Neuville medger missstag i teamet, Bronk ensam svensk i dansk RS-final, ”Turfen” avslutar i Mellansverige, fyra tävlingshelger i Back SM, segt för nykomling och långa transporter i Wales.

Att året inte varit Hyundais i WRC håller nog alla med om och så även Thierry Neuville. Ifjol blev han världmästare och i år är två tredjeplatser allt han och Martijn Wydaeghe har att glädja sig åt. I en intervju pekar belgaren på att nya versionen av i20 N Rally1 saknar fart tillräckligt för att utmana Toyota Yaris. Inte ens den tidigare i år uppdaterade versionen, innebar något lyft vilket gör att Neuville konstaterar följande. 

Vi vet att vi har gjort några misstag som måste rättas till!!

Han slår fast att hela teamet jobbat hårt för att få rätsida på bilen, men än har man inte hittat lösningen. Nu står teamet inför en svår utmaning om vad som måste göras för att komma ikapp Toyota. Ott Tänak tog saken lite i egna händer och valde ”gamla bilen” till Central European Rally. Ett beslut som styrkte Neuvilles uppfattning att den bilen var snabbare än den nya. 

Vi måste tillbaka till den nivån för att kunna vara konsekventa och snabba, menade Neuville.

Dock lite sent och nu är det bara Tänak som har minimal möjlighet på VM-titlen men då måste allt,  precis allt gå hans väg i de två återstående tävlingarna, Japan och Saudiarabien

*

Foto: Kristian Lindberg

Med kravet att ha gjort minst tre starter i ”MRF Dansk Rally Sprint Cup” är det inte konstigt att enda svensk som kvalificerat sig till finalen är flitige Lunda-åkaren Skawomir Bronk. Med sin BMW Compact tar han sig i helgen till Kolding Race Way. Skyhög favorit i det nästan 70 bilar stora fältet är Kenneth Madsen med Glad Sports Citroën C3 Rally2 och förste utmanare blir Ib Kragh, Hyundai i20 N Rally2.

Rallyåret håller på att rundas av och i Mellansverige är det Taxinge MK och ”Mälarturfen” som säger tack och adjö för 2025. Pierre Skytt har känt ”Turfen” lite på pulsen inför morgondagen. ”Med 91 ekipage i anmälningslistan ser lördagens rallysprint kring gräsmatteodlingarna i Taxinge ut att bli en fin tillställning, något Taxinge MK lyckats väl med när dom arrangerat ”Turfen” tidigare.

Foto.Pierre Skytt

Hela 15 fyrhjulsdrivna ekipage med bland andra Per Göthberg Eskilstuna MK i sin Skoda Fabia, Casper Jansson i likadan bil, Tovas ”Lill-Eken” Johansson i Mirage och stunt-chauffören från Huddinge MK, Göran Lindström med flera. Även tvåhjulsdrivna trimmade klassen ser fin ut med Antti Johannesson Eskilstuna MK som ställer upp i sin APP K 240, när hans 940 tar igen sig hemma i garaget. Rasmus Pettersson Katrineholms MK, Markus Theorin från arrangörsklubben och en kul återkomst efter ett uppehåll, Sebastian Karlsson Eskilstuna MK som fått ordning på sin Renault Twingo som lär bli sevärda på den fina sprintsträckan som ska köras 2 gånger. Ett gäng klassiker dyker också upp som vill avsluta säsongen innan vintervilan. 

Foto.Pierre Skytt

Tävlingen är lätt att följa då man från gräsmattorna får se bilarna en lång stund och där man har lätt att nå depån samt serveringen där många motorprofiler brukar samlas. Förareleganterna skall köra 3,8 km två gånger och i inbjudan meddelar arrangören att ”kurvor och krön kan förekomma”. Rutinerade Tävlingsledaren Jan Kolmbäck håller som vanligt i trådarna på lördag. Nu hoppas vi bara på att lika stor publik hittar till Taxinge som tidigare år, då vädret varit på tävlingens sida.”.

*

Bortsett från när Trelleborgs MK/Tomelilla MK 2022 körde en deltävling är ”Back SM” väldigt exotiskt för sörlänningar. Då var det lätt uppåtgående ”Minnesbergs Backen” som var scen under två dagar och med Tom Kristensson och Stefan Kristensson som vinnare vardera dag. 

Intresset uppåt landet är större och igår presenterades kalendern för 2026 med fyra tävlingshelger med två race vaje helg.

*

Fortsätter med Trelleborgs MK där anmälan till helt nya konceptet ”Jordberga Rallysprint” den 9 november stänger nu på onsdag (29 oktober). Synd att säga att intresset för nykomlingen varit översvallande och maxantalet startande som är satt till 75 bilar känns avlägset. Inte ens minimantalet 35 bilar för tävlingens genomförande känns idag nåbart, bara fem tävlande så här långt säger sig vilja prova något nytt…

*

Inför årets TV-Svängen så utökade SMK Hörby med två sträckor så långt bort som till skogarna kring Trolleholms Slott i avlägsna Eslövs Kommun. Har inte full koll på det exakta avståndet, men runt 35 kilometer tycker jag känns rimligt avstånd från Hörby. Ett avstånd som föranledde diskussion i klubben, om det var rimligt med så lång transportsträcka?  Tänker på detta när Jens Johansson skriver och är behjälplig med lite mer kött på benen vad gäller ”Roger Albert Clark Rally” i Wales.   

Foto. Roger Albert Calrk Rally

Transporten på fredagkväll från trakterna av Welshpool till Carlisle är runt 30 svenska mil och brukar(i bästa fall ta drygt fyra timmar. Lägg till det ovanpå ankomsttiden nere i Welshpool för de sent startande och det blir väldigt sen natt eller tidig morgon i Carlisle. Hardcore fans ska även de göra samma resa, berättar Jens.

Uppvärmning eller vad man nu kallar det, för efter detta väntar tre tuffa dagar i Skottland. 

Då förstår man verkligen att detta är en enorm prövning för de tävlande, slår Jens fast.

Spindeln i nätet är f.d polisen Colin Heppenstall och hans familj med ”viss” hjälp från ”Roger Albert Rally Club” är  de som ligger bakom rallyt i november. I en intervju berättar Heppenstall att enbart pappersjobbet till myndigheter och Motorsport UK hade tagit honom cirka 120 timmar.

Heppenstall, hans familj och team i organisationen gör något som ingen tidigare lyckats med i modern tid. Verkar också vara helt utan support från stora sponsorer, regioner/myndigheter, ofattbart, menar Jens.

*

Trevlig Helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *