Markko Märtin gör comeback med WRC-Fiesta, Kristoffersson vill inte missa i Malmö, SSM till Kosta och ”Hajen” bor i Ryd!

 

Snurrar på bra nu med rallynyheter och idag kom nästa skräll, estländaren Markko Märtin kommer även han att köra  Shell Hellix Rally Estonia om drygt två veckor. För dagens lite yngre WRC-fans är kanske inte Märtin så välkänd men han var förste estländare att vinna ett WRC-rally.

Detta i Grekland 2003 med en Ford Focus och lite onödigt vetande men den WRC-Focus som finns hos GN Motorsport i Åhuskärr kördes en gång av just Märtin. 2005 lämnar han M-Sport och blev teamkompis med Marcus Grönholm hos Peugeot och fick då ”nöjet” att köra den nästan okörbara 307 WRC.

Märtin hann med fem segrar på de tre år han var aktiv i WRC innan de tragiska olyckan i Rally Wales GB 2005 där kartläsaren Michael ”Beef” Park omkom. Märtin la hjälmen på hyllan direkt och har sedan dess varit testförare hos M-Sport, startat ett eget team MM Motorsport med R5-Fiestor för uthyrning och dessutom säljer han numera Subaru i Riga. Flera gånger har olika team försökt locka tillbaka den talangfulle 45 åringen men ingen har lyckats.

Nu verkar det dock som att rallysuget blivit starkare hos Märtin som kommer att köra en WRC Ford Fiesta av senaste slag via M-Sport. Vid sidan har Ott Tänaks mentor satt kartläsaren Kristo Kraag och därmed kan hemmafansen njuta av att se landets två bästa förare genom tiderna köra i samma rally, Tänak och Märtin. Ett av de sällsynta inhoppen i en rallybil gjorde Märtin i första upplagan av Rally Estonia år 2010 och där han även stod som segrare. Tävlingsledaren Umo Aava är så klart förtjust över möjligheten som öppnat sig.

Markko har spelat en stor roll i utvecklingen av estnisk rallysport och där då Rally Estonia är stor del. Jag ser framemot av att få höra hans omdöme om både sträckor och vår  organisation. 

Anmält sig till tävlingen har också Stig Andervang gjort med Rasmus Eriksson och då är det Mitsubishi som gäller. Redan tidigare har det varit klart att Robert Blomberg och Ida Bood även dom ska köra här den 12-14 juli.

*

Men innan dess och redan i morgon är det SM i Rallysprint i Malmö, I den tuffa 4WD-klassen är det Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson eller Skoda mot Polo som innehar huvudrollerna.

 Det ska bli jätteroligt att mäta sig mot Pontus, menar Johan som kamperade ihop med Tidemand i JTCC redan 2008 och därefter i rallycross 2013 för Kristoffersson Motorsport.

I år har redan den Polo-åkande värmlänningen redan ett SM-guld från vinterns sprint-SM men är så klart sugen på ännu en guldmedalj att hänga i prissamlingen. Teamchefen i KMS Volkswagen Dealer Team Bauhaus, tillika Johans pappa Tommy Kristoffersson trodde det skulle bli en lugn och fin helg i Malmö men så kom anmälan från Pontus.

Han får gälla som favorit, med sin stora erfarenhet från rally, men Johan vill säkert utmana om segern, analyserar Tommy.

Med en bana som bara lite över två kilometer lång gäller det att köra så rent som möjligt och utan misstag. En tuff uppgift menar Johan som har Stig-Rune Skjaermoen vid sin sida i den blå Polon och han minns hur Patrik Flodin missade guldet i vintras.

–  Man måste köra fort, men varje litet misstag kan bli ödesdigert, vilket vi såg i Sundsvall en liten miss och genast blev Flodin distanserad.

Som vanligt jäktigt i KMS-teamet där andra halvan av teamet är i Norge där Ole Christian Veiby ska köra en rallysprint.

