Neuville/Wydaeghe- Pajari/Mälkönen-Toyota WRC-vinnare 2024 och Volvo Euro Cup delade ut både priser och över 80 000 kronor till barncancersjukhuset i Linköping.
Idag blir det en lite annorlunda Motorbloggen beroende på omständigheter som jag inte riktigt rår över.
Börjar med att gratulera Thierry Neuville och Martijn Wydaeghe till allra första VM-titeln. En titel som faktiskt bärgades med god marginal, 32 poäng till VM-tvåan Elfyn Evans/Scott Martin. ”Forum8 Rally Japan” blev snudd på fiasko för Hyundai och där Neuvilles guld var enda ljuspunkten. Ott Tänak/Martin Järveoja körde för att bärga andra plats i mästerskapet, än mer att säkra Märkes-VM till det ljusblå teamet. Men i en hal högerkurva på söndagens första sträcka tappades allt och det blev ”game over”. Toyota tog nu hand om Märkes-VM och Tänak fick nöja sig med brons, tio poäng efter Evans som vann rallyt för andra året i rad.
Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen hade stora förväntningar inför årets och kanske även deras egen sista tävling i WRC. Seger ifjol i WRC2 hjälpte inte då det blev avåkning tidigt på fredagen. Därefter lyfte teamet ut paret på service inför SS13 för att kunna ge dom maximalt preppad bil till söndagen. Här måste man ändå säga att teamet delvis misslyckades, då det på dagens första sträcka började spruta kylarvätska på vindrutan. Trots detta vann ”AM” sträckan och var även inom ”Topp-5” på alla sträckor idag. Om detta räcker för fortsatt förtroende till 2025 återstår att se, något jag definitivt hoppas på.
WRC-finalen vanns av Elfyn Evans, 1.127,3 före Sebastien Ogier och som trea och troligen Hyundai-förare 2025, Adrien Fourmaux med Ford Puma. Stort tidspann i klassen och från Evans ner till sexan Neuville skilde nästan sju minuter.
*
Nikolay Gryazin/Aleksandrov Konstantin tog andra segern i WRC2 och med detta ryckte upp till tredje plats i WRC-tabellen. Ointressant ur blågul synvinkel då Sami Pajari/Enni Mälkönen klarade att bli tvåa och därmed även snuva Oliver Solberg på VM-seger.
Hemmaföraren Hiroki Arai tillhörde tidigare Toyota Challenge-program men fick inte fortsätta där. Att han ville visa hur fel dom hade, var perfekt tändmedel för sonen till f.d storföraren Toshi Arai. Trots klassens äldsta bil Skoda R5, körde han in som trea och var över sex minuter snabbare än dagens ”TCP-medlem” Hikaru Kogure i ny Toyota Yaris Rally2. För hans kompis Yuki Yamamoto som hade hjälp av SMK Hörbys Julia Thulin, gick det ännu sämre och det blev att bryta efter avåkning på SS18.
Tufft för i Japan rutinerade finländaren Heikki Kovolainen som hade sitt ”Waterloo” i samma kurva som Tänak. Resultatet blev en riktig date mellan hans Toyota och Tänaks Hyundai…
*
Summeringen av säsongen innebär att 2024 ändå blev ett av de mest spännande och ovissa åren på många år.
Att det var öppet inför finalen är alltid positivt och när dessutom finalen utvecklades som den gjorde, blir det full pott i spännings hänseende. 2025 har därför lite att leva upp till, men bara det att hybrid försvinner tror jag är ett bra första steg. Blir det sedan som rykten säger att Hyundai laddar om med fyra bilar ser det onekligen bra ut. I natt lär Toyota och kanske även Hyundai släppa sina line up för nästa år.
Toyota tror jag ändå kör vidare med samma uppsättning som i år men med Kalle Rovanperä som ”full time driver”. Sebastien Ogier lovade vid målgång i helgen, att till nästa år ska hans plan hållas (blev övertalad av Latvala att köra mer än planerat) med i princip en halv säsong. Andra halvan lär ha Sami Pajari som chaufför och om mina källor har rätt, dela samma halva med en mycket spännande nykomling i teamet. Jag vet…
*
Från Japan hoppar vi till Linköping där Volvo Euro Cup hade sin prisgala för 2024 och även lite startskott för 2025. Vem är bättre att berätta än VEC-generalen själv, Ted Malm.
” Platsen var Linköping som vanligt då alla Volvo Euro Cup åkare samlades för en konferensdag med tillhörande prisutdelningskväll. I år blevdet rekord med 130 personer på plats. Under dagen gick man igenom hur 2024 hade gått och vilka förbättringar man eventuellt kunde finna inför 2025. Reglementet för 2025 fastställdes efter mötets godkännande.
Under fikan som bestod av 8 rejäla rosa princesstårtor med budskapet #FkkCancer på, så fick alla lyssna till en oerhört intressant berättarstund av legenden Kalle Grundel. Alla lyssnade stort på alla dessa år med fantastiska äventyr och som även skulle visa sig innehålla ett tillfälle då Kalle faktiskt kört Rally Finnskog i Norge med en Volvo Original bil.
Ännu en legend i form av Lars Stugemo kom in och underhöll med berättelse kring sina äventyr bl.a i Mexikanska tävlingen La Carrera Panamericana. Stugemo som för övrigt stod för underhållningen på kvällen med sitt band Sunnyside #FkkCancer Orchestra. Under prisutdelningen delades det ut prischeckar med 10 000kr till 1:an, 7000kr till 2:an och 5000kr till 3:an i varje klass. Dessutom delades det ut fria start avgifter för 2025 till vinnarna av standard klasserna.
Men den stora behållningen var då två sjuksköterskor från Linköpings Barncancersjukhus fick ta emot först en prischeck på 62 500kr med de pengar som VEC teamen samlat in under året och kvällen. Ovanpå alltihopa kryddade AppK-vinnarna med att skänka sina prischeckar vilket tillförde ytterligare 22 000kr till Barncancergruppen. Det gav ett sammanlagt värde av 84 500kr som skall gå till att sätta guldkant på tillvaron till barnen i den tuffa perioden då de ligger inne för behandling.
Alla tillsammans skapade en fantastisk stämning hela dagen och totalen av alla priser på prisbordet landade på ett värde av 237 000. Avslutningsvis presenterade cupledningen en god framförhållning genom att visa planerade kalender för tävlingar inte bara säsongen 2025 utan även 2026 och 2027. Så väl mött 2025!
*
Här sätter jag punkt för dagen och så klart hade jag gärna haft mer analys både av Rally Japan och hela WRC-året men det hanns inte med. Beklagar…