Neuville positiv efter Sardinien, ”4xHGP” när Snapphanerallyt inleds, Säffle kör rally i centrum och Fiat-dominans när SMK Hörby hade grillkväll…

Ingen har väl missat att världsmästare Thierry Neuville har haft lite (kanske mycket) backflyt i sina försök att försvara sin VM-titel. Vid samma tidpunkt i fjol ledde belgaren med 18 poäng medan han i år är 50 poäng efter ledande Elfyn Evans. Märkligt nog menar Hyundai-föraren, att Sardinien innebar en vändning trots alla problem som gjorde att det bara blev en sjunde plats i Rally1-gänget. Neuville syftar på att man börjar få ordning på bilen och det som hände då var mer otur och inget som gör att ingenjörerna behöver jobba övertid för att få ordning på. Det spekuleras även att föraren av #1 skulle sakna motivation och där turbulensen kring Hyundais framtid anses spela en viss roll. Detta dementeras hos DirtFish.

Motivationen finns där, men ena året är inte samma som det andra. Vi har haft flera världsmästare med svåra säsonger efter att de vunnit titeln, så är det för mig.

Han pekar även på att Hyundai kör med tre bilar medan Toyota har fem vilket gör det svårare att ta poäng. På plussidan så lär teamet ha fått besked på att det blir en fortsättning i WRC, vilket då ska ha märkts genom att alla var lite mer avslappnade än i början av året. 

Foto: Hyundai Motorsport

Folk verkar vara mer säkra och trygga inför framtiden och jag kände mer motivation plus bättre teamkänsla, säger Neuville till DirtFish.

Något officiellt besked har inte sipprat ut från Seoul men som Neuville påpekar.

Vi väntar fortfarande, men som sagt, tendensen verkar vara positiv!

Neuville kommer också in på att de nya Hankook-däcken ännu inte har klickat med hans körstil. även om det blir bättre och bättre menar han.

Jag jobbar hårt för att ta reda på exakt vad som behövs för att jag ska känna mig mer bekväm i bilen.

Hyundais tekniska direktör François-Xavier Demaison gör jämförelse med Kalle Rovanperä som även han har svårt med det koreanska gummit. Men han berömmer Hankook som utvecklat nya däck under pressad tid, först Montes speciella asfaltdäck, därefter dubbat i Sverige, Safari och Portugal med sina lösa sträckor och så asfalt på Sardinien.

De var tvungna att göra så många olika däck på väldigt kort tid men har gjort ett fantastiskt jobb.

Kul om det blåser mer positivt hos Hyundai vilket påverkar hela WRC, men att det blir en Toyota-förare som blir världsmästare är jag säker på. I halvtid är det tre Toyota i topp, så visst har jag fog för mitt tips…

*

Just nu har Rally SM ”semester” och omstart blir i Hässleholm den 8-9 augusti med ”KR Snapphanerallyt”.  

En skånsk klassiker med rallyhistoria i varje kurva, och på  legendariska Hovdalasträckan har många hårda fighter avgjorts, skriver lika klassiske tävlingsledare CG Wilke och på detta är det svårt att ha någon avvikande åsikt. 

”Snapphane” mäter totalt 192 kilometer varav 96 kilometer är specialsträckor. Dessa är tolv till antalet men dock inte unika, utan fyra sträckor körs dubbelt. Unikt är däremot inledningen på fredag kväll som använder välkända sträckan på Garnisonen från ”Hässleholms GP” och det unika är att sträckan ska köras fyra gånger innan nattvila.  

Foto: Tommy Svensson

Underlaget på den 2,5 kilometer långa sträckan är asfalt, betong, gatsten och för de fyra sträckorna är det tillåtet använda ”sex slitna grusdäck” (Hankook) utöver de åtta inklassade för grusdelen. Första start på fredagen är 18.00 medan lördagen inleds klockan 09.00. Som vanligt är Hässleholmsgården tävlingscentrum.

Är ibland (ofta) lite restriktiv med förhandsreklam för ”sprintar” utanför Södra BF. Men gör ett undantag för Säffle MC som den 28 juni firar 50 år och i samband med detta kör ”Seffle City Motor Challenge” inne i centrala Säffle. Sträckan (2,5 kilometer) är känd från saligen avsomnade ”Asfalt-SM”  och var för tre år sedan väldigt uppskattad av både förare och publik. Efter tre omgångar med målgång precis utanför stadshuset i centrala Säffle koras vinnarna.

Serviceplatsen är också belägen i centrum så publiken kan ta del av action på sträckan och mekanikernas jobb inom bekvämt gångavstånd, berättar Fredrik Erixon från tävlingsledningen och fortsätter.

Tävlingen är en del av klubbens 50-årsfirande och vi har maximerat till 60 st startande vilket vi redan har i anmälningslistan trots en vecka kvar av anmälningstiden…

*

I går på den för SMK Hörby udda veckodagen måndag, var det dags för ”Grillkväll med Tipsrunda 2025”. Runt 60 ”SMK:are” passade på att njuta av både en fin kväll ihop med välgrillade hamburgare/korvar signerade ”Grillmästare av 1:sta graden” Rickard Andersson

Foto. Bertil Gunnarsson

Efter att jag abdikerat som ansvarig för Tipsrundan har nu stafettpinnen tagits över av Lars Mårtensson och Lotta Hansson medan ordförande Malin Lindström assisterad av sekretare Majsan Hasslöf höll i övrig markservice. 

Foto. Bertil Gunnarsson

Lagom svåra tipsfrågor där dock Fiat-inslagen var de allra lättaste med tanke på Lars lite märkliga intresse för just det märket. När alla svaren var rättade så visade Ebba Larsson att hon inte bara är duktig kartläsare, utan även besitter stor allmänbildning. Inte av riktigt samma kaliber vad gäller antalet rätta svar var pappa Mikael som dock instämde i de massiva applåderna.   

Foto. Bertil Gunnarsson

Nästa gång medlemmar samlas så här blir när det drar ihop sig till 60-års jubilerande TV-Svängen den 20 september. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *