Norrbottenkommuner ställer upp för Rally Sweden, Rally-SM får ökad säkerhet, sex reserv-WRC 2021, Tom laddar för Monza och när ”rallyexperten” själv får välja blir det Saab och Volvo…
Igår dök uppgifter upp att Luleå Kommun var beredd att gå in med nio miljoner kronor som stöd för att få Rally Sweden till kommunen 2022. Något som fick en av mina trogna ”kunskapare” med god inblick i ämnet, att reagera och vill förtydliga vad det handlar om.
– Luleå ställer upp med ett årligt stöd på tre miljoner kronor i tre år, så totalt blir det nio miljoner fram till 2024.
”Kunskaparen” berättar också att samma stöd är även de andra två kommunerna i den norrländska triangeln Boden och Piteå beredda att gå in med. Kalix däremot valde att lägga sig lite lägre och nöjer sig med en miljon om året.
– Rally Sweden är ett unikt internationellt världsmästerskap och om vi får hit detta kan vi få hit ett av världens största motorsportevenemang, motiverar Fredrik Hansson kommunfullmäktiges vice ordförande i Luleå.
Att ambitionen i norr är att få dit Sveriges WRC-bidrag står utom allt tvivel och nu jobbas det stenhårt för att få ihop alla pusselbitar. Med kommunbeskeden ger det 10 miljoner in och då har ännu inte regionen beslutat hur stor del som dom är bredda att betala för att få vårt största årliga VM-arrangemang till sin del av världen. Något exakt summa på vad som krävs för att dra runt rallyt finns inte, men enligt experter handlar det om cirka det dubbla mot vad kommunerna tillsammans ställer upp med.
– Två saker är oerhört viktiga för att inte säga helt avgörande om Rally Sweden ska flytta hit, berättar min källa.
– Det ena är att näringslivet är med på tåget och skjuter till medel men minst lika viktigt, kanske till och med viktigare, är att Glenn Olsson och hans stab följer med, deras kompetens är otroligt viktig…
Jag har även luskat ut hur ett upplägg skulle kunna bli 2022 och då med Luleå att hantera HQ med start och mål plus en Superspecial, ungefär samma roll som Karlstad spelar i dag. Den centrala serviceplatsen tänks på samma ställe som North Rally ska husera i slutet av februari, det nerlagda militära flygfältet i Boden. Här finns allt man kan önska sig i form av utrymme för servicebussar, men även stora lokaler och inte minst viktigt ett utbyggt fibernät. Att sedan Piteå kan bidra med stor hotelkapcitet fullbordar det som man här menar är ett perfekt rallykoncept. Nu är frågan vilket alternativ som Svenska Rallyt AB fastnar för men det räcker inte med det, utan även FIA och WRC-promotorn måste gilla ett framtida snösäkert upplägg.
Några som jag upptäckt gillar uppläget i Norrland är de finska rallyfansen som får både enklare och närmare att ta sig för att se VM-rally förutom deras eget Rally Finland. Från finska gränsen till Kalix är det runt fem mil vilket innebär runt 70 mils bilresa från Helsingfors.”En bit kaka” mot idag när en finsk supporter först måste åka båt ett dygn över Östersjön för att sedan köra 40 mil till Torsby. En omlokalisering till Norrbotten borde även öka antalet åskådare från Finland men även fler rallytokiga ryssar kan tänkas vilja komma för att se vinterrally.
*
Nya SM-promotorn Svenska Rallymästerskapen jobbar hårt med att lyfta serien ytterligare och idag avslöjades att man intensifierar arbetet med att höja säkerheten till mer internationell nivå. Patrik Persson i SRM menar Sverige ligger en bit bak i säkerhetsarbetet men redan 2021 tas nu ett steg mot samma nivå som finns på många rallyn utomlands.
– Vi har halkat efter på säkerhetsplanet och SRM går in och satsar på tracking, som kommer att användas till rekning och ökar vår säkerhet. Avtal kommer att skrivas med Race Consulting AB, förklarar Persson.
Detta blir ett finskt system liknande det som i dag används i VM vilket innebär stor hjälp för säkerhetsapparaten i tävlingarna.
– Systemet har en tvåvägskommunikation vilket är bra och tryggt. Något likande används på VM och systemet vi valt är finskt och används i deras mästerskap!
SRM berättar även att man inte vill vara sämre än Historiska Utskottet med deras RM och inom några veckor är man beredda att presentera SM-kalendern för 2022.
*
Jag skrev om att det 2021 kommer att finnas färdiga reserver i WRC redan när serien startar om någon av de 12 planerade inte kan genomföras. Fick efter detta frågor om vilka rallyn som är reserver och dessa är då Turkiet, Litauen, Belgien, Grekland, Argentina och så Monza. Helt utan WRC-anor är då bara Litauen och Belgien även om det var ytterst nära att de sistnämnda fått detta i år, men Covid-19 satte som bekant stopp.
*
Idag är det exakt 21 dagar kvar tills att WRC 2020 avslutas med Rally Monza. Där ska det då avgöras vem som kör hem Junior-WRC, blir det seriens snabbaste de två senaste åren med sina fyra segrar, Tom Kristensson eller lyckas ledande Martins Sesks eller trean Sami Pajari sno guldet mitt framför näsan på SMK Hörby-föraren som spanjoren Jan Solans gjorde i fjol? Så mycket är dock klart och det är att Tom och Joakim Sjöberg kommer att göra allt som står i deras makt för att guldet hamnar var det hör hemma, nämligen i Skåne.
– Just nu pågår förberedelserna för fullt för finalen och ingen vet riktigt hur tävlingen ska gå eller vad som väntas, förklarar Tom.
– Men det blir en rolig och spännande utmaning!
*
Amerikanska DirtFish är inte enbart en rallysajt där man kan hitta allt om rally utan man driver även ”DirtFish Rallyschool” där instruktören heter föga rallylika Nate Tennis.
– Rally är utan tvekan den mest fantastiska sporten i världen och bara detta att köra fram till en person med en klocka, rulla ner rutan och få besked att köra så fort du kan nerför den krokiga väg du ser framför dig gör den otrolig, menar Tennis.
– ”That’s rallying”!
Nu startas även en digital skola där Tennis lär ut alla tricks och knep han vet efter nästan 40 år i sporten. Som avslutning på detta så måste jag dela med mig med vilka bilar Tennis vill locka sugna till sin kurs, en Volvo 940 och en Saab 99 båda bilar som han tävlat med. Vad var det han sa, jo ”that´s rallying”!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se