NM-guldmedaljör till ESR, ”Nalle” provar nya Asconan I Trollhättan och Audi bekräftar WRX avslut…
Tack vare mina kamraters idoga arbete med TV-Svängens förberedelser blev där vilket jag inte trodde igår, ändå tid över för mig att skriva en kort Motorbloggen. Som jag brukar säga bättre en kort än ingen alls…
*
Börjar med ett sent men desto mer färgstarkt sista namn in till SM-finalen East Sweden Rally, norske mästaren Anders Grøndal som återigen tar hjälp av Miriam Walfridsson som notläsare. Nu är inte de östgötska vägarna någon nyhet för norske mästaren 2018 då han även körde rallyt 2015 i en R5 Citroën. Den här gången hopas han säkerligen på bättre lycka än senast då han fick bryta efter avåkning.
*
Intensiv rallyhelg väntar med TV-Svängen, EMK Kanan, Lill Eken och inte minst SMK Trollhättans, Strömkarlsrallyt. En tävling som är näst intill identisk med TV-Svängen vad gäller antalet anmälda, 142 stycken. Även längden är lika 36 kilometer SS på sex sträckor även om man i Trollhättan kör en sträcka två gånger. Däremot ingår den inte i någon av de ”stora cuperna” dit jag räknar Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen. Detta förringar inte på något sätt Mega Rally Cup och Klassiska Rallycupen som körs i Strömkarlen. Följaktligen är det också många klassiker som drar till Trollhättan, över 50 bilar är anmälda. Intressant blir Björn ” Nalle” Johansson som nu fått ordning på sin från Sjöbos Jörgen Andersson inköpta Opel Ascona B. En given favorit till klasseger och vid sin sida sätter han gamle kompisen Håkan Lindh.
Just denne Lindh finns för alltid i alla rallyintresserade Hörbybors hjärtan sedan han lyckats rulla en Opel Ascona på samma torg som i morgon är tävlingscentra för TV-Svängen. I mitten på 80-talet körde SMK Hörby en jippotävling kallad ”Hörby Monte Carlo” inne centrum och där grustorget då var publikens favorit med en tajt slingerbult. Här gasade Håkan för fullt till åskådarnas jubel men när Mjölbysonen skulle runda en av de vattenfyllda tunnorna blev spåret lite för nära. Asconan klättrade upp på tunnan och la sig på taket. Med flera tusen åskådare runt torget är detta för många fortfarande ett rallyminne som lyser klart trots att det är över 30 år sedan…
Totalsegern lär stå mellan hemmaföraren Jerker Axelsson och Örebroaren Mattias Monelius båda i R5-Skoda. När det kommer till bilar med bara 2WD sätter jag min slant på Andreas och Theresé Levin från Lima i en Nissan Sonny.
*
Måste återigen rätta mig själv för en miss i gårdagens blogg där jag skrev att SMK Hörbys Joachim Kristiansson i fjol bröt på första sträckan i TV-Svängen.
– Fel, rättar Jocke.
– Det var 2016 som jag gjorde detta och i fjol körde jag enbart lite för sakta på samma sträcka, ville inte upprepa malören…
2017 blev det istället en andra plats efter Mattis Olsson 13,9 sekunder skilde mellan de två gula Toyotorna.
Ett tråkigt återbud har också kommit till TV-Svängen, hässleholms Johan Green kommer inte till start på grund av tekniska problem med Toyotan.
*
Nu har även Audi öppet förklarat att man avslutar sitt engagemang i World RX efter finalen i Sydafrika. Något direkt skäl till kursändringen anges inte men mellan raderna utläser jag att FIA-beslutet att skjuta upp införande av eldrivna Supercars spelar in. Motorsportbossen Dieter Gass förklarar för Autosport att man redan har ett ”program inom elektrisk motorsport” och att man var mycket intresserad av ”EWRX”. Före beslutet att skjuta upp elrallycross valde Audi mellan detta och DTM men nu vägde fördelarna med DTM över.
Trots detta menar Gass kommer man att fortsätta utveckla EKS Audi S1 för att bli än mer konkurrenskraftig i de fem sista deltävlingarna i World RX. Han säger också att rallycross är ett mycket intressant koncept. Vilket jag tolkar som att inte RX-dörren stängs för all framtid. Så klart kan antingen Mattias Ekström välja att fortsätta som tidigare i egen regi eller att någon annan köper hela teamet. Mattias hotade ju för två år sedan med att inte fortsätta i rallycrossen om inte Audi gick in som aktiv del. Att därför tro att han ska göra comeback som teamägaren är nog inte särskilt troligt. Mer troligt att han fortsätter på Audis lönelista, men då som teamchef för ett av de nya teamen 2019. Vad som händer med Andreas Bakkerud är mer oklart. Gass konstaterar lite kryptiskt att han gillat att jobba med norrmannen och finns där något han kan göra så…
Vem vet kanske Bakkerud blir förste norrman i DTM?