”NM-runde 2” ställs in på grund av virus, Toyoda lyrisk efter Latvalas succéstart, Martijn fortsätter med Neuville, när ”Mäster” briljerade framför tusentals tyskar, mycket surr om Rally Sweden vs. Arctic och en fin man har gått ur tiden.
Slog inte ner som en bomb att KNA Rally Finnskog kom att drabbas av de nya häftiga Coronautbrotten i Norge. Tävlingen skulle ha körts nu på lördag den 30 januari men så blir det inte meddelar arrangören.
-Vi har många deltagare och funktionärer från de nedstängda områdena så att arrangera en NM-tävling där inte alla har möjlighet att deltaga är inte möjligt.
– Klubben (KNA Kongsvinger) har därför i samråd med kommunläkaren kommit fram till att det inte är möjligt att köra som planerat den 30 januari.
Så klart jättetråkigt när de yttre förutsättningarna gällande vintern är de bästa på flera år, dessutom är detta andra året i rad man får ställa in tävlingen. I fjol var det avsaknad av vinter som ställde till det. Klubbens ordförande Ole Jonny Branes berömmer det fina samarbetet med de medicinskt ansvariga i området med vilka man haft en bra dialog hela tiden. det var även de som godkände det första uppläget, men så kom det nya brittiska mutationsviruset och sabbade allt. Än är dock inte hoppet helt ute för att det ska kunna köras rally i Kongsvinger då arrangören ihop med myndigheterna och Norges Bilsportsförbund kikar på möjligheten att flytta fram tävlingen. Känns så klart trist för alla, men allra mest för klubben och de 95 som anmält sig. Bland dessa fanns Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen som tänkt sig lite rallycomeback med KMS-Polon. Frågan är också vad som händer med NMK Hadelands ”Lyngåsprinten” som är tänkt att köras helgen efter, den 6 februari. Avståndet mellan hårt virusdrabbade Oslo och Hadeland är ännu kortare än det mellan Oslo och Kongsvinger…
*
Hos Toyota tävlades det efter triumfen i Rallye Monte Carlo om vem som kunde le allra bredast och i slutändan blev det dött lopp mellan nya teamchefen Jari-Matti Latvala och Toyotas högst chef Akido Toyoda. Fanns ingen gräns för lovorden fån Akido hur väl Latvala genomfört sitt allra första tävlingspass utanför bilen.
– Jag är säker på att Jari-Matti kommer att göra detta till ett bättre team, förarna, kartläsarna och teamets medlemmar kommer att göra Yaris WRC ännu bättre, menade Toyoda.
Att klimatet hos Toyota Gazzo Racing bitvis varit lite ansträngt har många vittnat om och även att detta var en av anledningarna till att Tommi Mäkinen fått nytt jobb i koncernen. Latvala har en helt annan filosofi än sin föregångare och är mer som en gänget än chef.
– Jag hörde att han pratade med alla under rallyt och försökte skapa en så familjelik atmosfär att alla kunde prata om vad som helst med vem som helt, berömde Toyoda och la till.
– I mediaintervjuer hörde jag honom säga att han inte behövde oroa sig för hur teamet skulle fungera eftersom alla gör sitt jobb och jag är mycket nöjd med att han försöker skapa ett riktigt ”lag”!
*
I fjol vann Thierry Neuville WRC-öppningen men detta var där nog få trodde skull bli möjligt i år i och med det sena bytet av kartläsare. Med bara några dagars förberedelse och ingen notläsning i hop tog Martijn Wydaeghe sig an den tuffa uppgiften som alltid ett ”Monte” innebär. Lite småproblem var det med både tonfall och rytm i notläsandet, men till slut blev ändå resultatet nästan bättre än vad många hoppades.
Trea och bästa Hyundai ger trots allt ett bra utgångsläge inför resten av året och Neuville blev så nöjd att han erbjöd Martijn högerstolen även i kommande Arctic Rally Finland.
– Martijn har övertygat mig och jag märkte ingen nervositet hos honom före eller under rallyt, jag tror att jag nog var mer nervös än han före första sträckan, berömde Neuville.
*
Förra veckans stora nyhet både internationellt och här hemma var att Race of Champions för första gången sedan starten 1988 kommer till Norden. Med detta sällar sig Pite Havsbad till det exklusiva sällskapet där namn som Wembley och Stade de France förekommer sedan tidigare och även andra välkända sportarenor där ROC körts. Första upplagan anordnade Fredrik Johansson och Michele Mouton 1988 och då till minne av Henri Toivonen som omkommit två år tidigare. Då med en imponerande föraruppställning, Björn Waldegård, Stig Blomquist, Walter Röhrl, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Timo Salonen, Juha Kankkunen och Miki Biasion. I finalen slog Kankkunen ut sin finska kollega Salonen och i denna kördes det med Audi quattro. Andra bilar som användes var både BMW, Peugeot, Ford, Lancia och så top of the line, Opel Manta 400. Året efter var det Stig ”Mäster” Blomquists tur att briljera när ROC dragit till Tyskland och Nürburgring. Här blev Stig lite mindre populär när han slog ut nationalidolen Röhrl i finalen vilket dessutom skedde inför mina ögon då South Swedish Rally detta år anordnade en resa dit för sina funktionärer. Känslan att som svensk stå på den med tyskar fullpackade läktaren och vifta med den blågula flaggan var obeskrivlig. Att på Röhrls hemmaplan och i en Audi knocka i deras ögon, ”Gud faders högra hand på jorden” fanns inte på kartan, men en fåordig örebroare fixade det lätt som en plätt. Då innebar vårt besök på ROC avslutningen på SSR-resan där vi först kollat in ”riktigt” rally. En tävling ingående i tyska mästerskapet kördes nämligen i direkt anslutning till eventet inne på Nürburgring och det är därifrån bilden är tagen på SSR-gänget där SMK Hörbys färglada klubbjackor dominerar. Nu kan jag inte ta gift på att detta är från 1989 det kan även vara från året efter men både gänget och de klämmiga jackorna är ändå i stort set tsamma. Notabelt är att skribenten, trea från höger är fullt fokuserad med kameran inför vad som komma ska på sträckan.
Efter detta kördes ROC på Gran Canaria under elva år men då utan svensk segrare. Inte förrän man kom till Paris och Stade de France blev det åter blågult i topp genom Mattias Ekström 2006. Något han följde upp med ny seger året efter på Wembley Stadium medan Sebastien Loeb gjorde samma sak året efter. Dock ny triumf för Mattias i Kina 2009 i påkostade OS-arenan Birds Nest Stadium. Efter detta har det tillkommit flera olika titlar att tävla om om, till exempel vann Johan Kristoffersson ”Skills challenge”, 2018 och året före gjorde Petter Solberg samma sak. Det tävlas även i ”Nations Cup” och där var Johan och danske Le-Mans-legenden Tom Kristensen vinnare 2019. 2014 hade samme Kristensen sällskap av Petter Solberg när man klev högst upp på prispallen.
*
Att detta till nästa år blir ett event som borde locka mycket publik till Piteå är tämligen självklart. Nu hörs det också röster för ett samarbete med ROC och Rally Sweden där vårt VM-rally då enligt rösterna är tänkt att köras helgen efter. Med detta skulle de båda tävlingarna hjälpa till att dra publik till varandra är deras teori. Fast då måste det så klart först bestämma var Rally Sweden ska köras, Värmland/Dalarna, Jämtland, Västerbotten eller i kvarteren där Piteå är en av de orter som vill ha rallyt.
Ändå är denna frågan inte prio ett för Svenska Rallyt AB, allra viktigast är först och främst att se till att det verkligen blir ett rally efter all turbulens i Svenska Bilsportförbundet. Här är rallyt en bricka i ett spel som bara den innersta kretsen har full insyn i. Att det är jag skriver allas för det hoppas jag, åsikt att vi fortsatt har ett VM-rally i Sverige torde stå utom all diskussion. Denna uppfattning delas dessutom av både tidigare deltagande team/förare och att rallyt fick ställas in i år är inget som arrangören kan lastas för menar M-Sports Richard Millener. Han ser absolut inte ersättaren Arctic Rally Finland som någon ersättare den dag det råder mer normalt läge gällande pandemin.
– Rallyts organisation har kompetens och det jobbas för fullt så gott det nu går, med att snösäkra rallyt för kommande år, menar Millener.
Millener ser inte heller Arctic som någon ersättare även om han är övertygad att det blir ett bra rally. Den tanke som vissa för fram, att Finland ska bli av med sitt sommarrally och istället köra på vintern gillar han inte. Samma åsikt har Jari-Matti Latvala som menar att Rally Sweden har lite av ikonstatus i hans ögon och detta ska självklart finnas kvar. Däremot skulle han gärna sett ytterligare ett vinterrally och där skulle Arctic kunna bli nummer två.
De som är mer konspiratoriskt lagda än jag, menar att av FIA och med all rätt hyllade Rally Estonia kan utgöra ett svårtacklat hot mot ”Tusen sjöars rally”. Bort med detta och in med Arctic så är Estlands plats garanterad och man har då fått två vinterrallyn vilket därmed kan öppna upp för nya deltävlingar i länder utanför Europa. Case closed. För Rally Sweden finns ett klart avtal till och med 2022 så först 2023 kan det bli någon omlokalisering om nu de stridande enheterna kan komma överens fram till dess…
*
Detta har kanske inte någon plats i Motorbloggen men tänker ändå berätta att en av de finaste människor jag mött under mina år som fotograf var f.d jordbruksminister Karl-Erik Olsson från Häglinge utanför Sösdala. Karl-Erik gick bort i går, 82 år gammal efter en kort tids sjukdom och jag minns honom som en oerhört varm och högst vanlig människa trots sin politiska position. 1991-194 var han Jordbruksminister innan han tog plats i Bryssel och EU-parlamentet. När han som centerpartist klev in i Riksdagen åkte jag och en reporter upp till Stockholm för ett reportage och jag minns skylten som hängde på hans dörr när vi kom dit där det stod på skånska ”Ida e de litta ihooparört” (på svenska, ”Idag är det lite rörigt”).
– Den hänger jag upp när jag har för mycket att göra och vill undvika onödiga besök på kontoret, berättade han med ett stort skratt.
En annan gång var jag hemma hos honom i Häglinge och då han var medveten om att jag hade ett ”visst intresse” för rally så undrade Karl-Erik.
– Varför vill ni inte köra rally här bakom gården, det gjordes förr och det var så trevlig både med rallybilar och all publik som gick över vår gårdsplan?
Jag hade inget bra svar på denna högst oväntade fråga då det lite tråkigt nog mer normala är motsatsen, att man inte vill ha rally på sin mark. När vi så i klubben underersökte saken så visade det sig att markägaren i andra änden av vägen inte hade riktigt samma positiva inställning som Karl-Erik. Säger i denna stund samma sak som engelsmannen brukar säga,”sådana som Karl-Erik görs inte längre”!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.