Nio experter och så jag, tippar PG som SSR-vinnare, Adielsson laddar för ny seger, Hörby-Pontus ”felseedad”, ”Uśmiechnięty-Tomek” välkomnas av sin polska fans, Simon kände på polskt grus, Skoda dominerar, ingen rusning till ”Hovdalasprinten” och kan Lindholm vara den Hyundai söker…

Snacka om att känna sig som ”en katt bland hermeliner” som när den proffsiga mediaansvarige i South Swedish Rally Annemo Friberg väljer att lägga in mig i gruppen ”Experter”. Det handlar enligt Friberg om att ”Tio experter har fått satsa 100 fiktiva kronor på helgens förväntade toppstrid i South Swedish Rally (SSR)”. Nu är det ju nio och så jag om man ska vara helt korrekt och där ”expertisen” pekar på att PG Andersson/Anders Fredriksson är favoriter till seger i det 47:e SSR.

Foto: Tommy Svensson

Trion PG, Patrik Flodin/Göran Bergsten och Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg är de som ska göra upp om segern om man ska tro experterna och den ende som fått en krona satsad på sig utanför trion, är en mycket överraskad Jari Liiten.  

Oj, vad förvånad jag blir, vet att jag inte rår på Flodin, annat än på några sträckor och jag har kört så oerhört mycket mindre med en R5:a än de favorittippade. Men självfallet ska vi göra allt vi kan för att leva upp till förväntningen.

Foto: Sandor Bali

I fjol försvann PG direkt från toppstriden då hans GNM-Fiesta fick motorproblem redan på första sträckan, ändå blev det ett andra rakt SM-guld till slut. I år är det Team Skåab som håller med Fiesta Rally2 och där en trädkänning i Lima-premiären gjorde att han kommer till Älmhult som femma i SM-tabellen.

Mekanikerna i Team SKÅAB räddade oss verkligen i Lima. Det såg mörkt ut när vi stod i skogen, men vi tappade ändå inte så mycket i SM-tabellen i slutändan, förklarar P-G.

Nu tippas han som vinnare i helgen.

Det är hårdare än någonsin, aldrig haft sådant motstånd sedan min omstart för tre år sedan. Helt klart är det jättebra att folk tror på mig, och vi ska försöka göra allt för att ta en seger. Men inget är självskrivet och det finns fler som vill blanda sig i!

Av 1000 fiktiva kronor fick värmlänningen över hälften eller 545 kronor på seger. Som god tvåa kom Patrik Flodin, ändå med mindre än hälften av de pengar som satsades, 245 kronor. Ingen vågade sticka ut hakan och tro på Ilsbo-föraren till hundra procent, trots att han varit outstanding i tvåhjulsdrivet med Volvo 940 men även har ett SM-guld med Skoda 2019.

Foto: GK Door Team

Nu ser Flodin fram emot starta med GK Door Teams Polo.

South Swedish Rally är en av årets höjdpunkter med roliga vägar och bra arrangemang. Det kommer bli ett jäkla race och många som kommer vilja vara överst på pallen!

Fem av experterna garderade med totalt 110 kronor på Karlstads Fredrik Åhlin med flera totalsegrar tidigare i SSR. Fredriks time out under några år kan nog bidra till att ingen fullt  ut vågar tro på seger i Nybe-Skodan. Han och  vann dock Silverratten på liknade sträckor för bara en månad sedan så omöjligt är det dock inte. En del av tipset var att det skulle vara anonymt, alltså ingen fick avslöja sina egna tankar och så gör inte heller jag.

Foto: Tommy Svensson

Däremot kan jag avslöja vilka som fått en del av mina kronor om enbart hjärtat fått bestämma och där tänker jag främst på utan inbördes ordning, William Binbach (bilden), Lars Stugemo, Jonas Åkesson och Kalle Gustafsson…

De tio rallyexperterna, detta enligt Friberg:

Fredrik Andersson, rallyfotograf och adjungerad i rallyutskottet

Janne Rydh, ordförande rallyutskottet

Jeremias Ericsson, emotorsport.se

Lasse Jonsson, sportgrenskoordinator

Maria Bergling, motorsportivarmland.nu

Mikael Johansson, Bilsport Rally&Racing

Sebastian Bourghardt, rallylive.se

Thomas Lindberg, pensionerad rallyskribent

Tom Kristensson, totalsegrare 2022

Tommy Svensson, Motorbloggen.nu

*

South Swedish Rally är den första av fyra deltävlingar på grus i Rally-SM. Elva specialsträckor ska köras, två på fredag kväll och resterande under lördagen.

