Nolia blir ”Servicepark” i Umeå, Waldegård äldsta WRC-vinnaren, Sunninen får full VM-serie, Tom K. fick flytta test p.g.a av snö, Nils ny hos KMS, diverse tävlingsflyttar och C-licenskurs i rally en ljusning…

I dagarna visade Umeå upp var Rally Swedens Servicepark ska placeras och det är på 37 000 kvadratmeter stora mässområdet Nolia strax utanför centrum. Av dessa är 5000 kvadratmeter under tak vilket inenbär gott om plats för allt och alla som har med rallyt att göra. Ännu har inget konkret nämnts om banan för WRC Rally Sweden 2022 men enligt insatta i saken, så ska det aldrig vara mer än max fem mil från sträcka till service. Onekligen en viss skillnad mot i Värmland där det ofta rörde sig om dubbla avståndet.

Foto: Nolia

Om flytten mottogs positivt av alla i Västerbotten som har lite bensin i blodet så finns där även motsatsen. Läste en insändare i VK som starkt ifrågasatte lämpligheten att arrangera rally överhuvdtaget och allra minst kring Umeå. Lite vilse i pannkakan var visserligen skribenten och som en som kommenterade saken menade.

Välkommen i klubben, den här typen av människor har vi i Värmland dragits med i många år…

*

I takt med att rallysporten får allt yngre utövare även på toppnivå där Kalle Rovanperä och Oliver Solberg är de två absolut bästa exemplen. 20-årige Kalle (21 år den 1 oktober) är redan etablerad i WRC och väntar där på sin allra första seger. Oliver är året yngre men är redan respekterad och fruktad i klassen under och lär inte heller dröja länge förrän han och Kalle sitter i mer jämspelta bilar, alltså WRC.

Foto: Toyota Team Europé

Men så här har det inte alltid varit och DirtFish har gjort en genomgång i andra änden av ålderspyramiden och kollat på de tio äldsta förarna att vinna en deltävling i WRC. Till at börja med så är det fantastiskt att av dessa tio så är tre svenskar och där Björn Waldegård toppar listan genom seger i Safarirallyt 1990 i par med Fred Gallagher. Då var ”Walle” 46 år, fem månader och fyra dagar när ha tog sin Toyota Celica till seger. Som tvåa på listan är nyligen bortgångne Hannu Mikkola som även han lyckades vinna i Kenya tre år tidigare. Men rena ungdomen mot Waldegård då Mikkola bara var 44 år, tio månader och 27 dagar. Sist på pallen är Sebastien Loeb och också den som fortfarande om än teoretiskt, har chans att slå Waldegårds rekord. Med sin invit till M-Sport Ford om en önskan att få köra mer WRC så kan han passera svensken. Senast han vann ett WRC-rally var i Spanien 2018 och detta i inför mina ögon då jag var på plats för att följa Petter Solbergs Polo R5-debut. Med en C3 WRC tog han med Daniel Elena som notläsare segern och då var han bara lite drygt två månader yngre än Mikkola. Foto: Tommy Svensson

Som åtta finns också tråkigt nog också bortgången, mångsysslaren Ingvar Carlsson. 1989 vann han och Per ”Rallytravels” Carlsson Rally New Zealand med en Mazda 323. Då var Ingvar 42 år, tre månader och 16 dagar och som en av förarna i Achim Warmbolds Mazda Team Europe. Kollade lite på Nyköpingförarens CV och såg den i dag helt omöjliga tävlingskombinationen1989. Den 15 juli vann Ingvar på Nya Zeeland och gjorde sedan samma sak i Kristianstads ”Kong Christian Race”. Efter segeryra på Sommarlust var det några veckor senare tid att köra WRC Rally Australia där tyvärr toppackningen gav upp direkt. Tänk bara tanken att till exempel Sebastien Ogier skulle klämma in TV-Svängen mellan WRC-tävlingarna i Belgien och Grekland, ganska otänkbart eller? Sist av ”gamlingarna” är Äppelbo-expressen Kenneth Eriksson som med Staffan Parmander i Subaru WRC S5 vann på Nya Zeeland och året var 1997. Fast då  var Kenneth ”bara” lite styvt 41 år gammal och tänkte säkerligen då inte pensionera sig. I år däremot uppnår Kenneth denna milstolpe i livet.

