Neuville stärker sin VM-ledning, Mikkelsen lycklig tvåa, tre DK-Skoda i topp i Cimbern Rallye, Grahn tog enkel seger i ett blött Hässleholm och Timmy vann i Barcelona.
Då blir det ändå en Motorbloggen men kanske inte så omfattande som jag egentligen skulle ha velat, för mycket som snurrar i skallen för tillfället. Finns också mycket mer jag velat berätta, t.ex WTCR men hinner inte…
*
Börjar med att konstatera att Thierry Neuville behöll kylan och tog andra raka WRC-segern i Argentina. Därmed knyter han ett ännu hårdare grepp om VM-titeln och med en olycklig Ott Tänak som åtta är det nu ett bra lucka bakåt. Tvåa, 48 sekunder efter belgaren kom nästa Hyundai och med en chaufför som jag tror är minst lika lycklig, Andreas Mikkelsen.
– Ett fantastiskt resultat för mig. Tog lång tid men jag är så glad och det här känns nästan som en seger för mig!
Bara att hålla med och nu är det förhoppningsvis proppen ur för Andreas och co-driver Anders Jaeger. Kanske läge för ett pinnhål till i kommande Rally Chile?
Ni minns vad jag sagt om Sebastien Ogier, att det inte alls är uteslutet att det ändå blir ny fransk rallyvärldsmästare 2019. Nu gled han trots problem ändå in på en bra poängplockar placering som trea. Fortsätter därmed att vara Neuvilles värsta hot sedan Tänak återigen tappade mark i guldstriden. Som vanligt med ”matjord” i overallfickan hos Ogier så åkte Kris Meeke på en punktering sex kilometer före mål på sista sträckan vilket gjorde att fransmannen kunde smita förbi, med 1,4 sekunders marginal till tredje plats. Därmed tog Ogier full pott på power stage med Jari-Matti Latvala som tvåa och Neuville som trea. Bästa Toyota kördes av Kris Meeke som fyra medan Latvala är femma och så Tänak åtta, ingen rad som är önskvärd i jakten på Märkes-VM. Man behöver nog inte vara Nobelpristagare för att räkna ut att Tommi Mäkinen inte varit på sitt allra soligaste humör i helgen.
Samma sak hos M-Sport Ford, där Elfyn Evans än en gång fick lära sig att marginalerna nästan aldrig är på hans sida. När han gick på tvären med Fiestan såg det länge ut som att det i värsta fall skulle bli en snurrning på vägen. Just då slängde oturen fram ett stort stenblock i vägkanten och så var det ”over and out”. Teemu Sunninens sjunde plats ger inte heller anledning till något större firande, på sin höjd en ljummen kopp te skulle jag kunna tänka mig avnjuts i M-Sports ”hospitality”…
Hur går det med Esapekka Lappis kraschade Citroën? Med bara två vekor till Rally Chile finns egentligen ingen tid över för sådan äventyr som finnens. Dessutom har man allt med i containern från Paris som krävs för att göra bil igen av Lappis C3 WRC. Något kaross lär dom åtminstone inte ha packat in vilket faktiskt såg ut att behövas av bilderna att döma.
Mads Østberg och Torstein Eriksen tog som väntat hem WRC2 Pro klassen och så klart även samma klass för privatförare. Tvåan Pedro Heller var nästa sex minuter långsammare medan trean Ben Guerra var över kvarten efter.
*
När Danska Mästerskapet med Cimbern Rallye avslutades i gårkväll blev det tre DK-reggade Skoda R5 i topp. Vann gjorde Kristian Poulsen/Ole Refsgaard Fredriksen 15,8 sekunder före Ib Kragh/Ditte Kammersgaard. Som trea den andre broder Poulsen, Roland med Freddy Pedersen vid noterna ytterligare tre sekunder långsammare. Bästa 2WD blev som väntat sedan Kenneth Madsen brutit, Kim Boisen/Louise Christiansen, BMW M1. Femma totalt och sju sekunder före Volvo Turbo-åkande Heino Mejer/Bo Mølgaard Jensen.
*
Efter åtta av totalt 12 sträckor i Olympus Rally i USA leder Oliver Solberg med Dennis Giraudet totalt före Subarukompisen David Higgins. 41,1 sekunder skiljer mellan de bägge blå bilarna.
–Det här har varit min bästa dag i en rallybil någonsin. Även om vi kört först och varit tvungna att ”rensa” vägen, har det gått mycket bättre än vi kunde hoppas. Rallyt är tufft, men just nu upplevs det som ett äventyr, konstaterar Oliver.
WRC-rutinerade Giraudet är imponerad av sin unge chaufför.
– Både av hastigheten, koncentrationen och lugnet Oliver visar. Även om jag missade lite i noterna behöll han kontrollen och det är imponerande, menar Giraudet.
*
Har noterat att andra källor skriver att Mats Myrsell och Eesko Juntilla inte alls blev 15:e totalt i Historic Vltava Rallye utan sjua. Fick gå tillbaka och visst står det så i resultatlistan. Men räknar man inte totalt utan bara ”totalt i ERC Historic”, då stämmer det att svenskarna blev sjua totalt. I sin egen klass blev Sierran dessutom andra snabbaste bil bara totalsegrare hur man än räknar, italienaren Lucky var snabbare i klass E4.
*
I Norge har det i helgen körts ”NM-bakkekøp” och då vann Anders Pettit Grøndal alla heaten med sin R5-Fiesta. Med detta tog han också sitt 15 ”NM-gull” vilket gör honom är unik i Norge, ingen annan förare har fler guldmedaljer än Anders.
*
Årets Hässleholms GP blev tråkigt nog en lite avslagen historia och detta inte enbart för det intensiva regn som föll under nästan hela dagen. Ännu tråkigare var att den tuffa segerfajten mellan WRC-bil förarna Joachim Grahn, Brian Madsen och Rune Danneborg försvann. Madsen med sin Peugeot 206 WRC tyckte det var för farligt att köra i vätan och rullade aldrig ut från servicetältet till första heatet. Danneborg sålde sin Mini-WRC på väg ner från Norge och ville i detta läge inte riskera något utan vände och åkte hem. Enligt uppgift lär han dessutom redan fyllt platsen garaget med en ny WRC-Fiesta av 2017-års snitt. Därmed tog Jocke med sonen Adam som ny i högerstolen en tämligen komfortabelt fjärde seger på Garnisonen.
– Klart det är kul att vinna men hade varit ännu roligare om Brian inte lämnat wo, menade Jocke som hade problem med Fiestan på det hala underlaget.
– Har inte hört en enda testmeter på regn med bilen och det kan jag säga, det var riktigt läskigt bitvis trots att vi skruvat ner effekten så mycket det gick.
Adam i högerstolen var inte imponerad i första åket berättar Jocke.
– Han sa till mig att jag måste satsa lite, detta är för mesigt…
Nu blev det seger med elva sekunder före Kim Madsen i WRC 307 Peugeot medan hemmaföraren Rolf Grybb/Elias Olbers Grybb återigen imponerade i sin nya Citroën R5. Bara sju sekunder skilde till Madsens vassare bil.
– Har sagt det till alla som frågat, jag bryr mig inte om varken tider eller placering, för mig handlar det enbart om att lära känna min nya ”fransyska”, menade Grybb.
*
Bästa 2WD blev faktiskt en liten skräll, Eslövs Anders Karlsson/Jan-Erik Jönsson satte alla på plats med den slilverlackade Ford Escorten. En bil som man trodde skulle vara lite handikappad på det hala underlaget men icke. Seger med 8,2 sekunder före klubbkompisen och tillika gammal vinnare på Garnisonen Mats Andersson i sin Opel Adam R2. Måste vara ganska sällsynt att en Ford slår en Opel, minns knappt när det hände senast…
Måste nämna tjej och Hässleholmsfajten i B-Grupp E där till slut Josefin Ingvarsson/Felica Andersson vann före Victoria Lindh/Magnus Persson ned nyreparerad Golf efter smällen i Hörby. Tajt var det 0,2 sekunder skilde mellan Josefins Toyota och Golfen.
Lite imponerad blev jag även av VOC-åkarna från SMK Hörby, Rolf-Arne Nilsson/Felicia Nilsson och Jonas Hansson med pappa Stefan i högerstolen. Båda körde superjämnt men tack vare att Joans gjorde en snurrning i andra åket lyckades familjen Nilsson sno åt sig titeln ”Bästa VOC:are”. 1,3 sekunder skilde de båda åt och som dessutom körde in som imponerande 29:e respektive 30:e bil totalt av de 73 som kom i mål.
En som inte kom i mål var Eslövs Frida Andersson som med Jörgen Jönsson i högerstolen ledde C 2WD med farfar Östens Opel Kadett. Men i i regent missbedömde Frida hastigheten i heat två, bromsade lite för sent vilket innebar mer eller mindre tvärstopp i lastbilsdäcken. Inte ens en Opel klarar sig får sådant kan jag lova.
Nu var inte Frida ensam om att råka illa ut så gjorde även Stefan Wereén som i sin comeback med kartläsare Per Andersson träffade en betongsugga med den hyrda R5-Fiestan. Vet inte om han halkade på pedalerna trots att Rickard Nilsson noga torkade skorna före start?Nu blir det bråttom hos GN Motorsport då bilen ska köras av en norrman i en backtävling kommande helg. Andra som har lite problem framför sig är Håkan Oddshammar och Tommy ”Krull” Andersson som framöver måste boka tid för minst ny hjulinställning. Totalt bröt 22 denna ovanligt regniga tävling på Garnisonen, kan faktiskt inte minnas när det regnade senast det kördes rally här…
*
Avslutar med att bröderna Timmy och Kevin Hansen fick till en fullträff när World RX drog till Barcelona. Timmy vann och Kevin blev tvåa och därmed stärkte lillebror sin VM-ledning.