Utmanare finns det dock till de här två och främst hit räknar jag Joachim Grahn/Rickard Nilsson med sin ex. Bertelli-Fiesta. I en äldre WRC-Ford sitter paret som har allra längst till fredagens tävling, Bodens Michael Wickström/Lennart Nilsson. Enkel resa är det lite över 153 mil för paret till Malmö för att om man har tur och får köra alla fem heaten, gasa en total längd på runt 1,2 mil…

*

I 2WD-klassen är det om möjligt ännu tuffare och definitivt med mycket större startfält, 44 bilar mot bara 13 som driver i alla fyra hörnen. Lite favorittryck har Daniel Röjsel på sig och då inte enbart för att han kör Opel/Vauxhall. Istället är det hans cv med två raka sprintguld som han nu gärna vill utöka till tre. 

Det blir tufft men vi måste ju försöka, menar Röjsel som litar på sin Corsa.

 Men bara för att det har gått bra dom senaste gånger finns dock inga garantier. Marginalerna brukar vara minimala.

I fjol när det togs guld i Helsingborg åkte sambon Matilda med i Corsan nu är det dock ordinarie co-driver Mikael Johansson som ska lotsa fram till ett tredje guld om allt går som tänkt. Där finns dock ett par hinder som SMK Dala-paret först måste passera innan det blir till att guldjubbla. Till exempel, Team Nybes bägge Toyota-åkare Robin Sandberg och Jonas Åkesson, vinnaren senast i Nyköpings SM-tävling, Kristian Johansson med den vassa Renault Clion. För att inte tala om MSK Kvarnvingarnas snabbe sprintspecialist i sin Volvo, Daniel Wall. Kanske blir det till och med så att SMK Hörbys Tom Kristensson snuvar dom på guldet hela bunten i den lånade ”tvåförtian”… 

*

För en hel del blir det en jäktig helg då flera av de tävlande i Malmö direkt därifrån åker till Småland och deltävling två i Sydsvenska Mästerskapet och Dackefejden. Drygt hundra anmälda åker till Kosta för att köra de tre sträckorna som åks två gånger. Från Malmö tar sig till exempel Joachim Grahn hit för att känna på främst Mattis Olsson, Gullabo och Robin Adolfsson, Växjö. 

Samma sak för R2-förarna William Binbach och Victor Hansen, först uppvärmning i Malmö sedan SSM i Kosta. Historien upprepar sig även i Grupp H-klassen med Daniel Wall, Pontus Berglund, SMK Hörby och Volvo-föraren Simon Karlsson, Gullabo. Större omställning för honom då han i Malmö kör GN Motorsports WRC-Focus och i Kosta sin vanliga Volvo 940. För A-förare med drivning i främre delen av bilen får favoritskapet bäras av Vimmerbys Victor Karlsson tillsammans med Team Nybes Robin Sandberg, Ryd och Jonas Åkesson, Karlskrona, alla med ett Malmö-förflutet dagen före. 

Välkomna ut i skogen nu på lördag den 29 juni, hälsar Mats Bergman i SSM.

Första start klockan 12.00 från Kosta Outlet i Kosta och om ni inte kan ger er ut så följ tävlingen på rallyradion Rally Live medan resultaten finns på Resultatservice.

*

I går berättade jag om Ryds MK:s RM-tävling för historiska bilar, ”Shark Challenge” i slutet av juli. Dessutom kände jag mig lite stolt över att ha löst gåtan varför tävlingen heter som den gör. Dock gick jag lite vilse i pannkakan och som bekant har mina geografiska kunskaper om landskapen norr om Lönsboda sina luckor. Snabb att rätta (som vanligt skulle jag vilja tillägga…) var ”infödingen” men numera acklimatiserade 08:an Roger Rooth. 

Tävlingen går i Ryd, 2 mil söder om Tingsryd och ”Hajen” ligger i Mörrumsåns breddning, Hönshyltefjorden 700meter norr om Ryd, rättar Roger.

Alltså inte i Tingsryd och inte i Tiken…

In i skamvrån med mig och enda försvaret är den av mig  lite slarviga läsningen av tävlingsinbjudan. Här står, ”Tävlingsplats. Ryd, Tingsryds Kommun” och då missade jag det lilla korta ”Ryd” och såg bara Tingsryd. Utanför kommunens huvudort ligger också sjön Tiken vilket jag hoppas vi kan vara överens om…  

*

Ingen Motorbloggen i morgon fredag då SM-sprinten i Malmö upptar min eftermiddag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *