Norskt i topp i WRC Rally Australia, Kubica mötte kossor, Ramona ryter till och Audi ”bara” trea…
Norskt i topp i WRC Rally Australia och detta genom Andreas Mikkelsen i Polon. Första gången Mikkelsen leder en WRC-tävling och frågan är hur länge? Ledningen är futtiga 0,5 sekunder efter två vändor på ”morgonens” ”publiksträcka” med en total körtid på under tre minuter. Snabbast på ”shake down” var Kris Meeke i Cittran och det är också han som flåsar Mikkelsen i nacken. Lite mindre flås har Meeke från Jari-Matti Latvala som är över sekunden långsammare men faktiskt en tiondel snabbare än Ogier.
Lite gnäll var det över att arrangören vattnade efter första körningen på den kombinerade grus/asfalt slingan där förarna startade två och två. Mest gnällde Mikkelsen som fick ett ”moment” och slog i höger fram på Polon men som tur var höll bilen. Hade detta hänt ”otursgubben” Latvala är jag helt säker på att rallyt varit över för hans del…
*
Rallyt fortsätter med åtta sträckor i dag eller i morgon beror på om du räknar på vår tid eller ”local time”. Fick flera länkar till ”världstid” så med lite tur ska jag nog kunna räkna ut när de startar. Just nu är klockan 16.40 här hemma och i Sidney är hon 00.40 på natten och med hjälp av detta överlåter jag till er själva att räkna ut när starten på SS3 går. Officiell starttid är 10.03…
*
Kollade in en film från Kubicas ”träningsläger” inför Rally Poland vilket kunde slutat riktigt illa. Kanske inte för Kubica och co-drivern men väl för en flock polska kossor som lugnt och fint betade i en hage när de nästan fick en Citroén på hornen. Verkade dock som alla klarade sig och här har rallyarrangörer ett problem. Inte hjälper det med skylten ”Förbjuden publikplats”, inte ens om den är skriven på polska när publiken är kor som inte kan läsa. Å andra sidan finns det ju även mänsklig publik som uppträder likadant, kanske kan inte dom heller läsa…
*
Eskilstuna MK ger inte upp utan verkar tänka köra EMK-Kannan på lördag trots den ofattbart dåliga responsen från DM-åkarna. Tittade precis på anmälningslistan och tar man bort de två föråkarna stannar startfältet på futtiga femtioåtta bilar. Kan någon förklara vad som händer?
*
Hoppas ingen missade sammandraget från East Sweden Rally i tisdags på TV4 Sport? Tycker programmet bara blivit bättre och bättre. Någon gnällde lite över att man inte fick se varken Rickie Borgström eller Hasse Johanssons 240:er, men trots allt en petitess. Fortfarande kan jag dock inte förstå varför man redovisar tävlingsresultatet som 2WD och 4WD för att sedan redogöra för SM-tabellerna korrekt. Vem är det som tänkt till egentligen och till denna någon säger jag, ”gör om, gör rätt”.
Måste även berömma arrangörerna som verkade ha hittat riktigt fina krokiga rallyvägar som höll nere hastigheterna. Har inte sett några uppgifter på snittfarterna men de lär förr vara under än över hundra. Bra jobbat östgötar!
*
Läste Ramonas blogg och föga förvånande har hon fått ta del av samma typ av mejl som jag fått ända sedan hon påbörjade P-WRC äventyret. Nu verkar hon dock ha tröttnat om jag förstår henne rätt i dagens blogginlägg där hon skriver:
”Jag vill passa på att tacka så varmt och mycket till er alla som har hört av sig efter helgen, genom telefon och mail. Jag blir så himla glad och rörd över att ni gläds så med oss och över helgens framgångar! TACK!!! Ni är bäst.
Sedan finns det ett fåtal som hört av sig, som jag inte tycker behöver bemöda sig med att göra det längre. Ni vet själva vilka ni är. Och då menar jag er som dömde ut oss totalt innan vi ens hann sätta oss i bilen – och som nu plötsligt hör av sig och tycker det är så ”fantastiskt kul att det går så bra”. Fördomsfulla kappvändare kan dra någon annanstans. Men innan ni kryper tillbaks under den sten ni kom ifrån, vill jag tacka er för den drivkraft ni har gett mig.
Trots detta är det sannerligen tråkigt och tragiskt med människor som inte tror att tjejer kan köra rally. Det gäller inte bara mig, utan även alla andra tjejer som lever och brinner för såväl rally som annan motorsport. Jag har lagt nog med energi på fördomsfulla människor. Men jag ska erkänna att jag tänkte på er i helgen. Och det var efter varje sträcka som vi vann.”.
Bra rutet Ramona!
*
På tal om tjejer och rally fick jag även idag en reaktion på Tjej-RM men detta från en ”kill-förare”. Han kunde inte förstå hur jag kunde föreslå något så korkat som att tjejerna skulle åka RM gratis, han fick minsann pröjsa allt själv.
Klart att han har en point. Men med tanke på hur få tjejer det handlar om, skulle man kunna få ihop 10-15 stycken om det var gratis, så är summan försumbar i sammanhanget. Däremot den positiva feedback i media som sporten skulle få med fler tjejer i rallyskogen, den delen är allt annat än försumbar…
*
I går kom ett SMS från ”upplevelseindustrin på Algatan” alltså Ola Wingren som avsändare. Ola skrev: ”Detta är en sorgens dag när vi förde en team-medlem till sista vilan. Må detta guldvapen vila i frid.
R.I.P Silver-Grisen Evo II”
Nu väntar någon form av ”indisk healing” för att återuppliva föregångaren ”Original-Grisen” för de avslutande racen. Må operationen lyckas utan att även den patienten lämnar oss…
*
Nu börjar det dra sig mot höst och vid ett besök på en däckverkstad såg jag ännu ett skräckexempel på hur det ser ut ute på våra vägar. Två extremt kraftig nedslitna däck där det ena var så väl använt att det slutade med punktering när det gick hål även på ”väven”. Kunden förklarade ” jag behöver nog två nya framdäck?”. Nog, måste vara årtiondets under statement…
*
En kompis ringde upp mig idag och jag riktig kände hur han var sprickfärdig över att få berätta något. Visade sig att han hittat någon obskyr tysk motortidning som räknat ut hur mycket bilfabrikanterna egentligen tjänade på varje tillverkad bil. Detta före alla skatter och andra avdrag. Listan toppades av Porsche som kunde casha in 145 902 kr/bil som lämnade fabriken. Näst mest tjänade Ferrari/Maserati med 132 000 kr/bil. På tredje plats kom Audi där 33 625 kronor hamnade i kassaskåpet i Ingolstadt. Fyra var BMW och femma Mercedes. Längre ner men bäst av asiaterna var Toyota och Hyundai och nu var han nästan på vippen att explodera.
– Vet du vilka märke som tjänar minst eller till och med får skjuta till pengar för varje bil som tillverkas?
Förstod att det nu skulle komma något riktigt dumt.
– Jo det är Opel, där GM får punga ut med 3643 kronor för allt som lämnar bandet i Rüsselheim!
En tröst var att Renault var ännu sämre med 4022 spänn i minus kolumnen. Frågade lite försiktigt hur det gick för Subaru?
– Finns inte ens med på listan!