Foto:SSR

Totalt handlar det om drygt elva mil SS. Start- och målområdet är förlagt till Millebygden Arena, strax utanför Älmhult.

*

I fjol kunde även Mattias Adielsson varit med i topptipset när han körde med Ford Fiesta Rally2 men då avstod start. Nu har göteborgaren bytt både klass och bil, nytt material i Trimmat 2WD är Toyota Corolla. Som sällskap i #45 har han också nytt, Bosse Holmstrand och ger sig iväg som femte bil i det svintuffa ”Grupp H-gänget”.

Foto: Privat

Vi siktar på seger, inget snack om det. Sedan är det ju som alltid hela säsongen räknas. Vi började med en sjätte plats i vintras och fick med oss värdefulla poäng där. Nu har vi kört två tävlingar under våren och vunnit båda, senaste segern i Laholm gör även att vi leder Rally-SM Grussprint, så vi kommer till Älmhult med stort självförtroende, säger Mattias.

I Småland är det torrt och har varit så en längre tid och inte heller under rallyhelgen lär det komma någon väta att räkna med. Med andra ord kan dammet bli besvärligt.

Fortsätter det att vara torrt fram till tävlingen hoppas jag att det blåser lite så att dammet inte stör oss, hoppas Mattias.

Att klassen är både störst (53 ekipage) och med flest vinnarskallar är helt klart. Att ge sig på att tippa vore rena ”kamikaze-uppdraget” istället väljer jag att presentera några skåningar som jag tror/hoppas kan få med sig SM-poäng hem till det ”Rödgula-landet”. Först ut av dessa med #47 på Toyotan är Hässleholms Johan Green/Patrik Johansson. Elva bilar senare dyker nästa ”Wilke-boys” upp, Johannes Haraldsson/Magnus Lörd med Golf

Foto. Tommy Svensson

. Sedan vet jag inte hur den ansvariga för startordningen tänkt när man sätter SM-femman 2022, Pontus och Peter Berglund så långt ner som 69:e bil? Rätteligen borde SMK Hörby-föraren vara åtminstone 10-15 bilar upp enligt mig.  Som halvskåning räknar jag även Asarums David Petterson/Isa Kolmbäck med #70 på den häftiga Starleten. Klass ”Standard” har faktiskt fått ett litet lyft i år och till Millebygden tar sig 16 ekipage där tabelledaren Martin Lundquist/Christian Segerström med den udda Volvo S40 är lite av favorit. Lika udda i klassen är den Nissan Sunny som Jan ”Janjan” Johansson/Christian Olsson kör. Mer vanlig är Volvo 940 som Hörbys Ingemar Månsson/P-I Hellberg kör och som i SSR för första gången i modern tid kör otrimmad 940, är färgklicken från Moheda Janne Kristiansson/KG Eriksson.

Foto: Tommy Svensson

Två BMW är anmälda och både med skånska förtecken, Kalle Ingesson (bilden) från SMK Hörby som i sista stund får ta in Thomas Petersson som kartläsare då Emma Fransson blivit sjuk. Arlövs Linus och Oliver Larsson kompletterar det skånska stålet. Tunnast i rallyt är FIA-klassen ”Internationella 2WD” med sina sex Rally4/R2-bilar. Bakom rattarna sitter också enbart B-förare och där Isac Reiersen/Lucas Karlsson vinner om inte något tekniskt sätter ”p”. 16 bilar i ”Nationella 4WD” där det unika är att stora delar av toppen efter Lima väljer bort SSR. En som kör är docktvåan från Rimo i lördags, Jonna Eson Brådhe/Nicklas Edvardsson och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir tjejseger i klassen…

*

I Orlen Rally Poland ser Tom Kristenssons polska fans som  besvisligen är många, framemot att återigen få se ”Uśmiechnięty-Tomek” (Smiling-Tom) på ”hemmaplan”. Nu är det dock inte med Hyundai och Kowax 2BRally som Tom återvänder utan med Citroën C3 Rally2 och under ungerska Tagai  RT:s tält.

Till Mikolajki kommer Tom och Andreas Johansson som regerande Polska Mästare. Här gjorde han debut i rallyt 2018 med Opel R2 och Henrik Appelskog vid sin sida. Seger i Juniorklassen och vid andra starten i fjol slutade han tvåa och tog sin första pallplats i ERC:s huvudklass.

– Jag gillar Polen, etapperna kan vara tuffa men det är också ett väldigt trevligt rally, förklarar Tom för erc.com

Låt oss se vad som händer men vi kommer att njuta det är helt säkert!