I förra veckan avslöjade M-Sport Ford att Teemu Sunninen blir teamkompis med Tom Kristensson/David Arhusiander i Rally Croatias WRC2-klass. Ett beslut som Sunninen tyckte var bra även om han helst velat fortsätta i WRC-Fiestan som han och Mikko Markkula började med i Monte och hemma i Finland. WRC2-starten i Kroatien var i det läget mest en möjlighet att få mil i kroppen och känna på helt nya vägar inför framtiden, något som nu ändrats. Idag avslöjas nämligen att Sunninen kommer att köra ihop med Tom i alla tävlingar där han inte kör WRC-Fiesta.

Foto: M-Sport ford

Målet är att Teemu ska köra alla rallyn i VM-serien, förklarar M-Sports teamchef Richard Millener.

Teamet har investerat mycket i honom och vill hålla honom ”up to date” så vi kommer att följa Teemu och Mikko noga i Kroatien!

Sunninen blev så klart glad över att få fortsatt förtroende trots den olyckliga rullningen på första sträckan  Monte. Åttonde platsen i Arctic Rally Finland gladde hela M-Sport berättar han.

Jag fick bra respons och de var nöjda ”with my work”…

*

I dag skulle Tom Kristensson kört första asfalttesterna i med den hyrda italienska Rally2-Fiestan, så blev det inte. Norra Italien visade sig från Rally Sweden sidan när testerna skulle inledas berättar Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

– Oförutsedda väderförhållanden här i Italien så vi får tänka om med vårt planerade test. På delar av sträckan vi planerade att köra finns halvmeter snö vilket såklart inte  är optimalt. 

Men tester ska det bli och i morgon bär det av till ett förhoppningsvis vårligare och därmed testvänligare Slovenien.

*

Foto: DASU

I förrgår blandade jag ihop de danska rallybröderna Poulsen i texten inför Rally Himmerland. I VW Polo R5 kör Kristian Poulsen i hop med Ole R Frederiksen medan Roland Poulsen har Niels Jørgen Iversen vid sin sida i Skoda Fabia R5. Ber om ursäkt för detta.

*

Nils Andersson, Arvika  är redo för sin andra säsong i rallycrossens Supercar Lites och detta hos Kristoffersson Motorsport.

Jag vill ta nästa steg i karriären. Och hur gör man för att vinna? Jo, man kör för teamet som är bäst på att vinna, säger 21-åringen.

Foto: KMS

Ingen ny omgivning för Nils då pappa Per jobbat  hos KMS tidigare och så klart då fått besök av Nils som lyft satsningen till en ny nivå tack vare mycket jobb med sponsorer.

De senaste åren har Johan (Kristoffersson) varit min mentor och nu får jag chansen att jobba ännu närmare honom och ta hjälp av teamets fantastiska mekaniker.

För KMS är det debut i Lites-klassen och Tommy Kristoffersson har dessutom tagit in en andra förare under sina erfarna vingar: 18-årige stockholmaren Gustav Bergström, är en nybörjare som kommer att göra sin debut för Sveriges mest meriterade team. Bergström är för övrigt son till Ronnie Bergström, ingenjör hos KMS under många succéår i STCC.

För oss är det lite av ett mellanår, men vi har ändå en hög personalstyrka, så det här ligger rätt i tiden för oss. Vi ska ge våra två förare bästa möjliga förutsättningar, lovar Tommy.

Det kommer att bli full säsong i RallyX Nordic och SM, vilket innebär totalt nio deltävlingar fördelat på sex helger. I Nordic väntar premiär i Nysum, Danmark, 1-2 maj. Därefter bär det till Höljes, 13-16 maj, och sedan till Uleåborg i norra Finland 5-6 juni, samtliga dessa dubbeltävlingar.

*

Covid-19 vägrar släppa greppet om oss och nu har även ERC tvingats flytta fram sin premiär ”Azores Rally” på grund av galopperande smitta ute i Atlanten. Hälsomyndigheten på den portugisiska ögruppen uppmanade rallyarrangören att söka ny datum då man inte ville ha folk från hela Europa på besök redan den 6-8 maj. Rallyansvariga Grupo Desportivo Comercial valde att följa rådet och därmed blir Rally Poland den 18-20 juni ny premiär för ERC. Med detta inleds Rally-EM med två väldigt snabba och tuffa grusrallyn då det efter Polen är dags för ”Rallye Liepaja” första helgen i juli. Ny datum för Azorerna är ännu inte bestämd.

*

Samma öde drabbade även SMK Nyköpings ”Gäsatbudstrofén” som skulle och fortsatt är, första deltävling i Svenska Rallycupen. Men myndigheterna avslog klubbens tillståndsansökan för tävling den 29 maj och nu sätter man istället hoppet till rallystart den 3 juli. För klubben ska det enligt uppgift inte vara omöjligt att köra utan publik, men frågan är om detta ens är möjligt att göra både utanför inhägnat område och utan SM-status med tanke på pandemilagen…

Ericsson Motorsport har analyserat läget och fått fram att fram till i dag har runt 70 tävlingar ställts in på grund av Covid-19. För oss ”i södern” är senaste arrangör att kasta in handduken Wäxjö MS med SSRC-premiären ”Dackefejden” i mitten av juni. Därmed återstår maximalt tre tävlingar i cupen, TV-Svängen, Älmhult och så nya Rally Småland. Utan att vilja vara överdrivet pessimistisk, så ser det inte bra ut för möjligheterna till en ”normal rallyhöst”!

*

Som ett litet, litet ljus i mörkret kan man se att det i Södra BF planeras för digital ”C-FÖRAR/KARTLÄSARUTBILDNING RALLY” den 17/5 kl. 18.00 – ca 22.00. 

På grund av Covid 19 så har det inte varit några licensutbildningar till C-förar/kartläsare på mer än ett år, detta beroende dels på restriktioner om hur många som får samlas, samt att för att erhålla C – förarlicens så krävs att man inom 6 månader efter kursen genomför en debutanttävling, berättar kursansvarige Lars Mårtensson, SMK Hörby

Då det inte funnits några tävlingar att köra sin debutanttävling i så har det inte heller varit meningsfullt att arrangera teorikursen.

Nu hoppas alla på en ljusning så att det kan bli tävlingar längre fram i höst och att det då också går att fullfölja utbildningen. 

 Förutom denna kurs behöver ni för att erhålla licens ha en L-ABC utbildning (första hjälpen utbildning) och där intyget från denna ej får vara äldre än 24 månader. 

Någon möjlighet för Lars att ordna en sådan utbildning  finns inte under rådande omständigheter. Kanske någon kursdeltagare redan har giltig utbildning annars kommer det att bl krus när väl restriktionerna så medger. Anmäl dig via mail till Lars Mårtensson: larsmartensson@live.se uppge namn, adress, personnummer, motorklubb, om du har någon licens tidigare och mailadressen där du kommer att delta på utbildningen. 

Är ni flera stycken som deltager på samma dator så måste ni anmäla dessa också för att kunna få utbildningsintyg, avslutar Mårtensson.

Känns oerhört märkligt att redan den 15 april skriva om 2022-års tävlingskalender i Bilsport Rallycup som nu fått sin sjunde deltävling. Även Åtvidabergs MK har anslutit med ”Gruvrundan” den 4 juni 2022 vilket på något vis känns säkrare att den körs, än årets upplaga som är planerad till samma datum som ”Gästabudstrofén”. Sa myndigheterna nej till Nyköping så är nog risken stor att det blir samma besked i Facits gamla huvudstad…

*

På söndag är det dags för Förbundsmöte i Svenska Bilsportförbundet och då hoppas säkerligen många att detta innebär ”peace in the valley” efter all turbulens. Ett möte som hålls digitalt och som kan följas live på SBFplay.se. På länken här så kan du få mer information om  Förbundsmötet som börjar klockan 09.00 den 18 april

https://www.sbf.se/vartforbund/Organisationen/forbundsmote/

Fast det där med ”fred i dalen” är nog en nåd att stilla bedja om för de som följer de sociala kanalerna. Här blir stämningen allt hätskare mellan olika åsikter och när ordet ”hata” används om motståndare, känner jag att det gått mer än lite för långt. Jag kan så klart ha fel…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *