
Elliot Edmondson fortsätter att läsa noter åt Oliver Solberg då samarbetet som började i Rally Monza visat sig fungera perfekt med en femte plats som resultat.
– Redan från första stund fick jag en känsla av att Elliott är rätt man för jobbet som visade sig vara en mycket professionell, lugn och skicklig kartläsare. Monza var inte heller den lättaste starten för att testa nytt samarbete då det hela tiden fanns potentiella förändringar i noterna från teamet längs vägen, förklarar Oliver.
Säsongen för de båda börjar med Rallye Monte Carlo, därefter troligen Rally Sweden och sedan Kroatien innan Dani Sordo tar över ratten för Rally Portugal.
*
I går berättade jag om de nya farorna som kan möta både publik och deltagare när hybriderna introduceras i WRC. Det är batteridelen i bilarna som med lite otur kan bli direkt livsfarlig i händelse av en krasch där ”battericellen”, trots omfattande säkerhetspåbyggnad skadas. Först ut med att påminna om faran med bilarna är Automobile Club de Monaco som inför VM-premiären i slutet av januari informerar.
– När bilen står stilla, se alltid till att de gröna lamporna lyser innan du rör vid bilen. Grönt ljus betyder att bilen är säker, förklaras det för åskådarna.
– Ett blinkande rött ljus och en varningston gör att bilen inte är säker. Om inget ljus syns kan det betyda samma sak!
De röda lamporna indikerar fel i hybridenheten och visar på ett elektriskt högspänningsfel i hybridenheten. Dessutom kommer bilen att varna när batteritemperaturen stiger till en kritisk nivå.
– I båda fallen är situationen kritisk och kräver omedelbara åtgärder för att säkerställa säkerheten för besättningen, åskådarna och särskilda examinatorer, står det i FIAs regler.
För förare och co-driver finns en speciell checklista om röd lampa tänds på en specialsträcka.
- Parkera bilen säkert.
- Återställ hybridenheten för att bekräfta statusen.
- Om statusen för hybridenheten bekräftas, stäng av alla motorer och bilars elektriska system.
- Rapportera läget på radion till rallycentralen.
- Placera en ”röd bil”-skylt på instrumentbrädan.
- Ta på dig klass 0-handskar (skydd mot elchock) och ta med dig telefon eller radio.
- Informera säkerhetspersonalen på plats och skydda bilens miljö från åskådare.
Visst f-n känns det bra med modern teknik i rallyskogen…
*
Nya FIA-basen Mohammed Bin Sulayem är inte nöjd med det klena tillverkarintresset i WRC, två och en halv tillverkare är inte tillräckligt menar han och där då den halva är Ford genom M-Sport.
I sin allra första mediaintervju efter FIA-valet gjordes detta klart samtidigt som han ville flytta lite fokus från Formel 1 till WRC som han menar är lite bortglömt av FIA.
– Vi måste se WRC och jag är en man som kommer från rally så självklart måste vi även fokusera på detta, förklarade han.
60-åringen pekar på att FIA inte kan sitta med armarna i kors och hoppas att tillverkarna kommer till WRC självmant.
– Jag känner det som att vi måste knacka på dörrar och vara lyhörda för att verkligen presentera en sport så som dom vill ha den!
Tidigare har FIA Rally director Yves Matton sagt att tidigast 2024 kan en ny tillverkare ansluta till WRC och här verkar inte Bin Sualyem ha någon annan uppfattning. Däremot har han en klar uppfattning om att kostnaderna måste sänkas och detta från gräsrötter upp till VM-nivå. Han pekar på att en junior som börjar med en bil på strax under miljonen (Rally4) och redan i nästa steg av pyramiden (Rally3) har kostnaden dubblerats.
– Vi måste få kontroll på kostnaderna och när jag testade en Rally3-bil så fattar jag att den inte kan göra samma jobb som en WRC-bil, inte samma ”speed” men priset är mycket mycket lägre!
Kanske kan FIA-presidenten göra verklighet av min gamla käpphäst att låta Rally2-bilar utgöra stommen i WRC precis som i ERC men även i nästan alla världens nationella mästerskap. Varför krävs en speciell VM-klass med horribelt dyra bilar för ett knappt dussin förare? Vad är problemet med att låta världens bästa chaufförer mäta sina krafter på ett mer rättvist sätt med samma bilar som även ”Nisse i Svängen”, ”Mr Smith” och ”monsieur Dubois” använder…
*
World RX håller med hemsidan på att lista ”Topp 10” över rallycrossförarna 2021 och som glädjande femma placeras SMK Hörbys och Årets rallycrossjunior, Klara Andersson. Placeringen motiveras med att Klara imponerade stort vid sina två starter i RX2e och förvånade många genom att matcha tempot med sina mer erfarna kollegor. Att World RX vill se mer av Klara är uppenbart och bara att hålla tummarna för att pusselbitarna faller på plats för 2022.
Dessutom, undrar jag hur pass ”starstruck” F1-legenden David Coulthard kände sig när han träffade Klara på Nürburgring, tog nog ett tag innan han förstod att det verkligen var ”Miss RX” han träffat…
*
Bilsport Rallycup går in med ny säsong 2022 och som vanligt i sann svensk demokratisk anda låter man de tävlande själv ta beslut om regler. Årets nyheter på regelfronten är att det sätts ett tak för hur hög anmälningsavgift en arrangör kan ta ut. Förslaget att tillåta 4WD-bilar i cupen fick dock ett tvärnej, likaså att införa ”Standarddäck”. Vidare krävs det minst fyra startande i klassen för att prisbedömas i cupen. Även arrangörerna får räkna med ökade kostnader då cupavgiften höjs till 250 kr/ekipage.
*
Eslövs duktige asfaltåkare Simon Andersson visade vid uttagningen till ”FIA Rally Star” i Malmö att han även är en fena i rallysimulatorn. Fyra uttagningstävlingar genomfördes och då förutom i Malmö var SBF:s nya släp även i Umeå, Stockholm och Göteborg. Till nästa steg får Simon sällskap av Erik Sjöström, Umeå och Patrik Hallberg, Stockholm plus Hampus Karlsson, Göteborg. Vidare till steg två kommer även den tjej som varit snabbast totalt, samt de två snabbaste som tävlat hemifrån i ”Rally at home”, samt några wild-card som kommer få chansen. När detta är klart blir det fysisk körning i crosskart med diverse tester och därifrån skickas sex stycken till en kontinentalfinal där de möter förare från flera länder. Från kontinentuttagningarna går en person vidare från respektive kontinent till FIA Rally Star-programmet.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.