Neuville tror på guld ”down under”, SBF vill skapa ”Vi-anda” och inte ändra på ett vinnande koncept…

Med en dryg vecka kvar av WRC-säsongen 2018 är guldstriden mellan Sebastien Ogier och Thierry Neuville det som överskuggar allt annat i motorvärlden för tillfället. Så tätt har det inte varit jakten på VM-guld sedan jag vet inte när, bara tre futtiga poäng skiljer mellan de båda. 

Efter Turkiet var där säkert många som satte en slant på att världsmästaren i år skulle heta Ott Tänak. Efter tre raka segrar verkade Ott och hans Yaris WRC mer eller mindre ostoppbara men så var det inte. I Wales gick där grus i maskineriet och nya futtiga power stage poäng var vad han fick med sig. Bäddat för hårdsatsning i Rally de Espana men även här grinade oturen honom i ansiktet. Ledde fram till sträcka tio sedan var det en punktering som skickade ner honom till en slutlig åttonde plats. Inför Rally Australia har Tänak fyra WRC-segrar, lika många som Ogier men som inte alls har samma bottennapp i resultatraden. Därför leder han också medan Tänak bara är trea.

Thierry Neuville ledde fram till Spanien trots bara tre vinster. Dessutom har faktiskt inte belgaren brutit en enda gång under året men har ändå en nolla i resultatlistan (Turkiet). Inför finalen är han dock fylld av optimism och är säker på att kunna köra hem sitt och Hyundais första VM-guld.

Detta baserar han delvis på att Ogier i egenskap av ledare får spåra i det ofta väldigt hala och lösa gruset på de australiensiska sträckorna. Nu kommer han dock direkt efter men bara en enda bil gör stor skillnad enligt honom.

Att går ut som tvåa med bara några få poäng efter är en fördel, menar Neuville.

Absolut inte den sämsta position att vara i, kommer att bli intressant!

Belgaren tappade VM-ledningen i nästan rallyts sista kurva där han knäckte fälgen och fick punktering. Med detta rasade han ner till fjärde plats, precis framför teamkompisen Dani Sordo. Han tog även sista bonuspoängen som Neuville absolut hade behövt bättre som nu rullade in som sexa på power stage. Någon teamorder kom aldrig från Michele Nandan utan jobbet var att plocka så många teampoäng som möjligt för att hänga på Toyota som nu är tolv poäng före koreanerna.

Självklart hade det varit skönt att få ytterligare en poäng med sig men nu ser vi framemot finalen. Kommer att bli tätt och spännande!

Skulle Neuville och Nicolas Gilsoul lyckas med bedriften att putta bort Ogier blir man även första rallyvärldsmästare från Belgien. Ingen dålig status för Neuville som började sin bana i en Opel Corsa, bara det…

*

Nu slår Svenska Bilsportförbundet på stora trumman  och lovar att bli ”Sveriges modernaste idrottsförbund”. För att komma dit så planerar man för att minska antalet distrikt från dagens tolv till bara fyra. 

Grunden ligger i att vi måste våga tänka om och tänka nytt för att kunna utvecklas, säger Örjan Eriksson, ledamot i Förbundsstyrelsen och Distriktsordförandegruppen och han fortsätter.

Vår verksamhet ska bedrivas på föreningsnivå och med den nya organisationen skapar vi en större möjlighet för klubbarna att vara med och påverka, samtidigt som vi förenklar alla kommunikationsvägar runt om i landet.

Riktigt vad det moderna ligger i detta är jag inte mannen att förklara, men det känns lite jobbigt att ett Rally-DM i framtiden kan innebära tävlingar över ett betydligt större geografiskt område än vad som är fallet nu. Redan idag knorras det från skåningar att behöva åka till norra Småland medan man där gör samma sak över att ta sig ner till Österlen för DM-premiären. Skulle det då visa sig att även till exempel Östergötland kommer att ingår i ”Södra distriktet” lär inte knorret minska. Ännu har ingen konkret distriktsindelning presenterats så än ska man inte måla någon fan på en vägg, men oro finns om man följer diskussionerna på de sociala medierna. Från SBF kommer dock lite pepp där det framgår att man vill skapa en helt ny ”VI-anda” i förbundet. Örjan Eriksson igen.

Vi vill bygga förtroende genom lyhördhet, flexibilitet och kunskap. Vi alla kommer ha lika stort inflytande i sporten och det är nu vi kan göra oss ännu starkare – vi bli VI i Svensk Bilsport!

*

Varför ändra på ett vinnande koncept verkar Bilsport Rallycup ansvarige Roger Rooth resonera. Därför blir det precis som i år Nässjö MK och Novemberskölden som avslutar BRC 2019.

Bilsport RallyCup 2019;

30 mars Anderslövsrallyt/ Trelleborgs MK.

4 maj Zabra-Rallyt/ Nybro AC.

25 maj Emiltrofén/ Vimmerby MS.

6 juli Semesterturen/ S:a Sunnerbos MK.

21 september Gruvrundan/ Åtvidabergs MK.

2 november Novemberskölden/ Nässjö MK.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *