Neuville tackar nytt säkerhetstänk efter kraschen, ingen fråga till Finland om att ta över från Umeå, Glenn O. medger ”desperat läge” och äntligen fick även Ogier testa nya Yaris Rally1.

Idag låter jag 2022 Rally Sweden vara eller icke vara delvis stå tillbaka och börjar med Thierry Neuvilles kraftiga avåkning i förra veckan. Änglavakt plus en stabil skyddsbur gjorde att det enda minnet rent fysiskt, var ett knäckt nyckelben hos kartisen Martijn Wydaeghe.

Big crasch,  konstaterade Neuville efteråt i belgisk media.

– Direkt från det vi lämnade vägen bar det 30 meter rakt ner i en ravin och att det var en ny bil med nya säkerhetssystem gjorde att vi klarade oss så bra som vi gjorde!

Foto: Hyundai Motorsport

Neuville berättar att huvudbågen nu är dubbel och att övriga rör i buren är tjockare i diameter. Han berättar också att Elfyn Evans med nya Yaris Rally1  avåkning även den var kraftig men också då gjorde nya buren sitt jobb. Orsaken till de båda krascherna har inte släppts offentligt men Neuville påpekar att de nya hybridbilarna är mer svårkörda än dagens WRC-bilar.

Man måste komma ihåg att bilarna inte är helt klara ännu, vi är fortfarande i utvecklingsstadiet. Sedan är det klart att överraskningar kommer när man tänjer gränser och det är det vi jobbar med nu. Vi vill kunna köra  på gränsen!

Han lägger till.

– Bilens uppförande överraskade oss och gjorde skillnaden mot vår nuvarande bil mycket tydlig…

I Alzenau blev det bråttom i rallybilsfabriken för att snabbt kunna få fram en ersättare till vraket. Många hävdar att Hyundai är efter i utvecklingen och måste nu lägga till alla klutar för att inte komma handikappade till Monte Carlo om en dryg månad, men Neuville håller inte med. 

Jag är inte säker på att vi är så långt efter, alla team går  igenom en intensiv testfas så det är svårt att säga vem som ligger före. Det är klart att en del började tidigare men det betyder inte att deras bilar är bättre än vår!

*

Vad gäller Rally Sweden-affären så har jag kollat lite på hur man ser på saken utanför Sverige. Det görs ju  gällande att en flytt till Finland aldrig varit aktuell, ”fake news” enligt insatta i frågan vilket också kan vara fallet.  AKK Sports Oy och dess vd Riku Bitter bekräftar att ingen officiell fråga från Sverige eller FIA inkommit om att eventuellt ta över deltävling två i WRC. 

– Jag eller AKK Sports har i alla fall inte blivit kontaktade, men jag vet inte om Rovaniemi blivit uppringd.

Foto: wrc.com

 

Det var AKK Sports som med kort varsel räddade vintersäsongen för WRC i år med Arctic Rally Finland och om samma scenario blir verklighet igen kan man vara beredda enligt Bitter.   

Situationen är ganska överraskande och för mig kom information om läget i onsdags. Vi har förklarat oss intresserade men vi måste först ta reda på mer i detalj vad det handlar om!

Att kommunen Rovaniemi är intresserad är ingen hemlighet däremot är AKK Sports (Finska motsvarigheten till SBF) lite försiktigare då man redan har en tung ekonomisk förlust att hantera från årets Rally Finland som flyttade från sommaren till oktober. När man i februari räddade WRC med Rovaniemi fick man kraftigt reducerade avgifter ( i princip noll) till FIA plus att näringslivet i kommunen ställde upp med garantier ekonomiskt. Att samma sak upprepas igen är en förutsättning förklarar Bitter till rallit.fi. 

Vi gick nästan plus minus noll senast tack vare att licensavgifterna var praktiskt taget noll och i det här läget är det viktig för oss att gå plus…

*

Vid lunchtid i dag kom P4 Västerbotten med mer kring den numera infekterade affären och där vd Glenn Olsson medger i ett mejl till kanalen, ”att vi är under press och närmast desperata” och det handlar då om de samebyar som känner sig överkörda av rallyt och därför inte vill samarbeta. Till radiokanalen skriver Olsson, ”Att vi är under press och närmast desperata efter alla försök under året är tydligt. Vi har aldrig medvetet sökt medialt fokus kring denna fråga med rennäringen utan ihärdigt sökt ett samförstånd. Att vi inte nått en slutlig lösning kring banläggningen skapar givetvis problem”.

*

Nu har även Sebastien Ogier fått testa nya tjänstebilen där både Kalle Rovanperä och Elfyn Evans redan gjort sig hemmastadda. Spännande för chefsingenjören hos Toyota Tom Fowler om vilket omdöme världsmästaren ska avge. Både Rovanperä och Evans har enligt Fowler gett positiv feedback men självklart väger Ogiers omdöme tungt.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Det ska bli fantastiskt att få in honom i bilen och när du har en ny bil som den här, är du alltid på tå  tills de gjort första testet. Sébastien är den med mest erfarenhet och hans röst är verkligen viktig, menar Fowler.

När Evans kraschade blev där ett ”speedbump” i programmet men nu menar Fowler till DirtFish, är man tillbaka där man ska vara tidsmässigt. Testerna körs som för de andra i Frankrike och deras alper. Klart är att Ogier kör Rally Mone Carlo men för övrigt är det fortsatt lite dimmigt. Teamchef Jari-Matti Latvala menar att Ogier troligen även väljer Sardinien och Nya Zeeland där han kan dra nytta av att starta tidigt. Motsatt menar Latvala, att både Estland och Finland går bort. Däremot är både han och Toyota angelägna att även väljer Rally Japan.

Detta kommer att vara väldigt viktigt för oss och jag tror helt klart att Toyota skulle vara väldigt angelägna att se honom i Japan.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *