Neuville närmar sig Latvala i WRC-Deutschland, PG åkte av och bröt, förlängt i ESR och för stora pokaler!
Hoppsan, hoppsan! Nu har jag fått erkännande både till höger och vänster över min klarsynthet som förutsåg problem för WRC-ledaren Sebastien Ogier i ADAC Rallye Deutschland. Något jag anade redan i torsdags, sug på den…
Ogier inledde föga överraskade bäst på torsdagens två sträckor, omöjligt att missa det dundrade in SMS i mobilen. SMS som var helt tydliga om min kompetens som tippare, men direkt på fredagens första sträcka missade fransmannen bromspunkten lite drygt fem kilometer efter start.
– Mitt fel, vi hade inte detta i noterna, konstaterade Ogier besviket.
Polon gick överstyr rätt ut i en av Moseldalens många vinodlingar, träffade något hårt och slet sönder vänster fram. Med nästan tre minuters tidstapp kom man linkandes till sträckmålet. På transporten försökte sedan Ogier och co-drivern lappa ihop allt trasigt med spännband i hopp att kunna köra sträcka fyra och så småningom nå service. Arton kilometer in på sträckan var rallyt över för hans del…
Istället tog teamkompisen Jari-Matti Latvala över ledningen och med sex körda sträckor leder han fortfarande, frågan är bara hur länge. Morgonens man var utan tvekan ”min vinnare ” Thierry Neuville i Fiestan, fyra raka sträcksegrar säger allt. Inför sträcka sju skiljer bara två sekunder och dom klipper belgaren där, helt övertygad!
Trea är Dani Sordo, femton bak Latvala och fyra Hirvonen som även han har haft problem och slagit sönder ett hjul på Cittran. Dock bara tjugofyra bak och kan absolut inte räknas bort…
*
Räknas bort definitivt kan PG Andersson och Emil Axelsson man är dessutom nästan böjd att tillägga, som vanligt. Redan på torsdagen krånglade ”ryss-Fiestan” och det blev till att bryta efter kylproblem efter en enda sträcka. Omstart på fredagen och då blev det ännu värre. PG berättar på hemsidan.
– Det var i en snabb höger där det nöp över ett krön, vilket vi hade med i noterna.
– Men det bara dyngsläppte för oss så vi klippte ett vägräcke och bilen kröktes som en banan.
Nu hade man tur att vägräcket stod där för bakom väntade ett djupt stup.
– Jag vet inte riktigt varför det släppte. Vi körde på mjuka däck och blev lite överraskade över att det var torrare än vi räknat med, säger P-G.
AT-Team Fiestan blev inte så snygg efter behandlingen och någon omstart är inte aktuell…
*
Pontus Tidemand har övertagit ledningen i J WRC, sex sekunder före Y Lemes Masias.
I dag återstår två sträckor innan man kan pusta ut.
*
Fick en bild skickad till mig från det bästa med ADAC Rallye Deutschland. Audiåkande elektrikern från Löberöd Rickard Andersson som mig veterligen inte har någon direkt Opelkoppling hade scannat av rallyt noga. Efter detta valde han då att skicka bild på en svart R2-Opel, lite överraskande men på samma gång självklart…
*
På hemmaplan är det Svenska Rallycupen i Gnesta som är det största och där SM-ledaren Patrik Johansson återigen gör ett inhopp i NYBE-Volvon. Inget nytt för Patrik som har många mil i en VOC:are bakom sig. Nu kommer man med ny motor, nya stötdämpare och fjädrar, mer eller mindre krattat i manegen för klasseger. Nyttig genomkörare inför nästa SM-deltävling East Sweden Rally om två veckor.
*
”Öst Svenska Rallyt”, har lite svårt att förstå vitsen med engelskt namn på en svensk rallytävling. South Swedish Rally är förlåtet, här började man som internationell tävling som sedan fick EM-status och att man valt behålla namnet känns okej. Men engelska i Rally-SM, tveksamt enligt mig…
Ungefär lika klent deltagarantal som i Hässleholm vilket föranlett arrangörerna att förlänga anmälningstiden till den 25 augusti. I dag med klassiker och förbilar har man fått ihop åttio startande till ”ESR”.
*
I morse, med darrande röst ringde ”Sladd-kungen nummer ett ” Anders Lindström upp. Förklarade nästan lite stammande att han sett en härlig bild som han absolut inte ville undanhålla bloggläsarna. En Kadett A parkerad vid BP-macken i Strövelstorp.
– Kan det bli mer rätt, undrade Anders.
Jag säger, bajsar björnen i skogen…
Vet dessutom att hos Anders klappar ett varmt Opelhjärta. Är jag inte helt fel på det så kom hans och ständige kartisen Roger Anderssons största framgång DM-guldet, i en röd Ascona. Att han sedan av vissa oförklarliga skäl mer eller mindre tvingats i in Volvofållan är en helt annan historia.
*
I går kväll blev det improviserad prisutdelning efter söndagens RS-tävling i Örkelljunga. Roland och Martin hann inte vänta till prisutdelningen då utan skyndade hem. Därför var det extra högtidligt när Carsten Magnusson överräckte de nästan halvmeterhöga pokalerna till Roland under publikens jubel. Ska jag var helt ärlig, menar jag nog att pokalerna var i största laget för en andra plats (vissa i lokalen konstaterade dessutom att ”den svarte” faktiskt kom trea från slutet…). Själv undrar jag om Tyko Nilsson som vann, om han fick hyra extra släp för att ta hem sina ”segerpokaler” med tanke på storleken?
*
I morgon lördag blir det ingen blogg på grund av andra åtaganden, men på söndag kväll är jag tillbaka. Håll ut och trevlig helg.