FotoHenrik Åkeson

Detta blir tredje starten med den röda Pirelli-försedda Citroën C3, först grus i Portugal och sedan asfalt på Kanarieöarna. Från den sistnämnda tar Tom med sig mycket även om underlaget skiljer mot helgens grus.

All körtid i bilen är bra oavsett om det är asfalt eller grus. Det var bättre att vara på Rally Islas Canarias och köra än att sitta hemma och jag kan ta med mig ganska mycket saker härifrån och gå framåt. Det var tufft där men jag är alltid positiv!

Foto: Privat

Som vanligt har Tom #4 på sin bil medan teamkamraten Mads Østberg/Patrik Barth har #3. Egentligen borde från WRC/WRC2/J-WRC erfarna Pontus Tidemand/Julia Thulin #15vara riktigt het, men av någon anledning verkar ERC.com ha missat värmlänningen med skånsk kartläsare i GNM:s Ford Fiesta.

Foto_:GN Motorsport

Nu tror jag Pontus kommer att visa helt andra takter i Polen än han gjorde i premiären. En pallplats är absolut tänkbar med den MRF-skodda Fiestan. Tio bilar längre ner kommer nästa GNM/MRF-Fiesta och även den med värmländskt innehåll, Dennis Rådström/Johan Johansson. Att Dennis är snabb är ingen hemlighet men att att hoppas på bättre än topp-10 av de 31 anmälda tror jag inte är realistiskt. Dock, jag har haft fel förut… 

Foto: Privat

ERC Juniors innehåller 16 ekipage och där två är skånska, Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson och så Eslövsnye Asfaltkung”, Simon Andersson/Jörgen Jönsson, (bilden) Victor kommer med nyinköpt Peugeot 208 Rally4 medan Simon kör en hyrd likadan fransyska. Katrineholms Mille Johansson kan för första gången köra en tävling med körkort i fickan och därmed slipper Johan Grönvall att vara ”handledare”. IK Sport som skött Milles bilar när han tidigare tävlat i Slovenska Mästerskapet håller återigen en vakande hand över hans Ford Fiesta Rally4

– Känslan inför helgen är spänd. Jag är taggad på att ta mig an den europeiska eliten i rally och det är kul att säsongen äntligen drar igång igen efter en lång vila, och vi kommer väl förberedda, menar och fortsätter.

Foto: odcinkitestowe.com.pl

– En EM-start har alltid varit en dröm, och som nu går i uppfyllelse tack vare alla samarbetspartners och sponsorer. Det ska bli riktigt kul och framförallt fränt att få köra rally på den här nivån.  Det kommer bli tufft med många snabba ekipage, och framförallt deras tidigare erfarenheter från dessa vägar som vi inte har!Blir också intressant att se vad flitige österrikaren Alfred Kramer jun med startnumret efter Mille kan åstadkomma. Som så många gånger tidigare sitter Jeanette Kvick Andersson i högerstolen.

FotoHenrik Åkeson
FotoHenrik Åkeson
Foto: Privat

Idag har testerna inletts där Tom, Mads och Simon samsades om samma testväg där Østberg verkligen laddade hårt av bilden att döma.

FotoHenrik Åkeson

Däremot saknades Victor Hansen som ännu inte kommit igång med sin ”PET”

FotoHenrik Åkeson

*

Man kan ha vilket favoritmärke i rally som helst men att påstå att inte Skoda i rally är vad Malmö FF är i Allsvenskan, alltså klart dominerade vore att ljuga för sig själv. Förutom alla framgågnar i WRC2/ERC så är det väldigt, väldigt ofta bilar från Tjeckien i topp i olika mästerskap. När anmälningslistan till helgens italienska ”Rally Adriatico” publicerade så fanns 30 Rally2/R5-bilar på denna och där 28 av dessa var Skoda. En Hyundai och en Polo var det enda som bröt dominansen, frågor på detta?

*

Om man kan kalla Rally SM för ”storebror” så stänger anmälan för ”lillebror” Grus SM och Hovdalasprinten på söndag klockan 18.00. Inte heller till Hovdalafältet den 3 juni är det rusning och i dag kan Hässleholms MK räkna in 24 ekipage i SM/RM-delen som sedan kompletteras av tio bilar som inte klarar den status som krävs för mästerskapsmedaljer.

*

Foto. Toksport WRT

Ett rykte är nu i full swing på sociala medier göra gällande att Emil Lindholm/Reeta Hämäiläinen ska vara någon som uppfyller de kriterier som Hyundai Motorsport eftersträvar i jakten på ersättare till Craig Breen. Som man brukar säga, ingen rök utan eld…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *