Neuville snabbast på ”sd” i Mexiko, KMS kör Golf GTI i STCC, Oscar med första skånska R2-Fiestan och så lite Opel …

Blogg<meekeÄven om några tyckte det blev för mycket WRC i gårdagens Motorbloggen är det svårt att negligera sportens största mästerskap som i natt drar igång sin tredje deltävling i Mexiko. Shake down-körningen skedde delvis i regn efter det att reccen körts på snustorra dammiga sträckor. Men ”nerskakningen” på 5,31 kilometer långa ”Liano Grande” skedde i väta och dessutom på en sträcka som var mycket smalare/krokigare än vad som väntar på de 29 startande när rallyt drar igång på riktigt.
Två gummiblandningar fanns att välja på och de flesta valde mjuka vilket var klokt när det började regna efter två körningar. Hårt pressade Citroën-föraren Kris Meeke var nöjd med däckvalet och satte tredje bästa tid i fjärde försöket.
– Var svårt att känna sig bekväm på den här smala och tekniskt svåra vägen. Trots regnet fortsätter vi att jobba med bilens set-up och det märks att vi jobbar i rätt riktning, menade Meeke.
Thierry Neuville visade än en gång att han verkligen vill vara med och slåss om segrar i år och var klart snabbast med sin Hyundai. Med 1,7 sekunders marginal till Sebastien Ogiér, Ford medan då Meeke var halv sekunden efter världsmästaren som trea. BloggEvansSedan var det tätt mellan fyran Jari-Matti Latvala och ner till sjuan på DMACK-däck, Elfyn Evans, sex tiondelar skilde. Mellan den finske VM-ledaren och Evans körde Hyundai-åkarna Hayden Paddon och Dani Sordo in. Långsammast av WRC-gänget var Lorenzo Berttelli, knappt 15 sekunder bakom Neuville. Överraskande långsam var Ott Tänak, åttonde tid och lite över fyra sekunder efter belgaren. Kan det vara Recce-krocken som spökar?
Känns som att det blir ungefär lika svårtippat med Rally Guanajuato Mexico som det var i Monte Carlo och Rally Sweden, så nya insatser.
WRC-tipset till Mexiko.
1. Thierry Neuville Hyundai
2. Ott Tänak Ford
3. Kris Meeke Citroën
4. Sebastien Ogier Ford
5. Jari-Matti Latvala Toyota

*
WRC2 är i Mexiko lika tunn som luften med bara fem startande. Att tippa Pontus Tidemand och Jonas Andersson som vinnare i den här tämligen färglösa kvintetten är en verklig lågoddsare. Den ende som på pappret åtminstone kan bjuda svensk-Skodan lite motstånd är M-Sports Eric Camilli. Att tro att han åker ifrån en Tidemand utan problem är i mina ögon bara naivt, fransmannens enda chans är att något händer med Skodan…

*
BloggGolfDå gör KMS (Kristoffersson Motorsport) comeback i STCC och även den här gången med Volkswagen som partner och detta med två Golf GTI TCR. Den här gången blir det ett utökat samarbete då KMS även får förtroendet att sköta försäljningen av bilar och reservdelar för de team som tävlar med Volkswagen.
2012 vann Johan Kristoffersson mästerskapet med Biogas-Sciroccon men redan året efter tog VW sin hand från STCC när ”järnsängarna” introducerades. Nu med ”riktiga” bilar åter i STCC vaknade intresset igen att vara med.
–    Det är redan team som annonserat att de kommer att köra Golf i STCC och fler är på gång. Vi ser verkligen fram emot att Volkswagen gör come back i mästerskapet och vi vet att det är en mycket konkurrenskraftig bil som vi ställer på startlinjen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Den ena bilen körs av stockholmaren Fredrik Blomstedt, med meriter från internationell racing. Golf GTI TCR nummer två kommer föga förvånande att köras av Johan Kristoffersson. Dock stökar det till det med att Johan även tävlar i World RX med Petter Solberg så därför blir det ingen komplett STCC-säsong för honom. Dock kommer inte Johans Golf stå i garaget när han är uppbokad med rallycross, då kommer andra förare att få chansen berättar Tommy Kristoffersson.
–   Med det här upplägget har vi ett konkurrenskraftigt team som kommer att vara med och fightas om toppositionerna i mästerskapet.
När Volkswagen drog sig ur WRC så innebar inte detta att man inte längre ville synas i motorsportsammanhang, tvärtom önskade tyskarna bredda engagemanget till olika serier där då STCC är en.
Golf GTI TCR står för prestanda och spänning och har på kort tid blivit förstahandsval för racingteam i hela världen. Vi är väldigt glada över att flera team nu kommer att tävla med den i STCC, säger Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
Så här långt har man sålt 30 TCR-Golfar till kunder runt hela jordklotet.

*
BloggLjungGav ju en liten ”teaser” igår om att jag var på väg att träffa föraren till Skånes tredje R2-bil och dessutom Sveriges andra Ford Fiesta R2T, den första är Ford Sveriges-bil som Daniel Röjsel kör i J-SM. Att bilen fanns på M-Sports ”filial” i Åhuskärr, GN Motorsport kan ni säkert då också räkna ut. För många var det kanske inte heller någon större överraskning att den som ska köra bilen är Simrishamns blott 18-år gamle Oscar Ljung. Från VOC 2016 till samma bil som körs i J-WRC, hur känns det frågade jag Oscar.
Spännande, dessutom har jag aldrig kört framhjulsdrivet mer än på en test uppe på Emmaboda flygfält, berättade Oscar.
En test där jag faktiskt satte tredje bästa tid trots ovanan vid bilen…
Fiestan kom direkt till Oscar från M-Sports polska del där alla R2-bilarna byggs och den kom dessutom i helt ny kostym efter en totalkrasch där bara drivlinan klarade sig. Inte bara bilen som är ny för Oscar även kartläsaren är delvis ny. Steinar Bakkland från Kristianstad åkte två sprintar med Oscar i VOC:en i höstas och är nu beredd att att lotsa fram honom mot nya framgångar. Premiären för de båda blir hemmatävlingen Simrishamnsmixen som även är premiär i Sydsvenska Rallycupen, parets huvudfokus under 2017. Målsättningen sätter man dock lågt berättar Oscar.
Ta det lugnt och lära känna bilen, resultatet får bli som det blir. Men när vi väl börjat komma igång då ska vi bli bäst, så enkelt är det!
Kartläsare Steinar håller med.
Det är ju därför man tävlar, för att vinna…
Förutom SSRC planerar man även att åka en SM-deltävling, South Swedish Rally som är lite av en dröm för Oscar.
Ska bli kul att få se hur man står sig mot SM-topparna och främst då Röjsel som har en likadan Fiesta!

*
BloggRöjselPerfekt övergång till LBC-Ruschen i Lima där då Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson lite överraskande gör 4WD-debut med en R5-Fiesta.
– Det är ju att få sitta i en sån här bil de flesta tävlande drömmer om. Jag fick chansen att hyra en bil till den här tävlingen och jag tog den. Även om vi annars kör J-SM i vår Fiesta R2t EcoBoost är det ju såklart på sikt detta vi strävar efter att få göra på heltid, säger Daniel.
Detta ”one night stand” påverkar inte Daniels SM-planer som ligger fast med att köra hem guldet i Junior-SM:s Otrimamde klass som han leder efter de två första deltävlingarna. Han utesluter dock inte fler inhopp i R5:an under resten av året.BloggSolberg

Passar även på att visa Petter Solbergs nya Ford Escort BDA med vilken han och Oliver ska göra debut i Lima. Tufft med flaggan på taket!

*

BloggMadsenArne Guldmark var en stor motorsportprofil i Danmark under 60-talet och efter sin död, 91-år gammal instiftades ett pris till Arnes ära, ”Arne Guldmarks ærespokal for Årets bedste rallypræstation”. I år gick priset till 21-årige Danske Rallymästaren Jacob Madsen och i går fick han ta emot priset vid Dansk Rally Clubs generalförsamling i Ringsted. Priset som Jacob fick ta emot är en gigantisk pokal som Arne vann 1962 och som då satts upp av Caltex.
I Ringsted blev även Toni Hansen uppmärksammad för sin insats i Rallye Monte-Carlo Historique ihop med kartläsaren Per Brodersen. I en Audi 80 quattro ledde danskarna länge rallyt med över 300 startande men föll på slutet ner till en totalt elfte plats.


Nu är det klart att Kalle Rovanperä även lägger till Italien till de länder där han tänker rallytävla under 2017. Här byter han dock R5-Skodan mot en Peugeot 208 T16 också detta en R5-bil och det blir Rally Il Ciocco e Valle del Serchio i helgen som blir premiär för Kalle.

*
Inte alls på samma nivå men helgens ”Skrotbilsrejset”Ljungbyheds Motorbana blev vad jag förstod succé trots det lite trista vädret. För er som missade blir det ny möjlighet igen den 21 oktober.
I lördags startade 67 bilar medan bara 41 höll ut hela racet och resultatlistan blev så här:
1:a ICA MAXI – 2:a Stig Mickes Kranbilar AB – 3:a Tosingarna.

*
BloggOpelNär man är mitt inne i ”Rally Kadett-bubblan” blir man extra mottaglig för allt som är relaterat till ”The King of rallycars”. En medbroder med lika stor kärlek till produkter från Rüsselheim är Rune Nilsson i Hässleholm som i sin gömmor hittade den här annonsen som visar hur man bygger om sin standardbil till rallyvinnare. När såg man en liknande annons i en svensk tidning senast?

*
BloggKadettPå samma ämne kommer så en bild från Mikael Risberg med en riktig ”Silver-Kadett” dock inte samma som står hemma i mitt garage. Mikael skriver: Jag körde den här i ett par tävlingar på 70-talet, det var min brors, Thomas Risberg som ägde den. Den såldes sedan till en kompis Lennart Ax. Hälsningar o lycka till i nya bilen.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *